VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

VEMS

Inlägg av Långben »

Jag ska göra ett nytt försök med mitt v3.1 projekt.
det mesta är färdigt två kompletta "tror jag" v31 enheter finns, bilen jag ska installera i är en 244 med 16v motor med turbo, spec:

234 block betångfyllt, oringat, modd för rakställning.
16v topp lätt portad med b20 ventilfjädrar.
Smidda kolvar
2.3 L
Hembyggt grenrör och insug
super t70 turbo *billig*
4 st 1200cc spridare sekv. kopplade
Tändspole från ford med två spolar dubbla uttag, dvs wastefire
36-1 triggerhjul (orginal balansaxel remhjul med bortslipad kugg)
std trigger från LH2.4, 90 grader innan tdc

Kabelstam ligger i, display med tangentbord finns och fungerar.
är det någon där ute som ligger och trycker på tables filen till en liknande motor, så hade det underlättat om jag fick den mailad.

Ett annat problem, var att vid start då jag pumpade med gasen så bröts pulsningarna till spridarna vid ca 80% av full gas, nån som vet?
När lamdan var inkopplad så pulsades spridarna lite då å då, nån?
Bild

Bra tips
mattias skrev:Om inte Simon Marmander från Gbg (och här på forumet) har tid att hjälpa dig kanske det går att ordna en grundkonfiguration.

Använd senaste releasen från den här sidan:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune

Där kan du tanka hem en zip-fil med nyaste programvaran för kortet och mappningsprogramvaran (MegaTune).

Här hittar du en bra pinout på EC-kontakterna:
http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... FMikeLough

Ett kopplingsschema att härma, på ett ungefär:
http://www.phattransmissions.com/VEMS/v ... iagram.gif
en del av tändningsinställningarna

primary_trigger=01
secondary_trigger=FF
tooth_wheel=23
trigger_tooth=B4
another_trigger_tooth=12
crank_minper=50
tooth_wheel_twidth1=FF
tooth_wheel_twidth2=FF
cam_sync_r_edge_phase=FF
cam_sync_f_edge_phase=FF
reset_engphase_after=FF
ign_tdcdelay=B4
ign_dwell14=26
ign_dwell6=5A
ign_crank_advance=50
ign_out=70
ignchmax=03
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den här "secondary_trigger=FF"

Ska vara "secondary_trigger=2"

Logga och se om du tappar varvtalssignal eller liknande, du kan också se om du har triggerfel på 2:a eller 3:e vyn på displayen, läs mer om det på Wiki:n.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken version av firmware kör du?
Tanka ner senaste MegaTune med passande firmware, just nu firmware v13(rc5) or version r023 av MegaTunes .ini-fil för VEMS.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

v 1.2 2004/10/26 01:48:17

MT 225b253 + urgammal vemsv3.ini

ska fixa lite idag, börjar liksom semestern :D
244 16VT
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

Är det normalt med dessa varningsmeddelanden?

E:\Documents and Settings\Robin Johansson\Skrivbord\Megatune\mt-r023\firmware>ma
ke mtt
perl bin/make_conf.pl global.h etc/config.txt etc/config.mtt
Could not read etc/mcd.txt. This is OK. Data from ECU mcd output saved to mcd.tx
t file is merged automatically so easy to see what's changed in config in the EC
U (eg. changed from MegaTunix or menu) and comments are carried over as well (me
rged, commented result written into config_mcd.txt).adding config_t to hash
WARNING @ line 127: variable "kpaofs" not found in config_t
WARNING: variable "als_rev_limit" in config_t not found in "etc/config.txt"
WARNING: variable "kpaoffs" in config_t not found in "etc/config.txt"
WARNING: variable "toothrel_missing" in config_t not found in "etc/config.txt"
WARNING: variable "toothrel_normal" in config_t not found in "etc/config.txt"
done, 247 variables:0 config_t errors, 0 config.txt errors, 5 warnings
perl bin/make_table.pl etc/tables.txt etc/tables.mtt
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Japp, det är ingen fara. Det är skillnader mellan firmware-versioner du ser, en del variabler byter namn eller försvinner.
Det finns ett script 'upload-config.bat' du kan använda för att tanka upp .mtt-filerna istället för att köra upp dom i terminalläge manuellt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

vilka värden ska jag ha till strömbegränsningen på spridarna 85% eller vadå? (bra startvärden önskas)
jag har redan eldat upp 4 rochester 960cc pga miss med invert funktionen i my_make :cry: :oops:

1200:na, de ligger på 2.9 ohm
244 16VT
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

Allt ser bra ut , har laddat in senaste firmware och fixat till de befintliga config och tables till min spec. skulle igentligen fixat in värdena för 740 motronic vattentemp och saab lufttemp, tar det sen...

Megatune/vemsv3 modds verkar betydligt stabilare och mer organiserat mot tidigare versioner... men det märks nog tydligare i bilen! hoppas jag..

ska ut och riva lite i elsystemet... /robin
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Givarna för vatten och luft som du har är troligen av samma NTC-standard som ligger i boxen. Det är bara att prova, jag kan _nästan_ garantera att det fungerar om du inte har några jätteovanliga grejer som inte kommer från Bosch.

Du skulle kunna ha 30-40% PWM och låta PWM-funktionen sätta igång efter ca 1 ms. Du borde ha en projekt-sida på Wikin på www.vems-group.org istället, där får du feedback direkt bara du lägger upp all information om din motor och mcd/mct-dumpar av din config.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

jag har en wiki -->> http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... nJohansson
men där är det utrikiska, det funkar inte alltid till 100%
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ah ok, hittade igen dig.
Du får väl göra några försök med nya firmwaren och MegaTune, mycket har hänt sen sist.
Jag tycker Wikin fungerar utmärkt, men det beror väl på hur snabbt man vill ha svar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

jo det är sant, visst funkar wikin bra, jag har ju haft motorn igång... men den gick inge vidare , det visade sig sen att spridarna var kass (16v orginal), men efter att vi stoppat i motronic i skiten.... kul tänkte vi.
Så jag åkte lite med motronic i sommar med 465 spridare på 3 bar och när vi höll på att mappa pikade det till på 1.14 i lamda, något hände, den började vevhusventilera och mitt intresse la sig tills nu 2 månader efter.... så himla dumt
244 16VT
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

hur får man tag i 12x12 "hi boost" firmware?
244 16VT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då måste du kompilera om firmwaren, är det trixigt så kan jag fixa en version om du bara säger vilka krav du har.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Långben
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jul 30, 2005 9:32 am
Ort: Ryd i mörkaste småland

Inlägg av Långben »

jag hittade en 12x12 standard på http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... areChanges

den borde väl funka? vad är skillnaden mot "hi boost"
244 16VT
Skriv svar