robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar www.robbz.se

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

andy_b skrev:haha jag var mest sugen på att dricka kaffe :)
ja det borde jag ju ha förstått :wink:

E34RRT: jag har haft strul från dag ett med mina pyramidringar då motorn tryckt ut kompression i vattensystemet och vidare ut via evakueringskanalerna......så man har fått fylla på vatten med jämna mellanrum.......

nu blir det hederliga kopparringar tror jag, vi får se!
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

fins det inte en ny sån där ball packning men ringar i då?
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

andy_b skrev:fins det inte en ny sån där ball packning men ringar i då?
jo men jag har fortfarande nerfrästa kanter runt cylinderloppen för pyramiderna :(
+ att det är påkostat med borrning, deckat, oljesprut på kolvarna osv.....har ingen lust att byta ut det...

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

jo just fan ja det har du ju ....
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Norbäck skrev:Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
Hehe ja somt sagt, inget blir rätt som är fel... :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

ppf har inte det dära problemt längre för dom har inte evakueringsspåren där.. min har också läkt och äcklat sig.
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Evakueringsspår ska inte göra någon skillnad, om man har vattenlekage är det linjering eller nivåjustering. Dom gör någon större skillnad därför folk ofta skiter i dem.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Lillmicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis jul 10, 2007 7:09 pm
Ort: Norrtälje/Östhammar
Kontakt:

Inlägg av Lillmicke »

Jag har kört pyramidringar 2 säsonger utan större problem. Har lyft toppen för att kolla läget 2 gånger utan att plana den efteråt och det har fungerat fint. Däremot hade jag problem efter första bromsningen med att vatten kom ut ur evakueringskanalerna. Inget tryck i systemet, men vatten läckte ut. Åtgärden som togs då var att limma toppackningen (samma packning) och körde sedan hela 2010 utan problem med läckage.

Föreutom att limma packningen noga så instämmer jag med föregående talare. Stoppa i nya ringar, så blir det nog fina fisken!

Kul och se att du lever, Robbz! Hoppas vi ses mer kommande sommar än vad vi gjorde i år.
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

Norbäck skrev:Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
självklart ska jag mäta djupet....har mina onda aningar att nåt inte stämmer mellan cyl 3 och 4.....eftersom packningen var bränd där....
-hoppas att det är ok, annars blir det merjobb som heter duga jämfört det som var planerat!
-ska nog bränna några timmar på att gå ut i garaget efter jobbet imorrn....bara att dyka förbi om du inte är upptagen!

Lillmicke: ja visst är det kul! :thumbright: ....dags för dig och kalle att komma på ett kafferep snart tror jag?
-låter ju helt otroligt det du beskrev, vad använde du för lim? loctite spraylim?

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Varför skulle det bli merkobb pga de?
Du lär ju ändå veva fram nya ringar i svarven?
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

Norbäck skrev:Varför skulle det bli merkobb pga de?
Du lär ju ändå veva fram nya ringar i svarven?
jag menar att om nu några ringspår är snedfrästa i blocket så lär jag ur med motorn, demontera den totalt på kolvar stakar vev etc, lämna på ny fräsning för spåren osv....

annars så hade jag ju bara tänkt se över toppen, petat i nya ringa och sen ihop....är du med? :wink:

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Japp, nu är jag med.

Trode mer att du menade att dom var olika djupa bara, alternativt olika tjocklek på ringarna, den risken lär ju vara betydligt mkt större än att ett eller 2 spår är snéa och dom andra bra.

Är dom såpass snedfrästa så det ska påverka bör ju fräsarn sägas upp ;)
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Inlägg av robbz »

hehe japp :D

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar

Inlägg av robbz »

Grejerna kom till slut och flitens lampa lyser igen!
-nu ska han ihop igen, händer en hel del just nu....förutom att sätta ihop motorn så byggs vattensystemet om till elektrisk vattenpump och torpedväggen ska kapas upp och rattstången ska flyttas så man kan åka på sladd i sommar 8)

fick hem toppen från en totalrust hos Göran på uppsala motorslip....behöver jag säga att jag är nöjd?
Bild
det vart 12 nya rostfria ferrea ventiler, DYRT!! 12 nya säten samt alla avgasstyrningar, 6:ans ventiler hade klarat sig men dom byttes ändå....
Bild
Bild
allt klart invändigt..
Bild
Bäckis har haft ett jäkla strul med att få hem ringar till mig :) , första paketet försvann på nån jävla postsortering så ett nytt fick skickas, därför ligger jag en vecka back....äckelposten!
Bild
klart för montering..
Bild
bottendelen redo..
Bild
Bild
camchaft zero.....
Bild
egentillverkad pryl:)
Bild
Bild
Bild
en passande dekal har letat sig in i cokpit...
Bild
här kan man se hur det kommer bli:
innan:
Bild
så här kommer rattstången gå nu....blir knappt nån vinkel alls, nice!
Bild
ersättningsröret istället för det stora termostathuset klart, sånär på en anslutning som ska svetsas in i röret....
Bild
torpedväggen uppkapad...
Bild
Bild
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Skriv svar