T-kors till oljan till turbon???

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

T-kors till oljan till turbon???

Inlägg av elajl »

Hur ska jag göra med oljan till turbon...Tar ja gett t-kors vid oljetrycksgivaren bara eller ska jag göra som nån sa att jag sätter en nippel med slang i blocket och sen på slangen t-korset för att annars skulle det gå sönder eller va det nu var???
Finns det t-kors för just B20 att köpa "färdigt" nånstans eller äre bara å leta sig till nån hydralik firma???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

tror att biltema har T-kors för detta...
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Får ta å kolla upp det...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Går bra att ha T-korset stumonterat i blocket ett tag, fungrade ialla fall på IX'en, så länge den var i våran makt.

- Men det sägs ju att dom skall kunna gå av efter ett tag, med tanke på vibrationer e.t.c.

Beror ju även på hur T-korset ser ut, är det 30cm långt och hänger fritt är det ju logiskt att det kommer pajja, men är det bara ett vanligt smutt så kan det säkert funka ett tag.

- Jag skulle satt slang imellan så det inte satt stumt.
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

du kan ju alltid gå till närmaste hudralik affär eller en järn affär där de säljer kompressor delar där kan de finnas T-Kors. de brukar finnas i både gjutjärn o mässing. mässing brukar tåla 10Bar och gjutjärn ännu mer men då är mässing betydligt billigare.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Knatade in på en hydralik firma här i Sala på frukost rasten...
Dom hade inget som passa..:Dom hade bara tum gäng och Oljetrycksgivaren på B20 är det M10 på...sa hon där att hon kom fram till ialelfall... Ska kika vidare...börjar bli brådis nu...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

elajl skrev:Knatade in på en hydralik firma här i Sala på frukost rasten...
Dom hade inget som passa..:Dom hade bara tum gäng och Oljetrycksgivaren på B20 är det M10 på...sa hon där att hon kom fram till ialelfall... Ska kika vidare...börjar bli brådis nu...
Det är INTE M10...!!! det är 1/8" NPT jag lovar!
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo....kom fram till det sen. Det var nån typ "sommarjobbare" som mätte sig till M10...tyckte det verka konstigt jag å.
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Var in på en annan firma meed rör å grejjor idag (IVAB i Sala)...han sa direkt att det här är väl 1/8" å tog fram ett t-kors med 1/8" gänga...men inte fan pasa det heller :(
Ska rota fram en tryckgivare till å testa med...kasnke är nå knas med mingivare jag har men gängen ser sjysta ut å allt...
Tänkte jag skulle göra klart oljan till och från trubon i helgen som kommer så det är ju ltie brådsis nu..planerat att ha bilen klar till v.31...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

tänk på att det är en konisk 1/8" rörgänga
Axel Wall
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Jo vet det...men inte har dom två firmor jag vart till haft nått soms tämmer...hmm..
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

om du säger att det är 1/8" NPT så borde dom hitta nått!!

det är inte vanlig rörgänga utan NPT.

Jag köpte en adapter 1/8" NPT - 1/8" rörgäng. Sen ett T-kors med 1/8" rörgäng.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Får göra ett nytt försök imorrn...det vora väl fan om dom inte skulle kunna ta hem åt mig.
Jag lär ju också ha en adapter från 1/8" rörgänga -> 1/8" NPT för att få i oljetrycksgivaren i T-korste...hmm..Måste ju ha tag på grejor...2½ vecka kvar till bilens ka vara klar nu bara...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

annars borde du kunna ringa hydroscand. (finns på flera ställen i landet) och be dom fixa. Dom fixade åt mig!

Det kanske är nån att lägga några sånna på hyllan och sälja till dom som inte hittar på annat håll.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Har för mig den första firman som jag var in på är en Hydroscand...står nå sånt på dörren iallefall..Ska dit imorrn igen å säga vad jag vill ha så får jag se om dom kan ta hem.
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar