Sida 1 av 24

robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se

Postat: ons dec 30, 2009 4:32 pm
av robbz
Tjenare gott folk.
-Har sedan länge suttit och hängt med en del på den här sidan utan att göra nåt vidare väsen av mig.
Men nu tänkte jag lägga upp en liten projekttråd på min bil som jag och några kompisar efter mycket slit, oändligt många motgångar har lyckats fått ihop.
-Tillägas bör, att vi under bromsningen kom fram till att den gav mer effekt och vrid än vad vi egentligen hade trott på så lite övertryck , det är alltid kul!
En annan sak man kan tillägga, vi är inga raketforskare utan tycker bara att det är skitkul att prova lite nya ideer osv..

Vill passa på att tacka Arash och hans grabbar på PBZ för all hjälp under den här tiden som vi har jäklats med bromsningar och allt strul! Tack för 2009 års prestationer!

Nog om presentationen, här är specen som följs av lite bilder.

-BMW M30b35 (3.5lit) motor tillbakaflyttad 25cm
-smidda SPM H-profilstakar
-smidda custom cp kolvar 6,8:1 i komp
-5mm rostfri ramlagergördel
-oljekylning för kolvarna, utfört av bäckis på ppf
-modifierad oljeförsörjning, ombyggd oljepump
-ppf 75mm dump
-dubbla 38mm TIAL wastegates
-Borg Warner 375 turbo
-100mm accufab spjällhus
-1600cc spridare
-toppen portad, mirafräst och ihopsatt av Henry Kickmaier
-större ferrera ventiler, 40/47 mm (original 38/46 mm)
-ppf turbokamm,290/300,12mm lyft, nockvinkel vettifan ?
-ARP bultsats
-hemgjort plenum med egensvarvade trattar och insugsrör
-hemgjort grenrör
-hemgjord ic
-hemgjort pedalställ med bromsvåg samt handbromsställ
-GUSS fullbur
-fuelcell med 3st wallbro 255l/h pumpar
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-13mm stålomspunnen teflon slang i hela bränslesystemet
-Autronic SMC motorstyrning
-MSD dis4 tändning
-4" downpipe, 3,5" avgassystem, 1st 3,5" ljuddämpare, 5,5" slutpipa genom bakskärmen
-Tremec TKO600 växellåda med hemgjord adapter
-7,25" quarter master optimum-v 3 skivig koppling
-Quartermaster TRI-LITE urtrampningslager
-3" svea specialkardan totalt 960mm
-ppf sviktaxlar
-M5 inre och yttre knutar, M5 nav med omgjord hålindelning (4*100)
-modifierad bakvagn, med reducerade vinklar, M5 diff
-K-sport coiloversats
-ppf Big break kit
-egengjord torpedvägg
-egengjord kardan tunnel
-egengjord avgastunnel under passagerar sätet
-egengjorda motorfästen
-deist bromsskärm
-karossombyggnad till att bli en M3 replika med adolfssons motorsports M3 paket.

EDIT: bilen bromsad:

Bromsdata på bensin: 739hk/816Nm på hjulen vid 1.8bar och 7200r/pm.
Bromsdata på E85: 816hk/+900Nm på hjulen vid 2bar och 7200r/pm.
Bromsning på E-85 och bottnad bänk: 826hk/948Nm på hjulen vid 2.2bar.

Hade inte bänken bottnat vid 6300r/pm så hade den gett ganska exakt 50hk till då effektkurvan vänder vid 7200r/pm. dvs den ger vid 2.2bar ca 876hk och 948Nm på hjulen vilket är nästan 1000hk i motorn, som var målet :thumbright:
Bromspapper:
Bild
Edit: update för säsong 2011, nybromsad och jämförelse med förra årets mapp...
Bild

OBS gammla grenröret och turbon....
Bild
Bild
Bild
Bild

Allt började med att den såg ut så här:
Bild
sen åkte rondellen och tigersågen fram....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

När det väl var färdigkapat, åkte adolfssons plastkit på!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen bar det iväg på spackling och lackering..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
motorrummet målat...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
och så hem igen....
Bild

sen började monteringen av allt....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

passade på att bygga en venturitunnel mest för show och viktens skull...
Bild
Bild
Bild
Bild

bakrutan är av plast, då originalrutan var snor-dyr....
Bild
Bild

Då förra turbon inte ville vara med, så satsades allt krut på att byta till en Borg Warner 375, samt att bygga nytt grenrör. Jag hade varit i kontakt med självaste Jens G om att han skulle få bygga en turbo utifrån en HX 60 till mig, men när ppf var shyssta och tog tillbaka gamla turbon och lämnade ifrån sig denna så tackade jag ja.
Bild
-jag byggde ny kollektor, tack adde-z för hjälpen med svetsningen då det vart för tajt med mitt TTK 160 munstycke....
Bild
Bild
resten fick jag fixa själv, så det var bara å börna på....
Bild
som tur var så fick jag expert hjälp av jäntan min!
Bild
Bild
jiggen färdig...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sen åkte dom här grabbarna på...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

wg och oljeretur....
Bild
ny downpipe vart det, och första biten på avgassystemet...
Bild
Bild

Innan första bromsningen och mappningen, så tog vi en jungfufärd med nya turbosetupen......och den gick snuskigt bra..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
nobbe gillar uppmärksamhet....
Bild

Då var det dax för mandomsprovet vi alla väntat på....
-vi tog vårat pick o pack och förflyttade oss till Uppsala, till PBZ:as ny fina bromsrum....nu skulle vi få se om allt var värt besväret! VD:n Arash hade allt i ordning med folk och utrustning, så vi riggade direkt!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Arash gjorde sig hemastadd i förarstolen, och Jocke mellberg från "forna" WM performance är redo för mappning....
Bild
innan vi knappt satt igång kollapsade en o-ring på sopparegulatorn vilket kunde ha slutat riktigt illa. vi tog en snackis......
Bild
Bild

när vi väl kommit igång igen, så kom vi "bara" till 1.5bar då vi fick en major oljeläcka .....det var avtappningspluggen till filterhuset som gängat loss, och all olja hade pumpats ut på golvet under sista pullet......då vart vi så less, klockan var 01:30 så vi packade ihop, (vi visste ju heller inte om motorn tagit stryk) var bara hem och riva motorn och gå igenom allt.
-Men vi lyckades på vanlig bensin kräma ur 666hk och 760nm på hjulen, med 23 graders tändning!

Väl hemma så visade det sig att allt hade klarat sig som tur var, men vi böt ut alla lager ändå!
Bild
Bild
sen ihop med allt igen..
Bild
Bild
Bild
Bild
ventilerna justerade, dags för ny bromsning...
Bild

Kvällen innan andra bromsning, allt kollas över! här med hjälp av johan(madtech)eriksson och nobbe....
Bild
Bild

bilen fick sig en genomgång av tvättsvampen, kan ju inte komma dragandes med en skitig bil...
Bild
Bild
bilen riggad igen....
Bild
Bild

Arash hade inte tid att bromsa denna gången, så zeb lopez fick köra vilket gick kanonbra!
Bild
Bild

Den här gången gick det bättre, men inte fullt ut ändå! i sista pullet small det till i lådan, vilket senare visade sig vara koplingen som strulade, så vi gav upp eftersom klockan hade traskat över 12 slaget på natten!
-Men vi lyckades denna gång kräma ur 739hk och 815Nm på hjulen med vanlig bensin, då laddade vi 1.8bar.
-Vi nöjdå oss med det på vanlig bensin, och som tur var så hann vi med att börja mappa den på E-85, så när vi nådde 1.65bar small det till i kopplingen. På E-85 och 1.65 bars ladd så levererade den 732hk och 864Nm!, riktigt sköna siffror tyckte vi och rullade hemåt!
Nu är kopplingen fixad och bilen står färdig för en ny omgång, förhoppningsvis finns det möjlighet till bromsning i början av januari!

Här är bromspapper på bensinmappen, samt en liten film!
Bild
Bild


_________________

Postat: ons dec 30, 2009 4:46 pm
av j björk
Trist med bromsstrul, känner igen det..
Men det verkar vara ett fränt bygge!

Det är du som hade en massa strul med precision turbo vad?
Nu med bw funkade det direkt?

Var det inte du som skulle ha sekventionellt spakställ till tko:n också?

Postat: ons dec 30, 2009 4:47 pm
av Martin H
bra sammanfattning av projektet, riktigt fin bil må jag erkänna :thumbright:

Postat: ons dec 30, 2009 5:18 pm
av Grooverhound
Riktigt revligt bygge följt de på PPF.
undrar om du har vägt bilen som en står raceready?
hade vatt trevligt veta med de plastkittet hur mkt man sparar i vikt.

Postat: ons dec 30, 2009 5:27 pm
av robban
Va kul välkommen till sts :)

Re: robbz BMW M3 e30, 828hk / 967 Nm på 1.65bar

Postat: ons dec 30, 2009 5:47 pm
av Robin Olivi
Hur grym bil som helst :thumbright:
robbz skrev: Den här gången gick det bättre, men inte fullt ut ändå! i sista pullet small det till i lådan, vilket senare visade sig vara koplingen som strulade, så vi gav upp eftersom klockan hade traskat över 12 slaget på natten!
-Men vi lyckades denna gång kräma ur 739hk och 815Nm på hjulen med vanlig bensin, då laddade vi 1.8bar.
-Vi nöjdå oss med det på vanlig bensin, och som tur var så hann vi med att börja mappa den på E-85, så när vi nådde 1.65bar small det till i kopplingen. På E-85 och 1.65 bars ladd så levererade den 732hk och 864Nm!, riktigt sköna siffror tyckte vi och rullade hemåt!
Nu är kopplingen fixad och bilen står färdig för en ny omgång, förhoppningsvis finns det möjlighet till bromsning i början av januari!
Såg att du skrivit lite värre siffror i rubriken, har det hunnits med en till bromsning lr?

Postat: ons dec 30, 2009 5:50 pm
av robbz
j björk skrev:Trist med bromsstrul, känner igen det..
Men det verkar vara ett fränt bygge!

Det är du som hade en massa strul med precision turbo vad?
Nu med bw funkade det direkt?

Var det inte du som skulle ha sekventionellt spakställ till tko:n också?
när det är skitfel också så är det mindre kul hehe...
japp det var jag som hade strul med turbon, nu funkar det klockrent. som synes på bromspappret med! det är ju lite av ett bevis nu :?

känns dessa bilder igen btw? :hihi:
Bild
Bild
....det är nobbe som håller på och klurar på dom där grejerna, antar väl att det kommer provas i min bil sen.

Martin H: tack så mycket!

Grooverhound: vet inte vad den väger faktist, vi ska väga in den samt justera alla hjulvinklar så fort som möjligt.
-jag skulle kunna tro att den väger 1150kg som den står nu, med bur osv..

robban: tack så mycket :lol: !

/mvh

Re: robbz BMW M3 e30, 828hk / 967 Nm på 1.65bar

Postat: ons dec 30, 2009 5:53 pm
av robbz
Oliven skrev:Hur grym bil som helst :thumbright:
robbz skrev: Den här gången gick det bättre, men inte fullt ut ändå! i sista pullet small det till i lådan, vilket senare visade sig vara koplingen som strulade, så vi gav upp eftersom klockan hade traskat över 12 slaget på natten!
-Men vi lyckades denna gång kräma ur 739hk och 815Nm på hjulen med vanlig bensin, då laddade vi 1.8bar.
-Vi nöjdå oss med det på vanlig bensin, och som tur var så hann vi med att börja mappa den på E-85, så när vi nådde 1.65bar small det till i kopplingen. På E-85 och 1.65 bars ladd så levererade den 732hk och 864Nm!, riktigt sköna siffror tyckte vi och rullade hemåt!
Nu är kopplingen fixad och bilen står färdig för en ny omgång, förhoppningsvis finns det möjlighet till bromsning i början av januari!
Såg att du skrivit lite värre siffror i rubriken, har det hunnits med en till bromsning lr?
nja det är omvandlat till motoreffekt :D , ibland kan det vara intressantare än på hjulen tycker jag, om motorn kanske ska sitta i ett flygplan, helikopter eller en u-båt :thumbright:

/mvh

Postat: ons dec 30, 2009 5:59 pm
av Jens Gustavsson
kul att nya turbon/grenröret levererar effekt :thumbright:

lite mer tryck nu så blir det 150hk till :hihi:
2 bar ska ju inte va nå problem om temp och bränsle tändning är rätt.

Postat: ons dec 30, 2009 6:45 pm
av robbz
Jens Gustavsson skrev:kul att nya turbon/grenröret levererar effekt :thumbright:

lite mer tryck nu så blir det 150hk till :hihi:
2 bar ska ju inte va nå problem om temp och bränsle tändning är rätt.
Tack ska du ha Jens, glömde nog bort att ringa dig och tala om hur det låg till alltihop :roll: ? vart en hektisk period där ett tag när det vart turbobyte samt grenrörsbygge!
-riktigt skönt att det lirar, lite synd dock att det inte gick att få rakare pipor in i kollektorn :( , vart några som jag var tvungen att dra i med 90 graders böj rätt in i kollektorn! men är det platsbrist så är det.

2bar ska inte vara några problem, men över det så ger den nog inte så mycket mer då den går utanför kompressormappen då tyvärr :evil: .
-den ska kunna leverera 1000hk vid 1.8bar, känns som man lär åka med en motor på ordentlig grundeffekt för att uppnå det....

/mvh

Postat: ons dec 30, 2009 8:27 pm
av Norbäck
...

Postat: ons dec 30, 2009 8:36 pm
av volvobrage
det innsuget der bør du ikkje ha i bilen...før det hører heime på kunstmuseum

heilt uturulig bra arbeid du gjer!!!!

Postat: ons dec 30, 2009 10:53 pm
av Daniel-635
Kul att se en tråd även här på sävar, på detta fantastiska bygge !

Jag dristar mig till att önska er välkomna och ett gott nytt 2010, med allt vad det innebär med en "ny" bil och allt.

Postat: tor dec 31, 2009 12:22 am
av Ferken
Grymt bygge :thumbright:

Postat: tor dec 31, 2009 12:42 am
av RoGGaH
Snyggt byggt och grym bil :thumbright:
Ska bli roligt att se hur mycket ni får ur den till slut.
Lär gå som ett as i vilket fall redan nu :twisted:

Hur mycket mer tändning gick ni på med när ni gick från bensin till E85?