bmw 535 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

bmw 535 turbo

Inlägg av sidenmark »

hej tänkte lägga ut lite info om min gamla 535 e34 som jag haft alldeles för länge och som det åkt alldeles för lite med :)

bilen är en bmw 535 e34 turbo

fick igång den med turbo 2006 och bromsade 585 hk på driven med vanlig soppa hos vm i västerås och allt funkade klockrent hela sommaren men så kom vintern och man ville ha mer effekt :)

Så nu är det 2010 och bilen är ej klar men mycket har bytts sedan 2006

2009 så var allt ihop och bromsades hos ppf till 809 hk på driven men toppackningen gick nästan derekt hemma på gatan så allt revs och mer kom till som ej var tänkt från början :)

Nuvarande motor

Motor spec :
orginal 535 e34 block med oljemunstycken från 745
pyramidringat
cp kolvar och h profils stakar från ppf
orginal vev med stiftad medbringare
stödgördel

Topp: 534 e34 kat topp portad av bäckis
+1 mm rostfria ventiler
andra ventilfjädrar och crmo retainers
ståhl vippor
ppf m7 kam
vipparms lås

alu insug med trattar från G.E.T som konar hela vägen
90 mm acufab spjäll

2430cc spridare som björck fixat .www.bjprace.se/
nuke fuelrail
12mm stålspunnen teflonslang till matning
10 mm retur
weldon regulator
3 st 044 pumpar
40 l fuel cell

Turbon har NLR christer fixat , är 80mm in
81/91 på turbin med 1,20 avgashus
dubbla 44 mm tial wastegate

autronic sm4
msd dis4 med msd dubbelspolar

orginal 534 e34 låda
tilton 3 skivig koppling
orginal drivaxlar o knutar och lammeldiff

inredning :
sparco evo stolar
autometer mätare

[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 010001.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 0003-1.jpg[/img][/img]

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Re: bmw 535 turbo

Inlägg av sidenmark »

lite nya delar har hittat hem
får tacka björck för hjälpen www.bjprace.se
Bild[/img]

spridarna 2430 cc

Bild[/img]

ny oljefilterförflyttare med oljetermostat

[/img]BildBild[/img]

insugsbygget
tack christian för svarv o fräs hjälp

[/img]BildBildBildBildBildBild[/img][/img]
Bild[/img]

Bild[/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Re: bmw 535 turbo

Inlägg av sidenmark »

nya soppasystemet med 3 st 044 pumpar
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 0008-1.jpg[/img][/img]

nya turbon som christer på nlr fixat , får tacka för mycket smidig affär

80mm in
81/91 på turbin med 1,20 avgashus ,

bw s475 aggregatet jag körde innan hade 87/96 på turbin med 1,32 avgashus så blir kul o se skillnaden på dessa nu

såg för jävla fint ut allt , färdig polerad kompressor kåpa och coatat avgashus , skönt o slippa gnida själv :)


[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 010083.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 210085.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 010087.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Hoppas bilen blir klar i sommar så vi kan köra ett gäng repor. =)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

ser bra ut robban, nu siktar du på effekt ser jag ! :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

fyfan det ser fett ut med sånt där plenum :thumbright:
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

robban skrev:ser bra ut robban, nu siktar du på effekt ser jag ! :)
tackar , är bra sugen och få åka och bromsa igen :)
knotan skrev:fyfan det ser fett ut med sånt där plenum :thumbright:
tackar , får hoppas det lirar bra också :)
Pitbull skrev:Hoppas bilen blir klar i sommar så vi kan köra ett gäng repor. =)
ja i år ska den allt ihop i alla fall :)
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

2006 motorrum med 585 hk
745 turbo kolvar och hx 50
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 010006.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 010003.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

2008 motor rum som gav 809hk med en bw s475

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 010019.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 010020.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 010021.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

heta rims du hade på bilen :P
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Sexual content varning för det motorrummet!
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

robban skrev:heta rims du hade på bilen :P
gammla vinterdäck sitter aldrig fel :)

måste beställa slicks så man hinner få till vår /sommar, så har lånat hem ett
m/t et drag 28x10,5x15

men vet ej om det blir för tajt när bilen sätter sig eller om däcket expanderar i fart ??
har ca 10mm fritt fram mot tröskel eller kan det räcka med typ sånna där universal breddare som man sett folk satt dit på e30 för att få i slicks ??

Annars får man ta det säkra kortet och köra 26x10 et drag som andra testat och går fritt men vore fint med lite högre

[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 010021.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y78/Si ... 010019.jpg[/img][/img]
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
sidenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: sön jul 16, 2006 2:03 pm

Inlägg av sidenmark »

Turbokoftan skrev:Sexual content varning för det motorrummet!
tackar :)

tänkte svetsa i an nippel i ventil kåpan och tänkte om man skulle sätta i 2 st på en gång till vevhusvent .

Är det nån som har koll på om det är bäst o sätta där orginal sitter så man har plåten kvar på baksidan eller kan man sätta på annat ställe utan sån där plåt på insidan ??

mvh robban
VOLVO 242 Reggad med bmw m50 motor, och snart turbo på g
bmw 535 m30 bromsad 809 WHP "933nm på driven hos ppf SÅLD
BMW 535 M30 TURBO 585 WHP BROMSAD HOS VM I VÄSTERÅS SÅLD

tack till ppf för kanon service
tack till björck,www. bjprace.se
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

sidenmark skrev:
Turbokoftan skrev:Sexual content varning för det motorrummet!
tackar :)

tänkte svetsa i an nippel i ventil kåpan och tänkte om man skulle sätta i 2 st på en gång till vevhusvent .

Är det nån som har koll på om det är bäst o sätta där orginal sitter så man har plåten kvar på baksidan eller kan man sätta på annat ställe utan sån där plåt på insidan ??

mvh robban
Du kan ta där plåten sitter. På min tog jag bort plåten men det kommer ingen olja där ifrån som jag trodde det skulle göra. Jag ska svetsa dit en an nippel på min kåpa. =)
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Robban, Fortsätt jobba på så du kan visa att du är snabbast i sommar ! :lol:
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Skriv svar