Portning av Avgaskanal 530.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Portning av Avgaskanal 530.

Inlägg av 900hasse »

Hej
Har lite funderingar på hur man ska porta avgaskanalen, har inte gjort detta förut så lite tips skulle inte skada.

Har en B21ET nu med 531a med VX3 på men har läst runt lite och förstått att 531or kan va svåra att börja med, har därför beslutat att försöka mej på en 530 istället. Har kapat isär en i garaget för att se lite hur det ser ut se och hur mycket man kan ta.

Insugskanalen har jag tänkt ska vara 39mm på minsta stället, samma som innerdiameter på ventilsäte och ca 90% av orginalventilen.

Min fråga är hur man ska göra med Avgaskanalen? Ska man göra något? Räcker det med samma diameter som innerdiameter ventilsäte? Större=bättre? Är det noga att alla är lika?

Kör nu med 940 grenrör vilket också skall portas upp.

Massor med frågor, kanske är ett uttjatat ämne men hoppas det går bra.
Flytta gärna tråden om den ligger fel.

//Hans
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ta bort knölen runt styrningen, och gör kanalen som 531ans ser ut. Brukar räcka långt.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Finns ju massvis med trådar på ämnet, även massvis med bilder här på forumet på hur folk har gjort och gör. Testa söka lite kanske?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Insug: Har du VX3 så låt minsta arean vara mitt mellan ingången från insuget och ventilen. Gör inte toppen större än original härifrån och ut. 39mm är alldeles för stort, max motsvarande 34mm ska det vara på minsta stället. Porta insug under ventilen till max 88% av ventilens diameter. Låt kanalen kona upp från den oportade delen rakt ut till grytan. Ta inget bakom styrningen.
Avgas: Kör högst 88% av ventilen under ventilen. Bredda porten till det måttet och försök att få till en snygg sväng på långa radien. Höj inte taket vid styrningen men slipa så att du rätar ut den hylla som finns på 530 men inte på 531. Slipa bort kanten i taket mitt i porten och gå rakt mot radien bakom styrningen utan att slipa ner längst in vid radien. Slipa porten så att den passar mot den förstorade grytan och så att den konar upp ut mot grenröret. Gör en så bra radie som du kan på korta radien.
Ingångshålet mot insug är redan för stort och samma gäller för avgas ut mot grenröret så ta inget där.

Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Tackar för dom snabba svaren!

Lite förvirrad nu efter Erlands svar:
Vad menas med "gryta"?

Du säger 88% av ventildiameter vilket i mina räkningar blir ca 39mm men detta ska det altså bara vara under ventilen och inte hela svängen? Om jag ska lyckas med det utan att ta bakom styrningen så måste man ju ta en del på innerradien som det knappt finns på 530in, spelar det någon roll?

Förstår nog inte riktigt;)

//Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Grytan är området runt styrningen upp till sätet. Om du tar upp till 39mm under sätet så låt bredden minska ner till minsta arean så att det kanske är 37-38mm i svängen och sen konar ner till minsta arean. Slipa innerradien rund men ta inte för mycket nära sätet för då tappar du flöde på de lyft som din kam har. Du kan ta under sätet bakom styrningen men den sidan ska du försöka lägga så ta inget längst ner. Den ska inte gå rakt ner hela vägen utan börja svänga 1cm under sätet och där är inte mycket gods att jobba med. Det är det däremot på sidorna.

Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Ok
Det är altså inte så mycket man behöver ta.
Styrningen är det bara att ta ner eller? När man läser verkar det vara lite olika bud gällande det?

Detta kanske är en fråga man skulla ha börjat med men tar den nu: Kommer det bli bättre med en lite portad 530 eller är det bättre med en standard 531a?

Mvh/ Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Knacka eller pressa ut styrningen när du ska porta (på insug) men sätt tillbaka den i fullängd. Du kan kona den i en svarv med ca 7 grader.
Det blir mycket bättre med en portad 530 än en std. 531 men det förutsätter att man inte gör minsta arean på insug för stor. Gör du den 39mm så är den lika stor som en 531 och det är alldeles för stort för 11mm:s lyft.

Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Trodde inte att 531an va så stor, har kollat lite på en i garaget men tycker bara att den har en plattare kanal med en längre radie?

Får åka till garaget idag och kolla lite på det, får väll börja lit epå nån topp så kommer det säkert fler frågor.

Tackar för bra svar Erland, har letat endel men svårt att hitta konkreta svar på att gör si och så.

//Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Många gånger så är det svårt att förklara med ord hur man gör. Man vet när man sitter där med filmaskinen. Har du några frågor så är du välkommen.

Erland.
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Erland Cox skrev:Många gånger så är det svårt att förklara med ord hur man gör. Man vet när man sitter där med filmaskinen. Har du några frågor så är du välkommen.

Erland.
lånar tråden lite...

om man kör med en kam på 13mm lyst istället. bör man ha större minsta diameter på kanalen då?

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag brukar kolla i Pipemax hur mycket man kan varva med ett visst lyft och på så vis kommer jag fram till kanalstorleken. Med 13mm lyft så ska kanalen vara större eller rättare sagt, man kan utnyttja en större kanal.
Tänk på det så här: Det är inte lönt att ha en stor korridor om man har en liten dörr i änden.

Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej
Väcker upp tråden lite igen.

Har äntligen börjat fila lite nu på min skrot-topp(530) för att försöka få en bra kanal till min topp(530).

Jag funderar lite på hur man ska göra med innerradien i svängen? Ska man ta bort något eller bara runda av och få den jämn?

Även vart man ska ta i kanalen? Nu i min testtopp har jag inte filat något i golvet utan bara taket, då behåller jag den gamla formen på kanalen? Är detta rätt eller ska jag ta lika runt om?

Har tyvärr inga bilder på det.

Edit: Glömde skriva att det gäller insugskanalen.

//Mvh Hans
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Inte så mycket neråt var rädd om inner radien :wink:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej

Nu har jag då äntligen blivit klar( http://rsport.se/bil_hasse/240_nanting/hasse_car.htm ), vet inte hur bra det blev men jag tänker köra med det som det är.

Insug ca 34mm i diameter halvägs in från insuget och konar upp till 39mm precis under ventilen.

Avgas gjorde jag likt en 531a, tog bort knölen och sen lite konstiga kanter i grytan, hoppas det blev bra.

Lite svårt att se på bilderna men kom gärna med kritik även om jag inte kommer göra mer på denna, hoppas att det blev bättre än orginal iaf;)

Mvh Hans
Skriv svar