Hållbar CSB turbo

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Hållbar CSB turbo

Inlägg av Bassek »

Hej. Håller på att samla delar till mitt csb turboprojekt. Det skall bli en minipullermotor, baserad på delar som jag samlat på mig under åren, samt en del nytt som ska inhandlas. de delar som ska köpas, ska även gå att använda vidare vid uppgradering, när ekonomin tillåter.
Mål: en hållbar motor, som i steg 1 klarar 500-800 hk och kan köras på minimalt underhåll, steg 2 1000+hk
Delar som finns:
cheva 350 4-bult block 010
std vev stakar kolvar
std toppar
viktor jr insug
switzer s500c turbo
50mm wastegate
Tanken var att i första steget köra med en holly 850dp blowthrow förgasare på e85, senare konvertera till insprutning.
Den svaga länken i motorn borde vara stakar + kolvar? Kollat runt lite, finns ju både H och I-beam, om nya ska köpas, kommer de billigare I-beam att hålla för steg 2? Även kollat lite på kl:s grenrör, de med utlopp framåt och 2xt3 fläns, sedan eget y-rör till turbon samt wastegaten, de är ju billiga, men kanske för trånga när det ska krämas på? någon som har erfarenhet?
Kammen är ochså ett svårt val, motorn kommer att gå växellådslöst med en centrifugalkoppling, arbetsvarvet blir väl 3500-6000 i första läget, senare 4000-8000 rpm
Vad tror ni? tips, ideer och råd mottages tacksamt. MVH Basse
Senast redigerad av Bassek den sön jul 25, 2010 7:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Hade jag varit dig hade jag satsat på H-beam direkt, är ju inte några stora pengar till en csb. Det finns förövrigt en tråd om budget v8 turbo en bit ner i v8-delen.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Såhär hade jag gjort.

Jag skulle säga som så om fuggen. Antagligen räcker den inte för e85 med så små orginal flottörhus. Sen är det rent vansinne med tanke på att du ska bygga tryckbox fixa btr och allt till fuggen om du ändå skall bygga sprut.
Visst det går med förgasare men det är väldigt begränsat och knöligt att hålla på med.

Bygg färdigt insug,fuelrail och spjällhus sen kan man pula dit ett ms. Är man sen inte nöjd med ms så är ju all hårdvara klar.

men det är bara mina fem cent...
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Inlägg av Bassek »

Tackar för svaren hittills. Jo, jag har kollat detta med stakarna, det blir H-beam direkt, så det håller, kommer även att satsa på smidda kolvar. Topparna får väl lite "raggar"portning om inga andra dyker upp (billiga :hihi: ) tänkte köra orginalvev och hålla igen på varvet, så borde den hålla ok. Kom sen in på tändsystemet, har alltid gillat msd6, men kollade nu på edis8, någon som vet om det räcker när det ska laddas mer??
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Inlägg av Bassek »

Lyfter min tråd lite.
Som vanligt spårar det väl ur rejält, men nu har det trillat in lite saker, och lågbudgeten är väl passè.
Saker som nu finns är:
350 4-bult block
Eagle 4340 smidd vev 3,48 slag
Eagle ESP H-profilare, flytande kolvbult
Nu skall jag hitta passande kolvar, det är ju en jungel. Målet för motor`n har ju ändrats lite, så det ska vara BRA kolvar, tänker köra med s-500:an till att börja med, men kanske senare blir det rejälare doningar. Skulle vilja ha ca 8-8,5 i grundkomp med 72cc toppar. Någon som har någon idè? Kollade lite på JE kolvar hos summit, men de är ju ganska dyra. Ska även köpa kam, det är ju ännuvärre än kolvar. Vill nu ha en kam som drar bra mellan 4500-8000 varv, motor`n ska sitta i en tractorpullingtraktor, så det blir en ren tävlingsmotor. Tips och idèer mottages tacksamt. MVH Basse
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Bassek skrev:Lyfter min tråd lite.
Som vanligt spårar det väl ur rejält, men nu har det trillat in lite saker, och lågbudgeten är väl passè.
Saker som nu finns är:
350 4-bult block
Eagle 4340 smidd vev 3,48 slag
Eagle ESP H-profilare, flytande kolvbult
Nu skall jag hitta passande kolvar, det är ju en jungel. Målet för motor`n har ju ändrats lite, så det ska vara BRA kolvar, tänker köra med s-500:an till att börja med, men kanske senare blir det rejälare doningar. Skulle vilja ha ca 8-8,5 i grundkomp med 72cc toppar. Någon som har någon idè? Kollade lite på JE kolvar hos summit, men de är ju ganska dyra. Ska även köpa kam, det är ju ännuvärre än kolvar. Vill nu ha en kam som drar bra mellan 4500-8000 varv, motor`n ska sitta i en tractorpullingtraktor, så det blir en ren tävlingsmotor. Tips och idèer mottages tacksamt. MVH Basse
skulle jag vara du så skulle jag försöka sänka max varvtal lite
går man över 7 tusen så börjar de kosta rejält också och sliter på grejerna som fan
annars gillar jag dit koncept

lägg dock några kr på antingen alutoppar eller gör om topparna du har
en steg 1 bearbetning på dessa gör en otrolig skillnad då dom är helt värdelösa i koppen under ventilen orginal
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Inlägg av Bassek »

Jo, jag har börjat kika efter lämpliga alu-toppar, finns ju endel att välja på... Ska dock se till att få bottendelen klar först. Ska skicka iväg 2 block så fort jag valt kolvar. Ska oxå kolla om jag ska köpa nya stålöverfall eller om std duger. MVH Basse
blazerteam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm

Inlägg av blazerteam »

Tror nog du kan anvenda originaltoppar också om budgeten inte håller..turbon trycker ju,og suger inte..
Skriv svar