Audi 100 -86 TQ 20v AAN (startad och klar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Audi 100 -86 TQ 20v AAN (startad och klar)

Inlägg av lord_nordkvist »

Såhär i mindre upphetsande tider på året så tänkte jag väl att ja kan lägga ut en liten tråd bara för skojs skull..
Det är alltså på brukisen och inte tänkt som någon streeträjser med tuseltals kusar, utan bara ett rent ekonomiskt och faktiskt lite småkul projekt som jag pysslar med lite då och då.. :hihi:

Köpte alltså i sommras en havererad audi 100 cs quattro -87 av en polare på byn, för inga pengar alls.. Efter att den stått hela sommarn så blev de till att köpa sig en framhjulsdriven 100 turbo -90 som inte ville starta (pga riktig amatörskruvning törs ja nästan påstå)

Konceptet var solklart, fimpa den svarta med sorkdrift och köra turbo motorn i fyrkrafsarn..
Motorn är i dagsläget isatt, startad och körs dagligen i quattron, med diverse bondlösningar än.. Bilen ska reg. bes nästa vecka med motorbytet, så vi får väl se då hur det går.. men de lät som de skulle gå finfint..

De va tänkt att de här skulle bli en ordentlig vinterbil då den är rätt stadig å stor, numera även rätt stark, så den orsk dra sig och vagnen med skoters fram i snön i vinter..

Men, man kan ju inte hålla sig riktigt alltid, så när jag konstaterat att det grenrör som sitter på, samt det jag har i reserv var lite sprucket, k-jet aset inte fungerar exakt som jag vill m.m. m.m. så har ett nytt grenrör punktats ihop, samt att jag har börjat gjort om ett insug och topp för elektroniska spridare..

Så tanken är väl att när den är besiktad och godkänd och klar, ska den få ett ms sprut, nya grenröret och lätt moddade insuget.. en moderna turbo med inbyggd wg och ett litet tjockare avgassystem då de känns som de "är stopp i avloppet" just nu vid ungefär 1 bars ladd :hihi:

har även monterat in en Link knacksensor med display, och Link lambda mätare som jag hade liggandes sen en tid tillbaks, för att se vad som händer under huven..
Då den just nu går med turbomotorns bränslehuvud och spridare, men med den trasistoriserade tändningen från org karossen, dock med stummad fördelare och lite lägre ställd tändning än orginal bara..
då jag inte orkade koppla in elhärvan från andra bilen :roll:

bjuder på en bild på de som hänt..

Urstädad och kliniskt rentvättad
Bild

Donatorn som fick offra fin plåt, motor och diverse smågrejjer
Bild

Bild

Spisen, skulle vara nyrenoverad, men de vette tusan
Bild

skiten åkte i
Bild

grenröret, byggt av återvunnet skrot ur diverse containrar på jobbet :hihi:
Bild

fuelrail från en bmw 320i
Bild

kortad så passade den som handsken till 10v motorn
Bild

äscha, ja de va lite om den..
blir som sagt inte det dyraste flashigaste bygget, men lite småkul ska man väl ha i vintermörkret..
laddar idag runt 0,8-1bar som sagt (lite varierande pga kass wg)
ska bli intressant med ett sprut så man kan få lite stabilitet i maskinen, både gå billigare på låglast och det kanske rent av går att lägga sig på ladd en bit över kilot.. huvudsaken är att den håller och startar i alla lägen då detta mer eller mindre är brukisen framöver.. :thumbright:
Senast redigerad av lord_nordkvist den mån dec 27, 2010 3:42 pm, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

2bar inte mindre är ju ingen menig annars :)
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

haha, ne ditt kräk.. du ska si den kommer gå finfint under 2 kilot me.. behövs nog inge mer för att plöja sig fram i snön i vinter.. :lol:

nu e grenröret mest färdisvetsats också, så nu ska bara insuget få sig ett lite flyttat gasspjäll å igensvetsade utgångar lite härådär så är de redo sen å..

fast reg bes hägrar så me lite tur får jag de gjort i veckan.. får si hur de blir..
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

dehär går ju som på räls...
pga lite sjuka hit å dit å nånting som kallas julefrid så vart de väl ingen reg bes i år som de verkar, men efter nyår så skade väl vara klart.. :hihi:

donat å trasslat lite på fria stunder och har nu gjort klart grenrör, insug och fuelrail.. plus en liten adapter för att flytta gasspjället lite så fuelrailen får plats, vart lite tajt annars med ett orginal turbo insug.. har även piffat till ett orginal insug och pluggat allt till tomgångsmotor och vakum uttag och satt i penumatik kopplingar..

steg ett är väl egentligen att byta grenrör och turbo efter bes, och montera en modell större avgasrör så den får andas ut lite.. sedan kommer väl ett ms sprut och även då "nya" insuget med ev en ny smidig ic om de behövs..

blir nog till att sniffa rätt på en 16t eller 18-19t och köra med, tror man kan få ett rätt brett å fint register med ett sånt agg, och helt okej effekt skulle jag tro.. ska bli intressant att se..

men som sagt, de blir en sak i taget, då de int va så huskut bråttom

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Verkar gå rätt bra redan nu, Lär nog bli riktigt fränt med en effektivare turbo, bättre grenrör och nytt sprut :thumbright:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Ser bra ut ;) kanske man borde ta sig en tur å kika hur de går för dig nån dag :thumbright:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

hehe jaao den gick iaf rätt bra.. satt i en myspys fjäder i wgn nu så nu laddar den 0,5max plus att den nog läcker igenom lite så den bygger inte ladd lika bra nu.. tänkte ju som reg bes å då behöver den inte alls gå nå bättre än vad dom gör orginal :hihi:

åkte ju på att byta stödlager härom helgen också då det gamla var lite trött, å har varit dom sista åren, förmodligen därför den inte är besiktad på ett par år :lol:

Bild

nya lagret, som man dock inte kan handla hos sur- VAG handlarna, då dom bara säljer hela kardan som det verkar, för sisdär 12000 härliga kronor :?
Bild

de va alltså bara till å skära bort gamla ringen från bygeln
Bild

och svetsa på nya lagethållaren på den, utan att få vulkningen att släppa.. men de gick ju rätt fint
Bild
Bild

eftersom dom verkade ha nån sjuka att limma allting så drog man givetvis av bulten till delningen först, sen var den även limmad me nå sattyg på splinsen, så de var bara att dela korset också, skära bort det gamla lagret och rigga upp i pressen för att pressa av tappen till knutkorset.. sedan svetsa på en mutter på den avdragna bulten å gänga ut den.. (bilden) var ett jäkla stök, men de gick ju på någe vis.. sitter nå hopmonterat å funkar nu iaf :thumbright:

Bild

jo jag hitta lite billiga grejjer åt den stackarn, så nu är väl en turbo på ingång å lite andra smågrejer me.. så ska jag provmontera allt på reservmotorn som bara ligger, å pressa nån slang å göra nån retur till oljan, så man ser att allt passar innan man rullar in pärlan å kastbyter grejjerna.. men som sagt de va ingen jättebrådska än :wink:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Kul projekt ser ju riktigt bra ut modsen måste jag säga :)
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

tackar.. jorå koftan, de är ju småskoj å dona på lite :hihi:
blir ju inget herrejösses åk, men de har väl de flesta listat ut..
så jag tror det här grenröret kommer funka fint som allround, då orginalen är så grymt tajt å tanig invändigt, samt att dom verkar ha en förkärlek till att spricka, så känns det här nya mer pålitligt och är lite mer flödesvänligt..

ska bli skönt att få in ett sprut i maskin sen, för nu är den både lite törstig och okontrollerbar på soppafronten tack vare det äckliga k-jet snusket som sitter där å möglar orginal :evil:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja visst är det så =) Men har du ställt bmwn åt sidan nu då eller? Turnkey inför summer 2010? =D

Absolut, tycker grenröret såg riktigt bra ut. Lite fiffig lösning med rören =) Vad kommer du åka med för sprut i denna sedan då, jag kanske missade det?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jorå bmwn står i garage nu över vintern.. ska byta kam i den och piffa till diffen bla.. så under tiden vart de till att pyssla lite me de här kräket iställe.. som omväxling.. så beemern ska väl bli helt iordning i år är det tänkt :thumbright: men de är bara vri på nyckeln å köra som sagt..

blir nog ett ms i den här, billigt och bra..
ska besikta nästa vecka äre tänkt, såfort han gått igenom så kommer väl lite mer uppdateringar också, då man börjat fått dit ny grenröret och nya turbon å avgas m.m.. steget därpå blire ms och de "nya" insuget..

tror de lutar åt att hela motorn får sig liten renovering till sommarn, då både oljepump och vattenpump bla verkar ha ett otal mil på nacken redan
får se vad plånboken har att erbjuda, som dom säger :hihi:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja men det låter ju bra, måste kännas skönt att det inte är så mycket jobb på den då =)

Jaså får hoppas det går bra! Det är med original motorn då alltså?
Kör du megaskvätt i bimmern med? Hehe, ja det är synd det drar iväg så mycket då man börjar renovera, allt tillkommer det något mer! =)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Har du ringt till Haglund om MS:et, så han inte säljer iväg dom? Men jag ska ju ha ett lite senare så ifall han redan sålt dom så ska jag ta hem flera igenom han när jag får in nå pengar...

Antar att han kör VEMS i Beemern som alla andra BMW raggare här i byn :wink:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

javesst koftan, skönt att bara vrida igång å åka.. å besikta direkt, då alla turbosaker är avplockad redan och iordning gjord för bes :thumbright:

haha ne det sitter vems i beemern, känns rätt bra, men vi får väl se vad megasquirt är för någe snart då, då ja tänkte prova installera ett i audin som sagt :wink:

tanken är att vi inte ska sväva iväg med denna maskin, så bara en omtätning av hela motorn och lite nya packningar här å där å pumpar m.m. så ska han få klara sig sen.. :wink:

nee stener har ju inte gjort de än, må väl ta å göra de då kanske, hmm, får kika på de i helgen här..

ja nu är ju audin då reggad, fixades igår för dryga tusenlappen..
så nu står det i papprena "motor bytt, audi 2,2 turbo intercooler"
en mycket komplex besiktning som tog ungefär 2min :hihi:
lyfte på huven och bes. man konstaterade att jajjemen de vaju en audi motor som satt där med snurra å allt.. så de va bara tuta å köra..

så nu är det bara bes på måndag så kanske den är färdig att piffas till sen..
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jojuste, fick hem en nya snurran å lite annat smått å gott..
kom över riktigt billiga grejer så de vart väl inte riktigt den rovan ja tänkte på, men men.. iaf en t3/t4 som ja hann sno åt mig innan dom såldes slut, nån sån där kopia men dom ska väl fungera har jag fått för mig..
stort luftfilter å nån oljetrycksmätare å lite sånt vart de också..

går det fint på besiktningen åker grenrör, turbon, lite större avgasrör och en bättre vevhusventilation på.. så den får börja på andas lite nångång, känns som de är stopp i avloppet nu :hihi:

Bild

brevid garrett td04 13c:n
Bild
Skriv svar