Eldriven vattenpump.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Eldriven vattenpump.
Funderar på att beställa en sådan här http://www.summitracing.com/parts/MRG-4333/ I samband med en beställning på lite annat jox,
Någon som provat? Bilen körs ju främst på gatan, så den måste ju klara kontinuerlig drift, gör den det? Menar om det är en "race only" grej, som överhettar elmotorn om den får gå för länge (eller varför har den avstängningsknapp?). Klarar den att cirkulera kylvätskan fort nog?
Alla inputs är bra här.
Någon som provat? Bilen körs ju främst på gatan, så den måste ju klara kontinuerlig drift, gör den det? Menar om det är en "race only" grej, som överhettar elmotorn om den får gå för länge (eller varför har den avstängningsknapp?). Klarar den att cirkulera kylvätskan fort nog?
Alla inputs är bra här.
Ja enligt min mening så är det "race only" Och fan knappt det Ren skit
Skall man åka Elvattenpump så köp en med inbyggd motor typ http://www.summitracing.com/parts/MEZ-WP101S/ eller http://www.summitracing.com/parts/MOR-63539/
Men på gatan ? Ja vet inte! en remdriven pump är rätt problemfri
Fördelen med elpump är ju att man kan kyla motorn snabbare med motorn avstängd
Skall man åka Elvattenpump så köp en med inbyggd motor typ http://www.summitracing.com/parts/MEZ-WP101S/ eller http://www.summitracing.com/parts/MOR-63539/
Men på gatan ? Ja vet inte! en remdriven pump är rätt problemfri
Fördelen med elpump är ju att man kan kyla motorn snabbare med motorn avstängd
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
eldriven vattenpump
Annars så kan du ju köpa en sån här med tillhörande kontrollenhet:
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 53dd1981e5
o
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 45f19143b8
jag har en på lager plus kontrollenhet som jag köpte utifall jag kanske behöver den
vet inte om jag behöver den ännu..ska hämta åket från Bilelektrikern på söndag..köpte mina grejer till lite annat pris dock..pumpen har gått 20 min i bänk men kontrollenheten är sprillans..ska vara jädrigt bra säger dom som vet iaf
//S
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 53dd1981e5
o
http://cgi.ebay.com/DAVIES-CRAIG-ELECTR ... 45f19143b8
jag har en på lager plus kontrollenhet som jag köpte utifall jag kanske behöver den
vet inte om jag behöver den ännu..ska hämta åket från Bilelektrikern på söndag..köpte mina grejer till lite annat pris dock..pumpen har gått 20 min i bänk men kontrollenheten är sprillans..ska vara jädrigt bra säger dom som vet iaf
//S
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Jo precis, att låta motorn stå och cirkulera vattnet efter att man stannat är ju en av anledningarna till att jag funderar på en eldriven pump, plus att den cirkulerar lika mycket oavsett vad motorn varvar.
Sen kollade jag väl främst för att det ska beställas grejer, och ju mer man kan ta på en gång desto bättre.
En med inbyggd motor ger ju dessutom en väldigt clean look, vilket inte är helt fel Fast det finns väl viktigare saker på en motor med förstås.
Sen kollade jag väl främst för att det ska beställas grejer, och ju mer man kan ta på en gång desto bättre.
En med inbyggd motor ger ju dessutom en väldigt clean look, vilket inte är helt fel Fast det finns väl viktigare saker på en motor med förstås.
Jag hör till dem som också tycker att de är ett otyg... enda fördelen har nämnts.
De är inte lika tillförlitliga. De tar också mer energi. Jo det gör de !!
Anlendingen är ganska enkel, de tar elenergi som generatorn tillhandahåller och en normal bilgenerator har en verkningsgrad på i storleksordningen 50%. ovanpå det så har elmotorn till elvattenpumpen också en verkningsgrad.
Att de pumpar lika mycket oavsett varvtal är väl egentligen en nackdel. Är ungefär som att ha elfläkten på hela tiden oavsett om det behövs eller inte.
Sen på en cheva smallblock så är inte flödet genom motorn kontiuerligt ens vid konstant varvtal. När termostaten är stängd så är flödet genom motorn mycket mindre och hade varit nära noll om det inte hade varit ett kupéelement som gör att vattnet cirkulerar.
(Kylsystemet på en cheva är ganska kasst och man skulle tjäna på att bygga om det till en annan typ (modern) som ger full cirkulation genom motorn hela tiden och istället blandar in vätska från kylet lite mer kontinuerligt och på så vis få en jämnare motortemp. Det är detta de gjort på reversed cooling-motorerna)
De är inte lika tillförlitliga. De tar också mer energi. Jo det gör de !!
Anlendingen är ganska enkel, de tar elenergi som generatorn tillhandahåller och en normal bilgenerator har en verkningsgrad på i storleksordningen 50%. ovanpå det så har elmotorn till elvattenpumpen också en verkningsgrad.
Att de pumpar lika mycket oavsett varvtal är väl egentligen en nackdel. Är ungefär som att ha elfläkten på hela tiden oavsett om det behövs eller inte.
Sen på en cheva smallblock så är inte flödet genom motorn kontiuerligt ens vid konstant varvtal. När termostaten är stängd så är flödet genom motorn mycket mindre och hade varit nära noll om det inte hade varit ett kupéelement som gör att vattnet cirkulerar.
(Kylsystemet på en cheva är ganska kasst och man skulle tjäna på att bygga om det till en annan typ (modern) som ger full cirkulation genom motorn hela tiden och istället blandar in vätska från kylet lite mer kontinuerligt och på så vis få en jämnare motortemp. Det är detta de gjort på reversed cooling-motorerna)
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Ska du åka mycket rakt fram och varva mycket, så kör med elvatten pump. Jag gör det numera på chrysler bigblocken. Hade problem med rem hopp och värme. Kör nu med mezieres (stavning?) elvatttenpump och deras aluhus. Kanon grejer. Så till er "old fashion" rävar som förespråkar mekanisktdriven pump.. Elektronik är inte farligt, jag lovar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Den där davies craigs elektriska pump med kontrollenhet verkar vara rätt smart faktiskt!
verkar ju ligga endel forskning bakom oxå, om man kollar deras fina formler å tester dom gjort. å va de upp till 6kw effekt en orginal mekanisk vattenpump drog från motorn vid fullt varvtal? jo, va nått sådant, å de är ju Rätt mycket. deras stora 12v pump drar som mest 10A, rekomenderad för 400hp+
http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx
under 2000 sek, ja plus frakt å sånt då.... lite sugen själv faktiskt
verkar ju ligga endel forskning bakom oxå, om man kollar deras fina formler å tester dom gjort. å va de upp till 6kw effekt en orginal mekanisk vattenpump drog från motorn vid fullt varvtal? jo, va nått sådant, å de är ju Rätt mycket. deras stora 12v pump drar som mest 10A, rekomenderad för 400hp+
http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx
under 2000 sek, ja plus frakt å sånt då.... lite sugen själv faktiskt
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
- Dan (gearhead)
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
- Ort: Långsele