Abris BMW 2002-TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Abris BMW 2002-TIC

Inlägg av abris »

Jaha!
Tänkte att jag skulle skriva litegrann om det pågående projektet...

Bilen är en helt vanlig 2002á från -75 , den byggs om mest för att ha onödigt mycket effekt till ingen nytta (mest bus alltså)

Recept enl. följande:

Motor & drivlina.
- Mahlekolvar 90,5mm
- Standard vev & stakar (balanserade/viktjusterade)
- Dr Skräck 304 graders räserpinne :twisted: med tillhörande ventiler (39/46) &fjädrar
- Kopparringat block (deckat 2mm)
- MSD 6-håls spridare , 525cc@3bar (för små... :cry: )
- Megasquirt´n spark för bränsle och tändning (skall styra en ediständning)
- Precision SC50 turbo (räcker iaf. till 400hk)
- XSpower intercooler
- S**B turbo :oops: tryckplatta med 4-puckars sinterlamell
- Getrag 245 låda (5-växlad) samt påställd E21-diffbroms

Chassi.
- Fjäderbensstag
- Bilstein rally/racing dämpare
- H&R fjädersats
- Kraftigare krängare
- Stöddigare bussningar

Kaross.
Får nog bli som den ser ut nu med turbobreddare osv. fast primad iaf.
vill sortera ut bilen med alla grejjer innan jag satsar på lack. :wink:

Eftersom jag själv tycker att en projekttråd utan bilder är lika spännande som sex med skoteroverallen på :!: ......så fräser jag på med lite bilder på en gång.....lovar dock inte täta uppdateringar.... :wink:

Så här såg det ut i mitten på mars tidigare i år....då skulle pärlan in i det nya garaget..... fast först ett besök på preem för avspolning med hetvattentvätten ....överallt
Bild
Bild
Bild
Äntligen inne i garaget ....apan själv på bild :roll:
Bild
Bild

Under huven.....
Bild
visselpipan.....
Bild
Bild
Här har det gjorts plats för intecooler.....den kommer nog sitta "upp och ner"
Bild
Bild
Här slipas förbränningrummen ur..
Bild
Bild
Här är min kusin och vapendragare chellquist i "full" färd med att.... :shock: .... slipa toppen
Bild

vi på likadana bilar med rätt lika koncept....fast sin får han skriva i sin egen projekttråd.....vart den nu är.... :lol:

håll till godo.....mer kommer

mvh.

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ser ut att kunna bli ett fräckt bygge.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den här bilen har man ju sett stå utomhus och se ledsen ut ett tag, kul att garagebygget blev bra. ;)
Senast redigerad av mattias den mån aug 15, 2005 4:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ska bli kul och se hur ni upplever MSnS. Mycket trevligt garaget förövrigt :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Men ÄNTLIGEN!!! :dance2: :banana:

De va väl på tiden att du kläckte fram denna! O nu är de bara Mr Hellquist kvar så blir ju detta mumma! :D

Adios! 8)
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Robban skrev: Ska bli kul och se hur ni upplever MSnS. Mycket trevligt garaget förövrigt
Jo det blir kul att prova.....jag har inga större erfarenheter kring sådana här programerbara sprut sedan tidigare men jag har läst på en del kring just MSnS (jag har ju byggt min...)
Sen har jag en polare som formligen doktorerat i MS, han har kört sin MSnS i sin folkvagn i 1,5 år utan några problem (han styr en msd tändning)

Jag har varit och provat min box med polarns mapp i hans bil å det gick fint, så boxen är det inge fel på iaf.

Ang. garaget så blev det rätt nice faktiskt :) ....fast det är inte hundra klart ännu, håller just nu på med att panela eländet...jag vill bli klar NU för jag vill skruva i bilen!!!! :wink:

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med lite bilder från garaget! har ni puttsat mer i era toppar? (jag och peter gav dom bakläxa efter ett flödes test i våran flödesbänk :lol: )
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Jo bakläxa vart det allt :oops: :oops: .... sanningen att säga så hade jag inte slipat nått nästan, ty jag tordes inte innan Dr Jens sagt sitt....nu däremot är det slipat skall du tro.....så i morrn kommer vi å lånar bänken
(om det passar, jag och CH har fått tisdagar som garagekväll....efter hårda förhandligar med fruarna :lol: )

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

abris skrev:Jo bakläxa vart det allt :oops: :oops: .... sanningen att säga så hade jag inte slipat nått nästan, ty jag tordes inte innan Dr Jens sagt sitt....nu däremot är det slipat skall du tro.....så i morrn kommer vi å lånar bänken
(om det passar, jag och CH har fått tisdagar som garagekväll....efter hårda förhandligar med fruarna :lol: )

//a
Det går fint!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Vad vart det för värden?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Hej!

Minns ej exakt då vi flödade både min och chellquist toppar , jag har Schrickventiler i min och ch har orginal (jag har 1 mm större på avgas dvs 39mm)
Våra toppar var ju nästan oslipade...så jag hoppas på betydligt bättre flöden i kväll :hey:

Min flödade mer hela vägen på insug och jag tror den stannade på 185 cfm vid 12 mm :oops: (inte så bra med tanke på att Peter högdahls flödade 204cfm)
På avgassidan flödade min mer vid låga lyft men vid 8 mm klev orginalventilen markant förbi, så min slutate någonstans vid typ 140 medans ch´s fortssatte till 155 tror jag :?

Vi är lite lur på en gummipackning som var lite svår att få tät när vi flödade avgassidan, så i kväll har vi med oss en ny för att säkerställa att det inte läcker

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons mar 23, 2005 7:24 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av AndreasH »

fan va kul med lite 02 bilder :D
Vi fick igång våran igår.. ut och utvärdera nya wastegaten och allt annat nytt i afton.
Kommer med en film om jag får tag på en sladd till kameran.
Bild
Projekt revirbocken
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Johej!
Nu har man vart hos Dr jens och flödat igen....slutade på knappt 200 cfm på insug och typ 165 cfm på avgas (efter lite jox) så jag är rätt nöjd faktiskt :o

För att täppa igen hålen i toppen för orginalspridarna gjorde jag enligt Peters recept gänga hålet med M14 och kapa en bit av en gängstång..

Bild
Bild
Bild

Och för er som söker en billig justerbar btr så kan man ta en från en Ford Sierra/scorpio med doch-motorn och sprätta bort locket över justerskruven.....
den skall visst funka bra upp till 5bar :shock: har dock ej provat själv....men billig var den...50 spänn på skroten :D

Se vad lite autosol kan göra ....blingbling...
Bild
Bild

Sen vad tror ni om denna störtcoola "laddtrycksmätaren" (100mm i dia.)
den kommer från min gamla panna.... :hey:
"Hur mycket laddar du då?? ja sisådär 14 meter vattenpelare......." (14 MVP = 1,4 bar)...... :lol: :lol: :lol:
Bild[/list]
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött pajkar! :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

165/200=83% flödes ballans vid 12mm, det är det som gör Bmw M10 motorn så elak på lite högre laddtryck med en stor turbo.
Skriv svar