robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se
Postat: ons dec 30, 2009 4:32 pm
Tjenare gott folk.
-Har sedan länge suttit och hängt med en del på den här sidan utan att göra nåt vidare väsen av mig.
Men nu tänkte jag lägga upp en liten projekttråd på min bil som jag och några kompisar efter mycket slit, oändligt många motgångar har lyckats fått ihop.
-Tillägas bör, att vi under bromsningen kom fram till att den gav mer effekt och vrid än vad vi egentligen hade trott på så lite övertryck , det är alltid kul!
En annan sak man kan tillägga, vi är inga raketforskare utan tycker bara att det är skitkul att prova lite nya ideer osv..
Vill passa på att tacka Arash och hans grabbar på PBZ för all hjälp under den här tiden som vi har jäklats med bromsningar och allt strul! Tack för 2009 års prestationer!
Nog om presentationen, här är specen som följs av lite bilder.
-BMW M30b35 (3.5lit) motor tillbakaflyttad 25cm
-smidda SPM H-profilstakar
-smidda custom cp kolvar 6,8:1 i komp
-5mm rostfri ramlagergördel
-oljekylning för kolvarna, utfört av bäckis på ppf
-modifierad oljeförsörjning, ombyggd oljepump
-ppf 75mm dump
-dubbla 38mm TIAL wastegates
-Borg Warner 375 turbo
-100mm accufab spjällhus
-1600cc spridare
-toppen portad, mirafräst och ihopsatt av Henry Kickmaier
-större ferrera ventiler, 40/47 mm (original 38/46 mm)
-ppf turbokamm,290/300,12mm lyft, nockvinkel vettifan ?
-ARP bultsats
-hemgjort plenum med egensvarvade trattar och insugsrör
-hemgjort grenrör
-hemgjord ic
-hemgjort pedalställ med bromsvåg samt handbromsställ
-GUSS fullbur
-fuelcell med 3st wallbro 255l/h pumpar
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-13mm stålomspunnen teflon slang i hela bränslesystemet
-Autronic SMC motorstyrning
-MSD dis4 tändning
-4" downpipe, 3,5" avgassystem, 1st 3,5" ljuddämpare, 5,5" slutpipa genom bakskärmen
-Tremec TKO600 växellåda med hemgjord adapter
-7,25" quarter master optimum-v 3 skivig koppling
-Quartermaster TRI-LITE urtrampningslager
-3" svea specialkardan totalt 960mm
-ppf sviktaxlar
-M5 inre och yttre knutar, M5 nav med omgjord hålindelning (4*100)
-modifierad bakvagn, med reducerade vinklar, M5 diff
-K-sport coiloversats
-ppf Big break kit
-egengjord torpedvägg
-egengjord kardan tunnel
-egengjord avgastunnel under passagerar sätet
-egengjorda motorfästen
-deist bromsskärm
-karossombyggnad till att bli en M3 replika med adolfssons motorsports M3 paket.
EDIT: bilen bromsad:
Bromsdata på bensin: 739hk/816Nm på hjulen vid 1.8bar och 7200r/pm.
Bromsdata på E85: 816hk/+900Nm på hjulen vid 2bar och 7200r/pm.
Bromsning på E-85 och bottnad bänk: 826hk/948Nm på hjulen vid 2.2bar.
Hade inte bänken bottnat vid 6300r/pm så hade den gett ganska exakt 50hk till då effektkurvan vänder vid 7200r/pm. dvs den ger vid 2.2bar ca 876hk och 948Nm på hjulen vilket är nästan 1000hk i motorn, som var målet
Bromspapper:
Edit: update för säsong 2011, nybromsad och jämförelse med förra årets mapp...
OBS gammla grenröret och turbon....
Allt började med att den såg ut så här:
sen åkte rondellen och tigersågen fram....
När det väl var färdigkapat, åkte adolfssons plastkit på!
Sen bar det iväg på spackling och lackering..
motorrummet målat...
och så hem igen....
sen började monteringen av allt....
passade på att bygga en venturitunnel mest för show och viktens skull...
bakrutan är av plast, då originalrutan var snor-dyr....
Då förra turbon inte ville vara med, så satsades allt krut på att byta till en Borg Warner 375, samt att bygga nytt grenrör. Jag hade varit i kontakt med självaste Jens G om att han skulle få bygga en turbo utifrån en HX 60 till mig, men när ppf var shyssta och tog tillbaka gamla turbon och lämnade ifrån sig denna så tackade jag ja.
-jag byggde ny kollektor, tack adde-z för hjälpen med svetsningen då det vart för tajt med mitt TTK 160 munstycke....
resten fick jag fixa själv, så det var bara å börna på....
som tur var så fick jag expert hjälp av jäntan min!
jiggen färdig...
sen åkte dom här grabbarna på...
wg och oljeretur....
ny downpipe vart det, och första biten på avgassystemet...
Innan första bromsningen och mappningen, så tog vi en jungfufärd med nya turbosetupen......och den gick snuskigt bra..
nobbe gillar uppmärksamhet....
Då var det dax för mandomsprovet vi alla väntat på....
-vi tog vårat pick o pack och förflyttade oss till Uppsala, till PBZ:as ny fina bromsrum....nu skulle vi få se om allt var värt besväret! VD:n Arash hade allt i ordning med folk och utrustning, så vi riggade direkt!
Arash gjorde sig hemastadd i förarstolen, och Jocke mellberg från "forna" WM performance är redo för mappning....
innan vi knappt satt igång kollapsade en o-ring på sopparegulatorn vilket kunde ha slutat riktigt illa. vi tog en snackis......
när vi väl kommit igång igen, så kom vi "bara" till 1.5bar då vi fick en major oljeläcka .....det var avtappningspluggen till filterhuset som gängat loss, och all olja hade pumpats ut på golvet under sista pullet......då vart vi så less, klockan var 01:30 så vi packade ihop, (vi visste ju heller inte om motorn tagit stryk) var bara hem och riva motorn och gå igenom allt.
-Men vi lyckades på vanlig bensin kräma ur 666hk och 760nm på hjulen, med 23 graders tändning!
Väl hemma så visade det sig att allt hade klarat sig som tur var, men vi böt ut alla lager ändå!
sen ihop med allt igen..
ventilerna justerade, dags för ny bromsning...
Kvällen innan andra bromsning, allt kollas över! här med hjälp av johan(madtech)eriksson och nobbe....
bilen fick sig en genomgång av tvättsvampen, kan ju inte komma dragandes med en skitig bil...
bilen riggad igen....
Arash hade inte tid att bromsa denna gången, så zeb lopez fick köra vilket gick kanonbra!
Den här gången gick det bättre, men inte fullt ut ändå! i sista pullet small det till i lådan, vilket senare visade sig vara koplingen som strulade, så vi gav upp eftersom klockan hade traskat över 12 slaget på natten!
-Men vi lyckades denna gång kräma ur 739hk och 815Nm på hjulen med vanlig bensin, då laddade vi 1.8bar.
-Vi nöjdå oss med det på vanlig bensin, och som tur var så hann vi med att börja mappa den på E-85, så när vi nådde 1.65bar small det till i kopplingen. På E-85 och 1.65 bars ladd så levererade den 732hk och 864Nm!, riktigt sköna siffror tyckte vi och rullade hemåt!
Nu är kopplingen fixad och bilen står färdig för en ny omgång, förhoppningsvis finns det möjlighet till bromsning i början av januari!
Här är bromspapper på bensinmappen, samt en liten film!
_________________
-Har sedan länge suttit och hängt med en del på den här sidan utan att göra nåt vidare väsen av mig.
Men nu tänkte jag lägga upp en liten projekttråd på min bil som jag och några kompisar efter mycket slit, oändligt många motgångar har lyckats fått ihop.
-Tillägas bör, att vi under bromsningen kom fram till att den gav mer effekt och vrid än vad vi egentligen hade trott på så lite övertryck , det är alltid kul!
En annan sak man kan tillägga, vi är inga raketforskare utan tycker bara att det är skitkul att prova lite nya ideer osv..
Vill passa på att tacka Arash och hans grabbar på PBZ för all hjälp under den här tiden som vi har jäklats med bromsningar och allt strul! Tack för 2009 års prestationer!
Nog om presentationen, här är specen som följs av lite bilder.
-BMW M30b35 (3.5lit) motor tillbakaflyttad 25cm
-smidda SPM H-profilstakar
-smidda custom cp kolvar 6,8:1 i komp
-5mm rostfri ramlagergördel
-oljekylning för kolvarna, utfört av bäckis på ppf
-modifierad oljeförsörjning, ombyggd oljepump
-ppf 75mm dump
-dubbla 38mm TIAL wastegates
-Borg Warner 375 turbo
-100mm accufab spjällhus
-1600cc spridare
-toppen portad, mirafräst och ihopsatt av Henry Kickmaier
-större ferrera ventiler, 40/47 mm (original 38/46 mm)
-ppf turbokamm,290/300,12mm lyft, nockvinkel vettifan ?
-ARP bultsats
-hemgjort plenum med egensvarvade trattar och insugsrör
-hemgjort grenrör
-hemgjord ic
-hemgjort pedalställ med bromsvåg samt handbromsställ
-GUSS fullbur
-fuelcell med 3st wallbro 255l/h pumpar
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-13mm stålomspunnen teflon slang i hela bränslesystemet
-Autronic SMC motorstyrning
-MSD dis4 tändning
-4" downpipe, 3,5" avgassystem, 1st 3,5" ljuddämpare, 5,5" slutpipa genom bakskärmen
-Tremec TKO600 växellåda med hemgjord adapter
-7,25" quarter master optimum-v 3 skivig koppling
-Quartermaster TRI-LITE urtrampningslager
-3" svea specialkardan totalt 960mm
-ppf sviktaxlar
-M5 inre och yttre knutar, M5 nav med omgjord hålindelning (4*100)
-modifierad bakvagn, med reducerade vinklar, M5 diff
-K-sport coiloversats
-ppf Big break kit
-egengjord torpedvägg
-egengjord kardan tunnel
-egengjord avgastunnel under passagerar sätet
-egengjorda motorfästen
-deist bromsskärm
-karossombyggnad till att bli en M3 replika med adolfssons motorsports M3 paket.
EDIT: bilen bromsad:
Bromsdata på bensin: 739hk/816Nm på hjulen vid 1.8bar och 7200r/pm.
Bromsdata på E85: 816hk/+900Nm på hjulen vid 2bar och 7200r/pm.
Bromsning på E-85 och bottnad bänk: 826hk/948Nm på hjulen vid 2.2bar.
Hade inte bänken bottnat vid 6300r/pm så hade den gett ganska exakt 50hk till då effektkurvan vänder vid 7200r/pm. dvs den ger vid 2.2bar ca 876hk och 948Nm på hjulen vilket är nästan 1000hk i motorn, som var målet
Bromspapper:
Edit: update för säsong 2011, nybromsad och jämförelse med förra årets mapp...
OBS gammla grenröret och turbon....
Allt började med att den såg ut så här:
sen åkte rondellen och tigersågen fram....
När det väl var färdigkapat, åkte adolfssons plastkit på!
Sen bar det iväg på spackling och lackering..
motorrummet målat...
och så hem igen....
sen började monteringen av allt....
passade på att bygga en venturitunnel mest för show och viktens skull...
bakrutan är av plast, då originalrutan var snor-dyr....
Då förra turbon inte ville vara med, så satsades allt krut på att byta till en Borg Warner 375, samt att bygga nytt grenrör. Jag hade varit i kontakt med självaste Jens G om att han skulle få bygga en turbo utifrån en HX 60 till mig, men när ppf var shyssta och tog tillbaka gamla turbon och lämnade ifrån sig denna så tackade jag ja.
-jag byggde ny kollektor, tack adde-z för hjälpen med svetsningen då det vart för tajt med mitt TTK 160 munstycke....
resten fick jag fixa själv, så det var bara å börna på....
som tur var så fick jag expert hjälp av jäntan min!
jiggen färdig...
sen åkte dom här grabbarna på...
wg och oljeretur....
ny downpipe vart det, och första biten på avgassystemet...
Innan första bromsningen och mappningen, så tog vi en jungfufärd med nya turbosetupen......och den gick snuskigt bra..
nobbe gillar uppmärksamhet....
Då var det dax för mandomsprovet vi alla väntat på....
-vi tog vårat pick o pack och förflyttade oss till Uppsala, till PBZ:as ny fina bromsrum....nu skulle vi få se om allt var värt besväret! VD:n Arash hade allt i ordning med folk och utrustning, så vi riggade direkt!
Arash gjorde sig hemastadd i förarstolen, och Jocke mellberg från "forna" WM performance är redo för mappning....
innan vi knappt satt igång kollapsade en o-ring på sopparegulatorn vilket kunde ha slutat riktigt illa. vi tog en snackis......
när vi väl kommit igång igen, så kom vi "bara" till 1.5bar då vi fick en major oljeläcka .....det var avtappningspluggen till filterhuset som gängat loss, och all olja hade pumpats ut på golvet under sista pullet......då vart vi så less, klockan var 01:30 så vi packade ihop, (vi visste ju heller inte om motorn tagit stryk) var bara hem och riva motorn och gå igenom allt.
-Men vi lyckades på vanlig bensin kräma ur 666hk och 760nm på hjulen, med 23 graders tändning!
Väl hemma så visade det sig att allt hade klarat sig som tur var, men vi böt ut alla lager ändå!
sen ihop med allt igen..
ventilerna justerade, dags för ny bromsning...
Kvällen innan andra bromsning, allt kollas över! här med hjälp av johan(madtech)eriksson och nobbe....
bilen fick sig en genomgång av tvättsvampen, kan ju inte komma dragandes med en skitig bil...
bilen riggad igen....
Arash hade inte tid att bromsa denna gången, så zeb lopez fick köra vilket gick kanonbra!
Den här gången gick det bättre, men inte fullt ut ändå! i sista pullet small det till i lådan, vilket senare visade sig vara koplingen som strulade, så vi gav upp eftersom klockan hade traskat över 12 slaget på natten!
-Men vi lyckades denna gång kräma ur 739hk och 815Nm på hjulen med vanlig bensin, då laddade vi 1.8bar.
-Vi nöjdå oss med det på vanlig bensin, och som tur var så hann vi med att börja mappa den på E-85, så när vi nådde 1.65bar small det till i kopplingen. På E-85 och 1.65 bars ladd så levererade den 732hk och 864Nm!, riktigt sköna siffror tyckte vi och rullade hemåt!
Nu är kopplingen fixad och bilen står färdig för en ny omgång, förhoppningsvis finns det möjlighet till bromsning i början av januari!
Här är bromspapper på bensinmappen, samt en liten film!
_________________