B30 kompressor med turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

B30 kompressor med turbo

Inlägg av Andre Persson »

Har inte fört så mycket väsen av mig här på forumet förutom i garaget o på stan.
Tänkte bara skriva en lite läges info har kört ca:120mil nu med min kompressor matade b30.
Nästan problemfritt tills igår då jag gjorde om insuget till kompressorn och höjde roots laddet till 0,8bar var kul så länge det vara tänkte börja filma men då gick toppackingen när jag hade som mest kul jaja sånt som händer.
Man har ju lärt sig lite under sommaren o allt körande o mätande så nu kommer en lite konvertering som jag vill bygga förra vintern.
En liten turbo ska monteras (HX55) FL16 IC tillsammans med kompressorn specialkoppling större spridare m.m.

Skriv gärna vad ni tycker
Senast redigerad av Andre Persson den mån aug 29, 2005 8:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: B30 kompressor

Inlägg av marmander »

Andre Persson skrev:Har inte fört så mycket väsen av mig här på forumet förutom i garaget o på stan.
Tänkte bara skriva en lite läges info har kört ca:120mil nu med min kompressor matade b30.
Nästan problemfritt tills igår då jag gjorde om insuget till kompressorn och höjde roots laddet till 0,8bar var kul så länge det vara tänkte börja filma men då gick toppackingen när jag hade som mest kul jaja sånt som händer.
Man har ju lärt sig lite under sommaren o allt körande o mätande så nu kommer en lite konvertering som jag vill bygga förra vintern.
En liten turbo ska monteras (HX55) FL16 IC tillsammans med kompressorn specialkoppling större spridare m.m.

Skriv gärna vad ni tycker
Som vanligt steget efter mig med missödena ;)

Du är mesig om du inte kommer och kör mot mig den 28:e :P

Kom till gbg, så hjälper jag dig med o-ringning!

I mitt fall hoppas jag på det bästa, funkar inte den lösning jag har nu, så får jag fixa en ny topp :?:

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B30 kompressor

Inlägg av peppe »

Andre Persson skrev:Har inte fört så mycket väsen av mig här på forumet förutom i garaget o på stan.
Tänkte bara skriva en lite läges info har kört ca:120mil nu med min kompressor matade b30.
Nästan problemfritt tills igår då jag gjorde om insuget till kompressorn och höjde roots laddet till 0,8bar var kul så länge det vara tänkte börja filma men då gick toppackingen när jag hade som mest kul jaja sånt som händer.
Man har ju lärt sig lite under sommaren o allt körande o mätande så nu kommer en lite konvertering som jag vill bygga förra vintern.
En liten turbo ska monteras (HX55) FL16 IC tillsammans med kompressorn specialkoppling större spridare m.m.

Skriv gärna vad ni tycker
En 55:a + kompressor?
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

yes
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

låter som ett helrätt projekt =)

men.. bilder? var e dom? :wink:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

bara för att vara dryg så vill jag påpeka att din IC lär vara antingen från en F16, eller en FH16.. FL16 har inte tillverkats.
Axel Wall
Nikel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 03, 2005 1:27 pm
Ort: Uddevalla

Inlägg av Nikel »

sak sam han har kompressor det har inte du så schhh på dig..

//Nikel
Läkelrol, gives people fart
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Nikel skrev:sak sam han har kompressor det har inte du så schhh på dig..

//Nikel
vad vet du om det?

Jag har en Arrow 4-53 rootskompressor, med en Laycoock J-type overdrive (dvs. drevad för 1,4 bar laddtryck), på en fästram till B30... det var bara att jag voltade med min 164 innan jag han skruva dit den...
Axel Wall
Nikel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 03, 2005 1:27 pm
Ort: Uddevalla

Inlägg av Nikel »

jo det var ju onödig.. då får du väll fortsätta vara dryg då :lol:
Läkelrol, gives people fart
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: B30 kompressor

Inlägg av Kirre »

Andre Persson skrev:Har inte fört så mycket väsen av mig här på forumet förutom i garaget o på stan.
Tänkte bara skriva en lite läges info har kört ca:120mil nu med min kompressor matade b30.
Nästan problemfritt tills igår då jag gjorde om insuget till kompressorn och höjde roots laddet till 0,8bar var kul så länge det vara tänkte börja filma men då gick toppackingen när jag hade som mest kul jaja sånt som händer.
Man har ju lärt sig lite under sommaren o allt körande o mätande så nu kommer en lite konvertering som jag vill bygga förra vintern.
En liten turbo ska monteras (HX55) FL16 IC tillsammans med kompressorn specialkoppling större spridare m.m.

Skriv gärna vad ni tycker
Är det inte roligare att åka transit i lycksele än skruva i en gammel volvo?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

hehe jo åka transit med b20 var ju kul

Men skruva i volvon är roligare specielt när man vet att det finns ingen likadan med kompressor och turbo 8)

Bilder kommer ska bara

Hällsa dom andra grabbarna med
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Nikel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön jul 03, 2005 1:27 pm
Ort: Uddevalla

Inlägg av Nikel »

vart fick du kompressorn från och vad kostade den.. hur gjorde/gör du vid besktningen ????

ser spännande på fortsättningen
//Niklas
Läkelrol, gives people fart
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

det är en volvo penta kompressor med el koppling den kostar pengar

besiktning det är inga problem har despans sen tidigare turbo motor
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B30 kompressor

Inlägg av peppe »

peppe skrev:
Andre Persson skrev:Har inte fört så mycket väsen av mig här på forumet förutom i garaget o på stan.
Tänkte bara skriva en lite läges info har kört ca:120mil nu med min kompressor matade b30.
Nästan problemfritt tills igår då jag gjorde om insuget till kompressorn och höjde roots laddet till 0,8bar var kul så länge det vara tänkte börja filma men då gick toppackingen när jag hade som mest kul jaja sånt som händer.
Man har ju lärt sig lite under sommaren o allt körande o mätande så nu kommer en lite konvertering som jag vill bygga förra vintern.
En liten turbo ska monteras (HX55) FL16 IC tillsammans med kompressorn specialkoppling större spridare m.m.

Skriv gärna vad ni tycker
En 55:a + kompressor?
Ska bli roligt att se denna rova in action, låter som ett hel rätt bygge iaf!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Andre Persson skrev:specielt när man vet att det finns ingen likadan med kompressor och turbo 8)
Ännu så länge ja... Jag ska ju bara bygga rörramen först :wink:

BTW. har inte vi diskuterat detta, med kompressor + turbo på B30 tidigare?
Axel Wall
Skriv svar