va tror ni om kamaxel valet?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

va tror ni om kamaxel valet?

Inlägg av Mr.Buster »

tjena!

tänkte bara höra vad ni tror om denna kamaxel..
det är en KG19

V-lyft: in:12.40 ut:11.25 Nockv.:105 Duration: in:312 ut:292


för övrigt så ska den sitta på en:

b20
topp portad 44 37
dubbla weber 45
extraktor 4-2-1


om inte denna är bra. vill ja gärna ha förslag på vilken som passar bäst
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

ingen som har någon teori? :roll:
Användarvisningsbild
m widelycke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor jun 16, 2005 9:04 am
Ort: Halmstad

Inlägg av m widelycke »

Saxat från KGs hemsida

KG19 snäll så kallad gatkam, drar mycket bra från låga varv.
Lämplig topp steg 2 - 3. in 12.40
ut 11.25 105° in 312°
ut 292°

Så den verkar ju passa bra på din motor.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag tror att det kan funka riktigt bra :)
Axel Wall
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

givetvis va den redan såld.

men va tror ni om en S-kam då?

eller ska ja heltenkelt ta en K-kam?

måste bestämma mej så fort som möjligt nu :roll:

eller va passar S till för slags motorer/egenskaper?

tacksam för snabba svar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad vill du med din motor? sportåkning, rally-kung eller dragrace?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: kjøpt greier hos KG siden 1979 :shock: er VELDIG fornøyd med hannes greier,kopiert eller ikke :wink: KG 19 :arrow: har kjørt med trimmet ,ported,planad topp,å med dcd36 :twisted: det går det å,men inget bra tomgang,å lite vakum til bremser,krever speciellt oppsett på bestykkningfrågan i denne modus.
KG 19 med dobble webrer(sk-racing kopier) :arrow: funked SVÆRT bra i alle fall.på gatan,div racing....er en MEGET bra allround kam.kommer SVÆRT tili å slutter sent av,bare drar å drar......har sikkert hadd minst 9000rpm....(brente opp varvreknaren,två ganger :!: :!: ) tru hvordan denne hadde vært med turbo....... :?: :?: har en kam(kg19) som no er montert i den 3 :!: motorn :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

motorn ska bara gå på gatan, lite gatrace är mkt möjligt. men de ska inte vara någon racermaskin (och kommer ju inte att vara med den motor :lol: ) men angående kammen så ska den passa till en bra portad topp 44 37 (ska lämna in den för portning) weber 45or, 4-2-1, org borr. vill hellst att den ska dra bra ifrån botten. för ja kommer nog inte vara på de höga varven ändå så mkt 5000>

så blir s kammen bra eller är den lite för vass?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du inte varva mer än 5000rpm :cry: så är det lika bra att köra med K cam, men det blir som sagt ingen räser(130-145hk). En ricktig B20 ska va död under 5000rpm sen ska den slita som f.. mot 8500rpm. :lol: med 2x weber 45 så går en sådan motor ändå bra att bruksköras med inte allt för elendig bensinförbrukning.
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

okej jo de låter ju mer intressant med 5000> men ja tänkte att resten av motor är ju orginal utom de ja räknade upp.. hur går de åt den då? ska ju hellst hålla lite oxså :wink:

va blir de för motor med S kammen då?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Håller du dig bara under 7000 varv så håller det mesta..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Mr.Buster skrev:okej jo de låter ju mer intressant med 5000> men ja tänkte att resten av motor är ju orginal utom de ja räknade upp.. hur går de åt den då? ska ju hellst hålla lite oxså :wink:

va blir de för motor med S kammen då?
varvräknaren är ju röd från 6000 orginal, om man har varvräknare.
Axel Wall
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 01, 2004 3:30 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av powerpak »

S-kam= typ helt tom under 4000 varv..
(om du har halsringar för mkt effekt.)

Jag rekommenderar annars varmt KG6-kammen för gatåka, drar från ca 2700 och ända till 7500rpm. har själv använt den i en liknande B20 2,0 l.motor för gatåka. körde då Weber DCOE 2x48 med 42 i halsring,och 17cm.s Parnerinsug trots det var den mkt lättkörd i stan och drog inte så hysteriskt mycket soppa heller.
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

okej.

ja kollade lite på mina gasare nu va de gäller bestyckningen.
och vad misabs bes. tabeller säger så har jag exakt den förgasarbes. till en K kam. de ända som inte stämmer är nålventilen och e-rören.
de står att de ska vara e-rör F2 och nålventil 175.. jag har e-rör F9 och nålventilen kan ja inte läsa av? hittar inga siffror.. är inte så insatt i bestyckning än men va betyder de när e-rör är en F9 ist för F2? och nålventilen är väl tex. 225 så är den tjockare än 175 som gör att de täpper till snabbare eller? :roll:

och sen.. hur mkt mer kräm får ja av KG6 ist för K-kam då? skiljer ju trots allt 1300 kr.. någon som har erfarenheer?
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

B20:in går fint på F9 rör. Du bör ha 225 nålventil, ju större ju mer soppa kan den släppa in, (högre flöde). F9,145 huvud, 170 luft går fint på en kompis 2.0, steg 3, weber 45, KG6.

Om du ska köra en KG kam så skulle jag välja KG5:an, 6an är lite tråkig, går som en R kam ungefär.

K kammen är det tråkigaste valet.

S kammen kräver högt kompressionsförhållande för att gå bra på lägre varv men den går absolut att åka med på gatan, den ger motorn en lite argare karaktär, klipper till ordentligt runt 4000 och drar till över 8000.

Vad som är bäst har jag ingen aning om, jag skulle välja KG5 eller S eller nån av TG motors stålkammar som ska gå "bäst" ?
Skriv svar