Rostlagning - hur mycket "får man" laga?

Modifieringar och tips
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rostlagning - hur mycket "får man" laga?

Inlägg av taz82 »

Hej!

Jag köpte mig 2008 en donatorbil, en P1800 -67a

Den är väldigt rutten men jag vill och ska laga upp den. Har dock inte börjat ännu pga.
utdraget meck på bruksbil, flytt och en massa andra skäl.

Chassinummret sitter ju vid batterihyllan på denna, jag har slipat fram det med roterande
stålborste så det syns tydligt att det stämmer mot papprena. Chassinummret hade jag
tänkt slipa lite till och sen bara klarlacka så det syns tydligt att det är rätt.
Egentligen behöver samtliga rambalkar bytas helt på bilen om man ska få det bra då
dessa är på många ställen helt obefintliga eller möjliga att slå sönder med handkraft.

Jag har hämtat motorrummet från en Amazon -69 på skroten vilket är samma konstruktion.
Jag avser att inledningsvis INTE besiktiga denna som ombyggt fordon utan som en vanlig
P1800 med B18 (dock direktinsprut och katalysator)

Vad är defintionen på en bil? egentligen skulle jag ju byggt ett helt nytt chassi med ny
plåt istället för att lappa ihop vraket som det är. Samtliga golv behöver bytas samt
tvärbalk bak och rambalkar både fram och bak.

Exempel på tvärbalken framför bakaxeln:
Bild
Bild

Exempel på rambalk fram och nere i hörnet på motorrummet:
Bild
Bild

Amazon-framdelen jag hämtat att skarva på (det borde bli bra, men det är
ju fortfarande väldigt mycket brunt bakåt sätt att lappa)
Bild

Bilen SKA lagas då jag som sagt äger den, har plåtar, papper, rätt chassinr och allt.
Har dock insett att jag sänker ambitionsnivån från att bygga monsterbil direkt till att
först få den att fungera som en bil och därefter modifiera lite varje vinter.

Tacksam för åsikter om HUR man får rostlaga? Det smidigaste hade ju varit att tillverka
ett chassi med samma form i 4-kantsprofil och lyfta över liket på så man hade ett helt
friskt chassi i botten istället för detta ruttna snusk som är lagat och lappat. Chassit jag
har duger ändå att ta mått på för att kopiera det till en ny konstruktion (identiskt med orginal att ugtå ifrån iallafall)

Mvh. // Taz
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Vilket årtionde hade du tänkt ha bilen klar? Imponerande att du tänker ge dig in på det. Har tittat lite i SFRO-boken men inte hittat nåt. Bygger du en nykonstruerad ram blir det i alla fall amatörbyggt fordon.

Jag hade bytt alla balkar och så mycket det gått mot nytt - blir ju ett riktigt äckligt lapptäcke annars. Sen maskera över med underredsmassa och ingen behöver veta. Men det är jag.

therealpinto är SFRO-kille, du kan ju pm:a honom om du vill ha det "rätta" svaret javascript:emoticon(':D')
Lycka till!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mycket förenklat...

Så länge du lagar originallikt, dvs svetsar i ny frisk plåt med i huvudsak samma form och funktion som original, så är det rostlagning.

Skarvar du i stora delar av balksystem/bitar från en annan bil (typ Amazon), blir det strikt sett "uppbyggt fordon"=problem.

Bygger du helt ny icke orginalliknande ram, normalt sett amatörbyggt fordon.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Daniel J #43 skrev:Vilket årtionde hade du tänkt ha bilen klar? Imponerande att du tänker ge dig in på det. Har tittat lite i SFRO-boken men inte hittat nåt. Bygger du en nykonstruerad ram blir det i alla fall amatörbyggt fordon.

Jag hade bytt alla balkar och så mycket det gått mot nytt - blir ju ett riktigt äckligt lapptäcke annars. Sen maskera över med underredsmassa och ingen behöver veta. Men det är jag.

therealpinto är SFRO-kille, du kan ju pm:a honom om du vill ha det "rätta" svaret javascript:emoticon(':D')
Lycka till!
Jag har väl preliminärt tänk ha den klar 2017, men då i en riktigt fin form med 960 2.5
24v turbosexa i någon form, kanske inte helt rumsren i besiktningssammanhang men
ganska rå. Inte tokmycket effekt heller utan bara för känslan. Bilen fyller 50 och jag fyller 35 år 2017 så det är ett "ballt år" så sett att glida lite i en hyfsat klar vagn.

Får första barnet om 1 månad så vi får se.... Men jag ser det väl lite som ett livsprojekt. Den "ska" under alla omständigheter fortsätta vara en P1800 -67a iallafall så ombyggt/amatörbyggt är inget jag hade tänkt mig iaf...

Idéen att byta mot nytt och fräsht är en god idé, jag kanske gör det delvis. Ska ju som sagt inte regga som ombyggt initialt iallafall. Kanske aldrig, det vet vi inte!

Jag ska slänga upp en köpes på fungerande B18 med växellåda såsmåingom
och hämta mig en Volvo 940 1041-bakaxel på skroten hade jag tänkt. Så blir det
940-bromsar runtom (fram också) samt bytta nav till 5/108. alltså en
bromsuppgradering till orginalbromssystem för 940. Bör man kunna besiktiga med
och mycket enklare för mig än att jaga trumbroms-delar och så... 940-bakaxeln
skall få infästningar från gamla axeln (kopierade) med samma avstånd osv. Dvs.
likadan konstruktion med andra fälgar och bromsar (huvud och broms-servo från 940 också)

Det ändrar sig lite med planerna.... Men det är väl vad jag tänkt mig lite löst iallafall!
therealpinto skrev:Mycket förenklat...

Så länge du lagar originallikt, dvs svetsar i ny frisk plåt med i huvudsak samma form och funktion som original, så är det rostlagning.

Skarvar du i stora delar av balksystem/bitar från en annan bil (typ Amazon), blir det strikt sett "uppbyggt fordon"=problem.

Bygger du helt ny icke orginalliknande ram, normalt sett amatörbyggt fordon.

/Gustaf
Hej, tack för ditt svar! Du vet ju verkligen vad som gäller. En smart åtgärd är alltså
att börja med att undersöka vad som är friskt och inte dyngruttet och slipa det rent
och på med primer så det inte förfaller mer.

Nu förstår jag ju att du inte kan säga ja eller nej på följande, men jag skriver det ändå. Amazon-delen är identisk rent balk-mässigt. Så om jag skulle klippa lite i
det och svetsa ihop det igen eller byta några delar så det också blir lappat och lagat
(fast i själva verket rostskyddat på insidan t.ex.) Så syns det ju inte att det kommer
från en annan bil.

Jag ville inte PMa dig med frågor då Sävarturbo knappast är din arbetsplats :)

Jag har någon dröm om ett SFRO-bygge MEN risken är så stor att det blir amatörbyggt med tanke på skicket just nu. Därav bättre att få den fungerande först
och därefter bygga om den till ombyggt fordon tror jag.

Som många vet så tror jag det är ganska goda förutsättningar att rulla igenom SBP med skivbromsar från 940 runtom i en 45 år gammal bil. Det är FEL mot vad
boken säger utan att det är ombyggt fordon, men för min del tycker jag bara det är
bättre då bromsarna kommer ta bättre och jämnare och ge en säkrare framfärd med
korta stoppsträckor.

Tror inte du kommenterar det heller :)

Tycker annars mycket om SFRO, har hör mycket positivt om er verksamhet och hur
ni arbetar.

Tack för era svar!

Mvh. // Taz
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Varför börja laga ett så dåligt exemplar av en relativt vanlig bil?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

oj oj oj :shock:

Har du lagat rost på den här nivån förut ? Du har ett redigt hästjobb framför dig i vilket fall.. hehe :thumbright:

Edit: såg att du siktar på år 2017, det var nog tur det :D
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du kunna besikta bilen med sexa är det bara ombyggt fordon som gäller. Men även som ombyggt fordon behåller du ju identiteten och årsmodellen så jag ser inte det som ett problem.

Många tycker att man inte borde bry sig så mycket om större bromsar eftersom det ju blir "bättre". Men det gäller att sakerna lirar ihop. Jag har provkört flera bilar med "bättre" bromskomponenter som i praktiken har sämre retardation från 80 km/h än min original Cortina -66 med enkretssystem utan servo, trummor bak och Gislaved 155R13...därav behovet av en ordentlig kontroll av bromsbytet.

Om Amazonbalkarna är identiska så kan man nog tänka sig att se dem som reservdelar.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

The skrev:Varför börja laga ett så dåligt exemplar av en relativt vanlig bil?
Jag förstår poängen, kan ju säga att den var billig :) Och hobby-tid är gratis! Dessutom
finns kan jag med gott samvete bygga om utsidan kraftigt och blanda med 90-tals design
utan att man har förstört en gammal 60-tals bil! Sen är ju inledande ambtionsnivån att ha
den klar 2017 men det kan säkert bli försenat! "Något att pilla med" kan vi väl beskriva
den som.
MadMange skrev:oj oj oj :shock:

Har du lagat rost på den här nivån förut ? Du har ett redigt hästjobb framför dig i vilket fall.. hehe :thumbright:

Edit: såg att du siktar på år 2017, det var nog tur det :D
Nix! Jag har inte lagat rost ens i närheten av denna nivån. Men som sagt, tidspress finns inte
så det tar den tid det tar.

Den är jävlig, för jag har inte ens kommit igång att börja på dom 1½ år jag ägt den :)

men det ska väl bli till sommarn hoppas jag. Det är ett litet garage så jag kan bara svetsa med öppen port av hälsoskäl.....

Tack för era svar! "framförallt" therealpinto, "mycket förenklat" är bra svar :D
Jag förstår exakt poängen och den var ganska precis som jag trodde, men ändå gott
att få det skrivet av någon som vet. Jag kommer spara alla ruttna bitar kapas bort som en referens.

Mvh. // Taz
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ett tips, kapa inte bort för liten bit så du svetsar i rostig plåt. Alltid värt kapa bort mer.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Ojojoj! inte lite rost...

Jag skulle ha byggt en jigg och svetsat fast karossen i, sedan kapa bort de dåliga orginalbalkarna (ser ut att vara det mesta). Sen skulle jag ha lagat klart golvet helt (finns väl tom färdiga golvplåtar att köpa till dessa). Då har du ny och fräsch plåt att svetsa fast de nya balkarna i.

Ett tips vore väl att kolla noga samt fota mycket på en fräsch P1800
och ha som referens medans du bygger din "nya" balk konstruktion :)

Sedan, varför inte satsa på ombyggt fordon direkt?
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Fredde Holmgren skrev:Ett tips, kapa inte bort för liten bit så du svetsar i rostig plåt. Alltid värt kapa bort mer.
Mjo, jag har en tanke att slipa all ytrost och grunda den ganska snart som en början. Då ser man ju var det finns friskt att svetsa i!
Walle skrev:Ojojoj! inte lite rost...

Jag skulle ha byggt en jigg och svetsat fast karossen i, sedan kapa bort de dåliga orginalbalkarna (ser ut att vara det mesta). Sen skulle jag ha lagat klart golvet helt (finns väl tom färdiga golvplåtar att köpa till dessa). Då har du ny och fräsch plåt att svetsa fast de nya balkarna i.

Ett tips vore väl att kolla noga samt fota mycket på en fräsch P1800
och ha som referens medans du bygger din "nya" balk konstruktion :)

Sedan, varför inte satsa på ombyggt fordon direkt?
För att jag känner att den aldrig kommer bli klar om jag skall följa SFRO-regelboken direkt. Det blir ju lite "stress" om jag har kontakt med en SFRO- besiktningsman men
kanske aldrig gör något med bilen. Om jag istället lappar ihop den först och besiktigar,
kör någon sommar med B18 så är det ju lättare att veta vad man vill, jag kanske är nöjd
med det och håller den orginal eller så spårar det ur totalt! Jag vill äga en P1800 -67 och
inte ett hemmabygge av 2014-års modell, det är väl lite det också! Ombyggt fordon på en
såhär risig kaross spårar lätt ur tilll amatörbyggt med tanke på skicket känner jag på mig.


Mvh. // Taz
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

therealpinto skrev:Ska du kunna besikta bilen med sexa är det bara ombyggt fordon som gäller. Men även som ombyggt fordon behåller du ju identiteten och årsmodellen så jag ser inte det som ett problem.

Många tycker att man inte borde bry sig så mycket om större bromsar eftersom det ju blir "bättre". Men det gäller att sakerna lirar ihop. Jag har provkört flera bilar med "bättre" bromskomponenter som i praktiken har sämre retardation från 80 km/h än min original Cortina -66 med enkretssystem utan servo, trummor bak och Gislaved 155R13...därav behovet av en ordentlig kontroll av bromsbytet.

Om Amazonbalkarna är identiska så kan man nog tänka sig att se dem som reservdelar.

/Gustaf
Oj, missade detta svaret.

Jag avser att ta bromsar från 940/965 eller liknande då dessa har levererats med sexa
på 965an (stel bakaxel och utan ABS fram). Detaljer kommer jag till sedan, men
bromsvalet kommer göras på ett sådant sätt att det är möjligt att regga den. (komplett
bromssystem och bakaxel från samma bil jag tar motorn ifrån nästan helt och hållet)
Denna diskussion tänkte jag ta med min SFRO-besiktningsman när det blir dags.
Det blir inte ett hopkok med enorma fram-ok och små bak-ok och standard-
huvudbromscylinder utan det ska vara samma bromsvåg och samma ok som på
orginalbilen. Alla Volvo 740, 760, 940, 960 är godkända för samma effekt (238hk/310nm)
så det borde väl i teorins värld gå bra att plocka bromssystem från en 940 -93
då denna i sig kan ha en större motor utan att bromsarna byts?

Jag kan gå till ombyggt fordon direkt, men samtidigt så tror jag det är mer motovierande
för mig att få den på hjul så den håller ihop än att visa ihop något ruttet som knappt ens
håller ihop och utgå ifrån. Visst blir det lite dubbeljobb, men i sammanhanget nästan
ingenting. Dessutom kommer jag ju kunna åka lite med B18 på sommrarna innan den
är klar som ombyggt fordon innan jag är "klar" med bilen. Det kanske blir så att bilen
har ett ombyggt bromssystem och en kraftigare bakaxel inledningvis fast fortfarande
B18-motorn. Dumt att spekulera. Det är svetsen som får gå varm ett bra tag innan jag
behöver fundera på frågor som besiktning och reggning!

Jag tackar åter igen för ditt svar. Snart skall jag försöka få detta projekt att övergå till
"Vad händer i garagen" delen utav forumet och komma med lite bilder på det som görs
istället. Det finns redan en tråd, men den är gammal och full med "drömmar" så jag får
jobba lite med den innan jag uppdaterar där.

Mvh. // Taz
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Inlägg av _night rider_ »

ojojoj vad mkt rost hoppas du inser hur mkt jobb de är att laga allt detta? inte för att låta nedvärderande men jag tror du kommer att slita i x antal timmar sen kommer du att tröttna. skulle du skicka iväg den på blästring så tror jag du bara får däcken tillbaka
ride hard die free!!
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Jag hade gjort nya balkar och bytt hela golvet, att försöka ''lappa'' de där är inte lönt.
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Skriv svar