Hur porta Smallblock Cheva topp? Flödad 25/5!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Hur porta Smallblock Cheva topp? Flödad 25/5!!
Har ett par orginal toppar till en 305:a som jag har tänkt försöka bättra på flödet i. Dom har varit på flödning hos Erland Cox i orginalutförande och resultatet blev:
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Jag skulle behöva få lite tips på vad jag ska göra med topparna. Har ikväll filat i ett par extra toppar jag har som övnings exemplar och undrar vad ni tror om det..
Orginal insugskanal:
Insug portat:
En till på insug, svårt att få bra bilder..
Orginal avgaskanal:
Avgas portad:
Så vad tror ni om det här, vad ska jag göra annorlunda?
/David
Lyft” – In – Ut.
0,1” - 49,4 – 39,2
0,2” – 101,3 – 76,0
0,3 – 137,4 – 108,7
0,4” – 161,0 – 124,6
0,5” – 171,0 - 133,1
0,6” – 169,9 – 134,0
0,7” – 172,9 – 135,9
Jag skulle behöva få lite tips på vad jag ska göra med topparna. Har ikväll filat i ett par extra toppar jag har som övnings exemplar och undrar vad ni tror om det..
Orginal insugskanal:
Insug portat:
En till på insug, svårt att få bra bilder..
Orginal avgaskanal:
Avgas portad:
Så vad tror ni om det här, vad ska jag göra annorlunda?
/David
Senast redigerad av David Herbertsson den tis maj 25, 2010 1:02 pm, redigerad totalt 3 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur stora ventiler?
vilken dim på borret vid flödning?
vilken dim på borret vid flödning?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
1,84" och 1,5" (47 mm och 38 mm).Jens Gustavsson skrev:hur stora ventiler?
vilken dim på borret vid flödning?
Det va en bra fråga.. Jag sa till Erland att det va till en 305:a så jag har bara antagit att han flödade den med 3,736" men det kanske är flödat med 4"?
Du som har hållt på en del med såna här toppar, var är det som sämst?
Är det jag har gjort kasst?
/David
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle fixa till kanterna under 60 graders vinkeln lägg dig på en dim där på cirka 0.88x insugnings dim sen se till att innerradien är jämn och fin då ökar nog flödet bra.
hur mycket ska du lyfta och hur mycket ska du varva ? har du nån aria eller cc på insugnings canalen?
avgassidan bruka svara väldigt bra på lite fin puts på innerradien sen brukar sätet va alldeles för små för ventilerna på en del sånna toppar jag portat. blir det nått sätes jobb?
kul med folk som portar v8 toppar här också.
jag kommer nog lägga upp lite siffror på ett par snik 882 toppar jag ska porta till här snart (måste få till min nacke först som knakar och inte vill hålla skallen på plats )
hur mycket ska du lyfta och hur mycket ska du varva ? har du nån aria eller cc på insugnings canalen?
avgassidan bruka svara väldigt bra på lite fin puts på innerradien sen brukar sätet va alldeles för små för ventilerna på en del sånna toppar jag portat. blir det nått sätes jobb?
kul med folk som portar v8 toppar här också.
jag kommer nog lägga upp lite siffror på ett par snik 882 toppar jag ska porta till här snart (måste få till min nacke först som knakar och inte vill hålla skallen på plats )
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Du menar kanterna som är strax under ventilsätet alltså? Och med innerradien menar du den "korta" svängen va? Lätt att röra ihop allt när man står i garaget sen.. Vill man bredda utrymmet på sidan av ventilstyrningen något mer?Jens Gustavsson skrev:jag skulle fixa till kanterna under 60 graders vinkeln lägg dig på en dim där på cirka 0.88x insugnings dim sen se till att innerradien är jämn och fin då ökar nog flödet bra.
hur mycket ska du lyfta och hur mycket ska du varva ? har du nån aria eller cc på insugnings canalen?
avgassidan bruka svara väldigt bra på lite fin puts på innerradien sen brukar sätet va alldeles för små för ventilerna på en del sånna toppar jag portat. blir det nått sätes jobb?
Ja jag har tänkt kosta på en mirafräsning av sätena. Vet inte riktigt om jag är med helt hundra på vad du menar med att sätet är för litet för ventilen?
kul med folk som portar v8 toppar här också.
jag kommer nog lägga upp lite siffror på ett par snik 882 toppar jag ska porta till här snart (måste få till min nacke först som knakar och inte vill hålla skallen på plats )
Data på kammen: Sum-1105. 224 In/ 234 Ut. Lyft in 0,465" Lyft ut: 0,488". LS 114* Kommer nog varva 6000, om det händer nått där uppe Har manuell låda. Jag får väl skämmas, jag vet inte hur man räknar ut arian.. Helt värdelös på matteformer. Men jag har grejer för att mäta upp volymen i förbränningsrum så jag kanske kan mäta upp hur många cc den rymmer.
Ja jag har tänkt kosta på en mirafräsning av sätena. Vet inte riktigt om jag är med helt hundra på vad du menar med att sätet är för litet för ventilen?
Ja gör så, det kan va kul att se! Jag har tänkt bygga en flödesbänk sen, men den hade varit bra att ha nu känner jag...
/David
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Ja det satt jag och kollade på igår kväll, tack ändå!Linkansg1 skrev:http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html
Efter kontakt med Erland fick jag bekräftat att det är flödat med 3,74" borr (95 mm.)
/David
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur går det med portningarna? ska du och flödes testa hos erland igen efter du är klar?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag har inte glömt att jag skulle skicka bilder från Chevrolet Power manualen, jag har bara inte hittat den. Ta så mycket du vågar vid stötstången och toppbulten inne i kanalen. Slimma ner syrningen. Försök göra arean efter stötstången ungefär lika stor hela vägen in. Avgas hade jag gjort packningsytan nästan lika stor som ventilen men platt i golvet. Jag brukar ritsa efter ventilen när den täcker porten och då hamnar en liten bit under kanalen så portens utlopp blir lite mindre. Slimma styrningen och kona upp porten från svängen ut till packningsytan. Förbränningsrummet ritsar du efter blocket och slipar upp mellan ventil och block men inte utanför borret. Ibland är toppen redan större på vissa ställen. Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Ingen fara på taket. Hur mycket vågar man ta runt styrningen? Nu har jag ju knivat den lite, men ska jag ta mera på sidorna så att det blir lite bredare där?Erland Cox skrev:Jag har inte glömt att jag skulle skicka bilder från Chevrolet Power manualen, jag har bara inte hittat den. Ta så mycket du vågar vid stötstången och toppbulten inne i kanalen. Slimma ner syrningen. Försök göra arean efter stötstången ungefär lika stor hela vägen in. Avgas hade jag gjort packningsytan nästan lika stor som ventilen men platt i golvet. Jag brukar ritsa efter ventilen när den täcker porten och då hamnar en liten bit under kanalen så portens utlopp blir lite mindre. Slimma styrningen och kona upp porten från svängen ut till packningsytan. Förbränningsrummet ritsar du efter blocket och slipar upp mellan ventil och block men inte utanför borret. Ibland är toppen redan större på vissa ställen. Erland.
Vet inte om jag missuppfattar stycket angående avgasventilen.. Jag ska sätta ventiltallriken mot porten, ritsa och ta upp den till den storleken men lämna golvet platt som ett liggande D, varvid porten blir lite mindre än ventildiametern. Porten ska kona upp från svängen. Har jag rört till det?
Bra att jag fick svar på unshroudningen, har tänkt på det men inte vetat hur jag ska formulera frågan
Stort tack för svaret Jag ska fila lite och ta bilder så får ni se hur det blir.
/David
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
tyckte jag kände igen namnet. din bror är ett år äldre jag gick i samma klass som lindaDavid Herbertsson skrev:Det stämmer bra det Bor i Stamnared nu så jag har inte flyttat så långt.. Du är väl Klas storebror va? Har för mig att du och min bror är lika gamla.. Tuff pv du har!johan johansson skrev:är du gammal k-g bo?
/David
ha det gott
volvo pv 53 16v
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: