GM 6.5L DIESEL Drift problem

En plats för olje-brännare!
uffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 29, 2005 1:00 pm
Ort: GÄDDEDE

Problem

Inlägg av uffe »

Kontakta någon rutinerad mekaniker som har hållit på med dessa bilar, i motorummet så sitter det en säkring som man kan tvångsköra elpumpen när man luftar(efter filterbyte) men däremot så brukar oljetryckskontakten gå sönder den har nämligen två funktioner,ena är att visa oljetrycket i bilen den andra att ge elpumpen signal när det är rätt oljetryck, notera att även om mätaren i bilen visar rätt så kan oljetryckskontakten vara felande(vanligt) så kolla med en som har hållit på med GM bilar vh uffe c
hesselgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
Ort: stockholm

Inlägg av hesselgren »

jag fick montera fsd cooler.. den styrlådan hade gått sönder som sitter på pumpen.. kostade skjortan.. hade då precis det felet att bilen dog i tid och otid, gick att starta direkt oftast.. tror kalaset gick på en 5000 nånting på den tiden, det var några år sedan..


sen nu för itne länge sedan pajjade vinkel/diseltempgivaren i huvudpumpen, så fick jag köpa en sån med för 3000spänn också..
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

hesselgren skrev:jag fick montera fsd cooler..
:thumbright:

:roll: :roll: :roll:

som sagt... :wink:
Plutten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 20, 2009 10:26 am
Ort: Bjurholm, Västerbotten

Inlägg av Plutten »

lossa bara luftskruven på luftfiltret och håll sedan på starten med växeln i. Motorn ska inte snurra! Däremot ska nu förpumpen gå och de ska spruta ut diesel genom luftskruven. dra sedan åt luft skruven och håll på startlägen, fortfarande med växelspaken i D. Efter en stund bör du höra på förpumpen att den går tyngre och du har nu fullt matartryck i systemet.
OM det skulle vara läckage på någon matarledning så syns det vid det här laget eftersom det då har läkt diesel där.

Men som någon nämnt tidigare så är det säkert FSDn som spökar, brukar kunna bete sig sådär då :(
FSDn om du inte vet sen förut är en liten svart klump som sitter på sidan av pumpen med 6eller7 kablar till. Brukar rätt ofta vara utflyttad till en kylfläns på insuget. Tyvärr så är det för varmt även på insuget och dom brukar sällan hålla mer än nåt år eller så.
Har flyttat ut min till batterhyllan.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

jag har skruvat en hel del men bara med 6,2or dock men kan lite om 6,5orna också

de första jag tänkte på är den dära fsd saken som sitter på pumpen de ska igentligen bli kyld av dieseln inne i dieselpumpen men de funkar ju inte utan dom går sönder och man måste då stoppa den på annat ställe tex innerskärmen och så köper man en adapterkabel också

sen har ju din bil gått ganska långt och dieselpumpen brukar ju fara ganska ofta på dom dära av flera anledningar
6,2 har värelöst filter och filterhållare de är de första jag kastar bort när jag köpt en cheva diesel soppa dit tex en volvo d24 filter med hållare då har du desutom tappkran i botten av filtret för vatten

sen så funkar ju oljetryckskontakten som givare för öljetryck samt ger ström till pumpen
koppla bort kabeln till pumpen och ta ström direkt från nå annat som ger ström direkt du vrider på nyckeln de gör inge o pumpen går hela tiden
och för guds skull montera ett för filter före förpumpen annars lär du få byta den pumpen snarast igen

på 6,2 jag vet ej hur 6,5 har men på 6,2 orna finns de en överströmmningsventil på pumpen med en liten kula i som brukar haka upp sig om pumpen är dålig pga de lossnar små gummi bitar inne i pumpen som får kulan att kärva då är pump haveri nära också ;)

i tanken finns de en liten plåtstrumpa på matar ledningen den brukar se ut som man har doppat den i lera 10 gånger och där brukar de bli stock och skit rengör den plåttrumpan men klipp inte sönder den
den är bra att ha av flera anledningar bla om du får in en ex rost eller färgflaga i tanken så kan den suga fast i matarlednngen och de blir stopp som följd
de gör de inte om man har strumpan kvar

kolla sen alla elkontakter de brukar ärja ganska friskt i chevas elsystem och kolla för guds skull så inte någon klåfingrig tattare har skarvat nå kablar till tex pumpen så du får strömmbortfall eller glapp
tror inte jag än har stött på en cheva som inte 10 tomtar har kopplat om

sen är du ju väldigt viktigt med att ha ström till startmotorn och bra startmotor annars startar den inte
man behöver rejält med ström i typ 4 sekunder så brukar dom starta men har man dålig startmotor eller batteri kan man få gnugga och gugga och man tycker den ska starta men har man inte bra snurr i några sek då startar den inte kolla därför bla jordkablarna till batterierna dom brukar ha dålig kaross infästning för startmotorn tar så mycke ström så man brukar få srömmbortfall till stoppen på pumpen och den öppnar inte om den inte har bra ström

sen kan jag väl skriva lite om hur man märker när en pump är på väg att fara
1 bilen känns orkeslös men ibland går den bra igen och så dära växlar de ofta ett tag till slut går den bara men alldrig bra då har jag bytt pump för då är de verkligen sista versen på den
jag brukar känna de speciellt i uppförsbackar då bilen ibland gick i 110kmt upp för en viss backe jag ofta kör i utan att men behövde gasa nå extra den bara tuffade uppför men ibland så gick de inte mer än 80 i samma backe och den ville växla ner för att orka med men hipps vips hittade några hästar tillbaka igen och så där höll de på i ca 500 mil sen gick den bara men svag som fan och tog mycke diesel
orsaken till detta symtom är att de finns en eller två regulatorer i pumpen som fastnar mm och då ger den inte någ med diesel och den ställer inte om tändningen efter varvet heller
2 om bilen är svårstartad när den är varm brukar de också vara pumpen och då är de fördelar huvudena i pumpen som är slitna och dom är dyra :( så då är de bara köpa ny pump ock kan de hjälpa att hälla kallvatten eller snö på pumpen för stunden så"krymper" den till lite och kan starta annars brukar man få vänta tills den blir kall av sig själv
de går även att koppla ström på kallstarten och då öppnar den överströmmaren och diesel rinner igenom pumpen och kyler ner den på så sätt men då måste man ju ha ström till förpumpen så den pumpar fram diesel och de är mycke därför man brukar koppla bort oljerycksgivaren och de blir dessutom 100 gånger lättare att lufta när man bytt diesel filtret

jaja nu är kl 04,10 så jag ska sova u ska upp om 3 timmar men hoppas min text kan hjälpa någon lite om nå får problem
en friskt cheva diesel är de bästa som finns :lol:

obs obs slarva för F A N inte med bytet av oljekylar slangarna till motorn är dom minsta fuktig eller gamla så byt dom direkt jag har nu varit med om 6 st bilar dom gått sönder på och då är motorn bara SKROT :evil:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

om någon nu ska köpa en 6,2 cheva diesel så kolla då att inte ägaren av bilen har kopplat ström på kallstarten de brukar vara ganska vanligt för att dölja lite pumpfel

rosa/röd kabel är till stoppen och den ska ha ström när motorn är igång
ingen annan kabel ska ha ström på pumpen när motorn har blivit varm
kabeln till kallstarten brukar vara grön/blå
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

hk beroende skrev:
på 6,2 jag vet ej hur 6,5 har men på 6,2 orna finns de en överströmmningsventil på pumpen med en liten kula i som brukar haka upp sig om pumpen är dålig pga de lossnar små gummi bitar inne i pumpen som får kulan att kärva då är pump haveri nära också ;)
Vad är det för gummi som finns i pumpen?
Är det returventilen du menar? Returventilen skall reglera pumphustrycket. Det som händer när den är täppt är att förhållande transfertryck/pumphustryck gör att du inte kan fylla upp bränsle in i pumkolvarna.




sen kan jag väl skriva lite om hur man märker när en pump är på väg att fara
1 bilen känns orkeslös men ibland går den bra igen och så dära växlar de ofta ett tag till slut går den bara men alldrig bra då har jag bytt pump för då är de verkligen sista versen på den
jag brukar känna de speciellt i uppförsbackar då bilen ibland gick i 110kmt upp för en viss backe jag ofta kör i utan att men behövde gasa nå extra den bara tuffade uppför men ibland så gick de inte mer än 80 i samma backe och den ville växla ner för att orka med men hipps vips hittade några hästar tillbaka igen och så där höll de på i ca 500 mil sen gick den bara men svag som fan och tog mycke diesel
orsaken till detta symtom är att de finns en eller två regulatorer i pumpen som fastnar mm och då ger den inte någ med diesel och den ställer inte om tändningen efter varvet heller
2 om bilen är svårstartad när den är varm brukar de också vara pumpen och då är de fördelar huvudena i pumpen som är slitna och dom är dyra :( så då är de bara köpa ny pump ock kan de hjälpa att hälla kallvatten eller snö på pumpen för stunden så"krymper" den till lite och kan starta annars brukar man få vänta tills den blir kall av sig själv
de går även att koppla ström på kallstarten och då öppnar den överströmmaren och diesel rinner igenom pumpen och kyler ner den på så sätt men då måste man ju ha ström till förpumpen så den pumpar fram diesel och de är mycke därför man brukar koppla bort oljerycksgivaren och de blir dessutom 100 gånger lättare att lufta när man bytt diesel filtret
varvtalsberoende omställning beror på ökat transfertryck i dessa pumpar.
lågt transfertryck kan alltså bero på dåliga pumpvingar. Men det mest vanliga är att omställarkolven blir sliten så att att du får trycksänkning den vägen.

ett annat vanligt fel är att vikthållaren spricker, men den reglerar inte omställningen.

Anledningen till att de inte går att starta varma beror snarare på vår "miljödiesel" här i sverige. Den blir ruggit tunn när det blir varmt och blir därför inte direkt lämplig för att pumpas av kolvar.

det finns en uppdateringssats med axel i annat material och några andra brcokor som skall öka värmeavledningsförmågan. om bilen går bra annars så är det ett bra knep att aktivera kallstartssolenoiden för att ge ökad mängd.
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

ja vars dom små gummibitarna/plast kommer ifrån vet jag inte men dom brukar kärva i överströmmaren eller returventilen som du kallade den de är väl någon gummipackning eller är inte upphängnigen i gummi /plast

sen så är tydligen cheva pumpar väldigt konstiga med kall starten och transfertryck vad jag har förstått
när kallstarten är aktiverad så har man ju inge tryck inne i pumpen för den öppnar ju kulan returventilen och då är pumpen redan förställd på en feltändpunkt sen när kallstarten avaktiveras så får man ju ett högre tryck inne i pumphuset och du justerar de om dieselpumpen så den får rätt tändinställning när den är varm
så kör man med kallstarten på hela tiden om man tex har tjuvkopplat in ström på den så tänder motorn fel hela tiden när den är varm
de går ju att vrida pumpen på motorn för att få rätt grader men de måste man ju ha rätt instrument för att mäta och veta hur många grader man ska kompensera för men de förlorar man ju på när motorn är kall och de är ju inge bra dom är ju nog svårstartade i 10 minus

sen har jag läst att en dieselmotor ger mindre bränsle på kallstarten tvärt emot en bensinmotor
och jag vet ju att ställer man upp pumpen på tex en d24 så blir dom mer svårstarade än orginal om de sen är pga nå annat är jag inte säker på

ja omställar kolven brukar börja kärva jag kallade den regulator jag är lite dålig på fackspråk ;) och då går den dåligt
men ja har för mig att upphängningen du pratar om har att göra med omställningskolven så fick jag de då beskrivet när jag pratade med en som renoverar dessa pumpar

ja dieseln i sverige är ju inte den bästa men de brukar inte vara felet om pumpen är fräsch är den däremot sliten så kanske svenska dieseln gör de ännu sämre men jag ha prövat med alla sorters diesel och de har knappt varit någon skillnad och då har jag kört riktig finn diesel grön diesel och vit diesel men man sa ju blanda en skvätt motorolja i tanken om man vill ha längre livslängt på pumpen
2takts olja är inte att rekomendera då den har väldigt svårt att blanda sig med diesel och står bilen några dagar så separerar oljan och dieseln typ som vatten och diesel

jag är ingen dieselexpert men har haft väldigt många och tyvär skruvat ganska mycke i dom dock har jag aldrig rivit någon 6,2 pump men de kanske är dax snart så man blir lite klokare :)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
partyvan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:21 pm
Ort: mjölby

Inlägg av partyvan »

Jag kan till 99.9% garantera att det är fsd`n som är trasig har haft samma problem med 3st 6.5l
Skriv svar