Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Marco Garver »

Börjar bromsen bete sig dumt vid 50grader? Den jag kör klarade sig bra upp till ca 90grader, när vattnet börjar koka blir det taskig effekt i bromsen samt skador på materialet.

Hög vattentemp löser du med mer flöde genom bromsen, om bromsen inte kan ge tillräckligt högt moment är den för liten.

Mao större turbo på 6an å gasa vidare:-)

Marco
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Pacman »

Den du kör Marco är en dubbel 12" dimensionerad för upp till 1600hk så det är kanske en lite haltande jämförelse storleksmässigt :D
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Marco Garver »

Tycker inte alls att det är nåt fel på jämförelsen.

1600hk må det vara i nåt pårökt drömstadei;-)

Har haft problem med erosion i material samt kokande vatten i broms vid halva effekten.

Bara för att bromsen teoretiskt kan hålla 1600hk är det inte fritt fram, fick bygga om vattensystemet rejält med dubbla inlopp samt nya returrör istället för std. Fick även sätta en tank direkt efter bromsen till returvattnet för att kunna tömma bromsen.

Mvh
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

Marco Garver skrev:Börjar bromsen bete sig dumt vid 50grader? Den jag kör klarade sig bra upp till ca 90grader, när vattnet börjar koka blir det taskig effekt i bromsen samt skador på materialet.

Hög vattentemp löser du med mer flöde genom bromsen, om bromsen inte kan ge tillräckligt högt moment är den för liten.

Mao större turbo på 6an å gasa vidare:-)

Marco
det är inga problem alls för att vattnet är 50grader den bromsar fint! men det är som du säger att det måste cirkulera mer vatten genom bromsen för att få ner tempen och om jag öppnar strypventilen på utloppet så bromsar den inte lika bra.
jag har iof inte laborerat mycket med strypventilen då jag aldrig behövt använda max vattenflöde till bromsen.
jag monterade på ventiln för att kunna bromsa de lägre varvtalen typ 1500-2000rpm

sen har jag åxå en tank direkt under bromsen för att bli av med vattnet ur bromsen innan hade jag en slang men då var det trögt att tex få motorn att orka gå på tomgång efter ett svep
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Marco Garver »

Då har du ju alla förutsättningar för att gasa vidare, måste ju se vad denna bromsen klarar innan du bygger ny.

När vattentempen närmar sig 80-90grader får du öppna strypventilen på utloppet å kompensera med mer vatten in.

M
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av HenrikGM »

Any updates on the project?

A specific question; How big is the diameter of the rotor, and have you reached the maximum brake capacity in Nm anywhere in the rpm range you have tested so far?

Im considering to build a similar brake heavily inspired by you, allthough i will need to brake 1600hp at 4000rpm, so torque is a fair bit higher.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

håller på att renovera badrum hemma nu så det blir dåligt med garagetid nu!

HenrikGM: diam på rotorn är 238mm jag har bromsat ca750nm vid 5300rpm men hur långt ner i varv den orkar bromsa vet jag inte än!
men jag skulle tro att det behövs en mycket större rotor för att bromsa det moment du vill vid 4000rpm och 1600hp (ca2800-2900nm)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste nog bygga en dubbel eller trippel för att kunna köra de momenten om du samtidigt ska kunna varva 8-9000 rpm

min broms, går dock att bromsa mer men då behövs mer vatten.
Bild
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av HenrikGM »

Am thinking about building it modular.

You are achiving 750Nm/5300/238mm, giving a pheriferial speed of 66m/sek inside the brake.

Jens has a plot suggesting the brake acts somewhat linear(is that the true story, or is it because of regulator/valving?)

If i would increase the diameter to 400mm, and set max rpm to 4500, i would have 94m/sek, or what you would achieve at ~7500rpm.

If Nm capacity is increasing with pheriferial speed, i would have 1070Nm/4500RPM/400mm, however, i would tend to assume its increasing with the pheriferial speed x diameter of the wheel, giving even more capacity.(thin ice here, tired, and the books in once read is half-forgotten, so forgive me if this is nonsense)

The make a rather heavy frame which was long enough to install up to 4 brakes in sequence, possibly with a small one for smaller engines in between the larger ones?

How much water do you guys flow through the brake to keep it controllable and cool?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Patrik H »

primer skrev:japp 3.0 kammar och topp ventilfjädrar är standard!
du har aldrig testat skillnaden med 2.5 kammarna. hur mkt effekt förlorar man ? fast kanske lite tidigare ladd ?
håller på och samlar delar till ett t6 bygge i asconan
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

har inte testat med 2.5l kammarna men tror inte dom är nåt att ha faktiskt 2.5l motorn med sina 170hp är ingen raket direkt! det skiljer ca 1mm mer lyft tror jag
jag har nog lite grejer liggandes om du behöver
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av freiman »

Hur stor vattentank har du? Är på gång att sakta men säkert få igång en gammal motortestare i Tibro och undrar lite vad som krävs? Bromsen ska tydligen klara 1000 hp

/johan
johan freiman
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Jens Gustavsson »

HenrikGM skrev: How much water do you guys flow through the brake to keep it controllable and cool?

600Liter /minut vid 6 bars tryck behövs på min broms enligt sturska på 1600hk (ca 10hk pump med minst 3 steg compressor).

jag har 1000L tank men den skulle gärna fått va mycket större då utlopps tempen ur turbinen ganska fort kommer mot 40 grader som är max om man inte vill få skadad propeller i turbinen.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

freiman skrev:Hur stor vattentank har du? Är på gång att sakta men säkert få igång en gammal motortestare i Tibro och undrar lite vad som krävs? Bromsen ska tydligen klara 1000 hp

/johan
jag har 1000liter och en pump som klarar 300l/min har funkat än sålänge.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

har varit i garaget i dag och kört lite mer med 6an!
max noteringar 629hp@5800rpm och 795nm@5200rpm
detta på 302kpa absolut tryck
vridmomentet är mer då dynon inte är kallibrerad till mer än 794.3nm
men nästan 800nm är det :)
nu återstår bara att fixa till laddtryckregleringen för du ger den 300kpa vid 3500-4000rpm vilket är lite onödigt!
kan vara lite snällare mot motorn åxå
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar