grenrör till budgetbilen.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

grenrör till budgetbilen.

Inlägg av Robin@svr »

hej, nu har jag gjort ett nytt grenrör till min budgetbil, då det första var rena skräpet.

Hur tror ni det här kommer funka under huven på min gammla740?

http://tinypic.com/96xhg1.jpg bilden kan krångla, är inget data geni direkt...

någon som tror att det kommer funka till ett 200hk budget bygge? eller 200+kanske?
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

200 hk? Du måste skoja. :twisted:
Det där ser väldigt bra ut.
Vad blir det för aggregat ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

ja motorn är en turbokonverterad b230f, för tillfället sitter det en garret turbo på. vad det är fö modell vet jag inte, det är andra grenröret jag har byggt, men jag blev nöjd med det. ja 200hk va målet med budgetmotorn... film kommer när den är besiktigad...
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad kör du för motorstyrning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

det är orginal än så länge, men det ska dit ett "piggy back" system av någon sort... någon som har ett förslag på nått som skulle funka bra?
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

en sak jag undrar är kompressions fårhållandet, det e säkkt med en plåt på 3mm och sen vanliga 1,2mm packningar på varje sida. någon som kan visa mig hur man lättast räknar ut det? har kollat runt men det blir för svårt att hänga med i alla siffror :x MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det måste ju vara jättelåg kompression. Du måste mäta upp förbränningsrummet om du ska göra en seriös beräkning. Om du har orörd topp och vet vad standardkompressionen är så går det att göra en hyfsad uppskattning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

ja föbrännings rumena är orörda... ja jag hoppas det håller ett tag i allafall, pajjar det föör ofta så blir det att ta till lite seriösare metoder :)
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

standardkomp=9,8
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kan du ange slag och borr? Så kan jag räkna lite lätt på det..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

tror borret är ca 94.. slag ca 86... kan inte måtten i huvet, kan vara ett par mm fel :?
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror du hamnar på ca 7.7:1 - 7.9:1 i kompression.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

ja får tacka så mycket för uträkningen, MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

*_volvo_* skrev:tror borret är ca 94.. slag ca 86... kan inte måtten i huvet, kan vara ett par mm fel :?
B230F = 96*80 mm som i alla B23/230.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då blir det ca 7.5:1 i kompression.
En grop i kolvarna och urgröpta förbränningsrum hade nog varit en bättre metod, men som du gjort sänker kompressionen också (fastän all squish är borta).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar