Laddet faller bort över 5000rpm, B21+T04E+MS'n'E (med log)

Diskussioner för erfaret folk
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Laddet faller bort över 5000rpm, B21+T04E+MS'n'E (med log)

Inlägg av Finnsebbe »

Har följande problem, motorns laddtryck börjar falla bort vid ca 5000 varv.

Motorns specifikationer:
Underdel: B21ET block och kolvar, blocket avplanat
Topp: portad 405-topp, 44-35 ventiler, minimalt upptagna förbränningsrum
Kompression: ca. 7.4:1
Klämspalt: ca. 0.6mm
Kamaxel: K (även testat med B)
Insug: B230FT
Avgasgrenrör: hemmabyggt puls-split, 40-50cm långa rör, rör diameter 42mm invändigt
Wastegate: Eskilstuna 35mm, rören från kollektor ihopdragna före ventilen
Turbo: Garret T04, kompressor: 48mm, a/r 0.5, turbin 65mm, a/r 0.84
Motorstyrning: Megasquirt’n’E, d.v.s Ford Edis wastespark tänding styrd av MS
Avgassystem: JT 3”
Intercooler: Nerkapad Scania
Dumpventil: Bosch plast

Motorn börjar få ladd vid ca. 3500varv och når 0.5bar ladd vid ca. 4000varv, 0.5bar hålls till ca. 5000varv, sedan börjar laddet sjunka småningom ända ner till atmosfäriskt. Har prövat varva till ca 6500, men laddet stiger inte pånytt.

Har gradvis skruvat in wastegatens justerskruv, utan någon ändring, de sista testerna gjordes med helt inskruvad skruv, d.v.s wastegaten öppnar inte alls.

Har prövat olika förställningar på tändingen. Med mindre förtändningen på ca. 28grader vid 0.5bar och mera förtänding på ca. 35grader vid 0.5bar. Motorn betedde sig ungefär lika med de båda tändinställningarna, endast avgastempen steg lite med mera förtändning.

Lamdban (smalbands) visar att motorn får lite rik blandning alltid då turbon laddar.

Har trycktestat systemet, endast pyttesmå läckor vid spjällaxeln. Har testat utan dump, ingen inverkan. Har testat utan bromsservo, ingen inverkan. Hade först en B kam som byttes till en K kam, ingen ändring.

Har endast kört på landsväg, inte i bänk, med ettan och tvåan nås endast lite lägre laddtryck, men laddet faller bort på samma sätt.

Här är en linkar till MS loggar av två accelerationer, övriga loggade accelerationer ser ungefär lika ut, observera att EGT värdena är dividerade med fem för att ligga vettigt i graferna.

Loggen är från en acceleration på trean, i denna log användes ca. 28grader vid 0.5bar:
http://users.tkk.fi/~koaalto/log/mindre_fortandning.jpg

Loggen är från en acceleration på trean, i denna log användes ca. 35grader vid 0.5bar:
http://users.tkk.fi/~koaalto/log/mera_fortandning.jpg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Läckage på trycksidan?
Mottryck på avgassidan?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Efter att ha talat med en kompis samt ringt Phredde o snackat lite igår så gjorde vi en sista test, nu utan luftfilter. Laddtrycket steg på ett ögonblick till lite över en bar och jag klev hastigt av gaspedalen, wastegaten öppnar ju inte. Så tydligen kan luftfiltret ha en otroligt stor betydelse. Filtret var en tämligen liten PiperCross.

Här en log på körningen utan filter:

http://users.tkk.fi/~koaalto/log/utan_filter.jpg

Jag skäms nästan lite då det var så enkelt!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att det löste sig, en lärdom för alla! ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar