Eldriven vattenpump.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Eldriven vattenpump.

Inlägg av Falkenrejsing »

Funderar på att beställa en sådan här http://www.summitracing.com/parts/MRG-4333/ I samband med en beställning på lite annat jox,
Någon som provat? Bilen körs ju främst på gatan, så den måste ju klara kontinuerlig drift, gör den det? Menar om det är en "race only" grej, som överhettar elmotorn om den får gå för länge (eller varför har den avstängningsknapp?). Klarar den att cirkulera kylvätskan fort nog?

Alla inputs är bra här.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Ja enligt min mening så är det "race only" Och fan knappt det :thumbdown: Ren skit
Skall man åka Elvattenpump så köp en med inbyggd motor typ http://www.summitracing.com/parts/MEZ-WP101S/ eller http://www.summitracing.com/parts/MOR-63539/
Men på gatan ? Ja vet inte! en remdriven pump är rätt problemfri
Fördelen med elpump är ju att man kan kyla motorn snabbare med motorn avstängd
Bild
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

eldriven vattenpump

Inlägg av Stefan P »

Annars så kan du ju köpa en sån här med tillhörande kontrollenhet:
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 53dd1981e5
o
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 45f19143b8

jag har en på lager plus kontrollenhet som jag köpte utifall jag kanske behöver den :twisted:
vet inte om jag behöver den ännu..ska hämta åket från Bilelektrikern på söndag..köpte mina grejer till lite annat pris dock..pumpen har gått 20 min i bänk men kontrollenheten är sprillans..ska vara jädrigt bra säger dom som vet iaf

//S
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Inlägg av Falkenrejsing »

Jo precis, att låta motorn stå och cirkulera vattnet efter att man stannat är ju en av anledningarna till att jag funderar på en eldriven pump, plus att den cirkulerar lika mycket oavsett vad motorn varvar.
Sen kollade jag väl främst för att det ska beställas grejer, och ju mer man kan ta på en gång desto bättre.

En med inbyggd motor ger ju dessutom en väldigt clean look, vilket inte är helt fel :wink: Fast det finns väl viktigare saker på en motor med förstås.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

Jag hör till dem som också tycker att de är ett otyg... enda fördelen har nämnts.

De är inte lika tillförlitliga. De tar också mer energi. Jo det gör de !!
Anlendingen är ganska enkel, de tar elenergi som generatorn tillhandahåller och en normal bilgenerator har en verkningsgrad på i storleksordningen 50%. ovanpå det så har elmotorn till elvattenpumpen också en verkningsgrad.

Att de pumpar lika mycket oavsett varvtal är väl egentligen en nackdel. Är ungefär som att ha elfläkten på hela tiden oavsett om det behövs eller inte.

Sen på en cheva smallblock så är inte flödet genom motorn kontiuerligt ens vid konstant varvtal. När termostaten är stängd så är flödet genom motorn mycket mindre och hade varit nära noll om det inte hade varit ett kupéelement som gör att vattnet cirkulerar.

(Kylsystemet på en cheva är ganska kasst och man skulle tjäna på att bygga om det till en annan typ (modern) som ger full cirkulation genom motorn hela tiden och istället blandar in vätska från kylet lite mer kontinuerligt och på så vis få en jämnare motortemp. Det är detta de gjort på reversed cooling-motorerna)
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Inlägg av cossie_demon »

Ska du åka mycket rakt fram och varva mycket, så kör med elvatten pump. Jag gör det numera på chrysler bigblocken. Hade problem med rem hopp och värme. Kör nu med mezieres (stavning?) elvatttenpump och deras aluhus. Kanon grejer. Så till er "old fashion" rävar som förespråkar mekanisktdriven pump.. Elektronik är inte farligt, jag lovar :hihi:
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Jag har en ls1 med ombyggd 350 elpump det är det bästa efter turbon jag köpt till den. Från 100 c till 45 c på 2 minuter det är bra (avstängd motor).

Skulle aldrig byta till remjohan..
072 931 6764
Instagram novasikko
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, både för och imot, men det blev ingen när jag beställde, så orginalet får duga så länge.
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

Den där davies craigs elektriska pump med kontrollenhet verkar vara rätt smart faktiskt!

verkar ju ligga endel forskning bakom oxå, om man kollar deras fina formler å tester dom gjort. å va de upp till 6kw effekt en orginal mekanisk vattenpump drog från motorn vid fullt varvtal? jo, va nått sådant, å de är ju Rätt mycket. deras stora 12v pump drar som mest 10A, rekomenderad för 400hp+

http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx

under 2000 sek, ja plus frakt å sånt då.... lite sugen själv faktiskt
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Inlägg av Dan (gearhead) »

Kört en elpump, CSR, i min 95:a camaro i 3-4 år utan problem så den funkar iaf helt ok.
Z28
Skriv svar