Abris BMW 2002-TIC
Abris BMW 2002-TIC
Jaha!
Tänkte att jag skulle skriva litegrann om det pågående projektet...
Bilen är en helt vanlig 2002á från -75 , den byggs om mest för att ha onödigt mycket effekt till ingen nytta (mest bus alltså)
Recept enl. följande:
Motor & drivlina.
- Mahlekolvar 90,5mm
- Standard vev & stakar (balanserade/viktjusterade)
- Dr Skräck 304 graders räserpinne med tillhörande ventiler (39/46) &fjädrar
- Kopparringat block (deckat 2mm)
- MSD 6-håls spridare , 525cc@3bar (för små... )
- Megasquirt´n spark för bränsle och tändning (skall styra en ediständning)
- Precision SC50 turbo (räcker iaf. till 400hk)
- XSpower intercooler
- S**B turbo tryckplatta med 4-puckars sinterlamell
- Getrag 245 låda (5-växlad) samt påställd E21-diffbroms
Chassi.
- Fjäderbensstag
- Bilstein rally/racing dämpare
- H&R fjädersats
- Kraftigare krängare
- Stöddigare bussningar
Kaross.
Får nog bli som den ser ut nu med turbobreddare osv. fast primad iaf.
vill sortera ut bilen med alla grejjer innan jag satsar på lack.
Eftersom jag själv tycker att en projekttråd utan bilder är lika spännande som sex med skoteroverallen på ......så fräser jag på med lite bilder på en gång.....lovar dock inte täta uppdateringar....
Så här såg det ut i mitten på mars tidigare i år....då skulle pärlan in i det nya garaget..... fast först ett besök på preem för avspolning med hetvattentvätten ....överallt
Äntligen inne i garaget ....apan själv på bild
Under huven.....
visselpipan.....
Här har det gjorts plats för intecooler.....den kommer nog sitta "upp och ner"
Här slipas förbränningrummen ur..
Här är min kusin och vapendragare chellquist i "full" färd med att.... .... slipa toppen
vi på likadana bilar med rätt lika koncept....fast sin får han skriva i sin egen projekttråd.....vart den nu är....
håll till godo.....mer kommer
mvh.
//a
Tänkte att jag skulle skriva litegrann om det pågående projektet...
Bilen är en helt vanlig 2002á från -75 , den byggs om mest för att ha onödigt mycket effekt till ingen nytta (mest bus alltså)
Recept enl. följande:
Motor & drivlina.
- Mahlekolvar 90,5mm
- Standard vev & stakar (balanserade/viktjusterade)
- Dr Skräck 304 graders räserpinne med tillhörande ventiler (39/46) &fjädrar
- Kopparringat block (deckat 2mm)
- MSD 6-håls spridare , 525cc@3bar (för små... )
- Megasquirt´n spark för bränsle och tändning (skall styra en ediständning)
- Precision SC50 turbo (räcker iaf. till 400hk)
- XSpower intercooler
- S**B turbo tryckplatta med 4-puckars sinterlamell
- Getrag 245 låda (5-växlad) samt påställd E21-diffbroms
Chassi.
- Fjäderbensstag
- Bilstein rally/racing dämpare
- H&R fjädersats
- Kraftigare krängare
- Stöddigare bussningar
Kaross.
Får nog bli som den ser ut nu med turbobreddare osv. fast primad iaf.
vill sortera ut bilen med alla grejjer innan jag satsar på lack.
Eftersom jag själv tycker att en projekttråd utan bilder är lika spännande som sex med skoteroverallen på ......så fräser jag på med lite bilder på en gång.....lovar dock inte täta uppdateringar....
Så här såg det ut i mitten på mars tidigare i år....då skulle pärlan in i det nya garaget..... fast först ett besök på preem för avspolning med hetvattentvätten ....överallt
Äntligen inne i garaget ....apan själv på bild
Under huven.....
visselpipan.....
Här har det gjorts plats för intecooler.....den kommer nog sitta "upp och ner"
Här slipas förbränningrummen ur..
Här är min kusin och vapendragare chellquist i "full" färd med att.... .... slipa toppen
vi på likadana bilar med rätt lika koncept....fast sin får han skriva i sin egen projekttråd.....vart den nu är....
håll till godo.....mer kommer
mvh.
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Den här bilen har man ju sett stå utomhus och se ledsen ut ett tag, kul att garagebygget blev bra.
Senast redigerad av mattias den mån aug 15, 2005 4:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ska bli kul och se hur ni upplever MSnS. Mycket trevligt garaget förövrigt
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jo det blir kul att prova.....jag har inga större erfarenheter kring sådana här programerbara sprut sedan tidigare men jag har läst på en del kring just MSnS (jag har ju byggt min...)Robban skrev: Ska bli kul och se hur ni upplever MSnS. Mycket trevligt garaget förövrigt
Sen har jag en polare som formligen doktorerat i MS, han har kört sin MSnS i sin folkvagn i 1,5 år utan några problem (han styr en msd tändning)
Jag har varit och provat min box med polarns mapp i hans bil å det gick fint, så boxen är det inge fel på iaf.
Ang. garaget så blev det rätt nice faktiskt ....fast det är inte hundra klart ännu, håller just nu på med att panela eländet...jag vill bli klar NU för jag vill skruva i bilen!!!!
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul med lite bilder från garaget! har ni puttsat mer i era toppar? (jag och peter gav dom bakläxa efter ett flödes test i våran flödesbänk )
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jo bakläxa vart det allt .... sanningen att säga så hade jag inte slipat nått nästan, ty jag tordes inte innan Dr Jens sagt sitt....nu däremot är det slipat skall du tro.....så i morrn kommer vi å lånar bänken
(om det passar, jag och CH har fått tisdagar som garagekväll....efter hårda förhandligar med fruarna )
//a
(om det passar, jag och CH har fått tisdagar som garagekväll....efter hårda förhandligar med fruarna )
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det går fint!abris skrev:Jo bakläxa vart det allt .... sanningen att säga så hade jag inte slipat nått nästan, ty jag tordes inte innan Dr Jens sagt sitt....nu däremot är det slipat skall du tro.....så i morrn kommer vi å lånar bänken
(om det passar, jag och CH har fått tisdagar som garagekväll....efter hårda förhandligar med fruarna )
//a
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Vad vart det för värden?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Hej!
Minns ej exakt då vi flödade både min och chellquist toppar , jag har Schrickventiler i min och ch har orginal (jag har 1 mm större på avgas dvs 39mm)
Våra toppar var ju nästan oslipade...så jag hoppas på betydligt bättre flöden i kväll
Min flödade mer hela vägen på insug och jag tror den stannade på 185 cfm vid 12 mm (inte så bra med tanke på att Peter högdahls flödade 204cfm)
På avgassidan flödade min mer vid låga lyft men vid 8 mm klev orginalventilen markant förbi, så min slutate någonstans vid typ 140 medans ch´s fortssatte till 155 tror jag
Vi är lite lur på en gummipackning som var lite svår att få tät när vi flödade avgassidan, så i kväll har vi med oss en ny för att säkerställa att det inte läcker
//a
Minns ej exakt då vi flödade både min och chellquist toppar , jag har Schrickventiler i min och ch har orginal (jag har 1 mm större på avgas dvs 39mm)
Våra toppar var ju nästan oslipade...så jag hoppas på betydligt bättre flöden i kväll
Min flödade mer hela vägen på insug och jag tror den stannade på 185 cfm vid 12 mm (inte så bra med tanke på att Peter högdahls flödade 204cfm)
På avgassidan flödade min mer vid låga lyft men vid 8 mm klev orginalventilen markant förbi, så min slutate någonstans vid typ 140 medans ch´s fortssatte till 155 tror jag
Vi är lite lur på en gummipackning som var lite svår att få tät när vi flödade avgassidan, så i kväll har vi med oss en ny för att säkerställa att det inte läcker
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Johej!
Nu har man vart hos Dr jens och flödat igen....slutade på knappt 200 cfm på insug och typ 165 cfm på avgas (efter lite jox) så jag är rätt nöjd faktiskt
För att täppa igen hålen i toppen för orginalspridarna gjorde jag enligt Peters recept gänga hålet med M14 och kapa en bit av en gängstång..
Och för er som söker en billig justerbar btr så kan man ta en från en Ford Sierra/scorpio med doch-motorn och sprätta bort locket över justerskruven.....
den skall visst funka bra upp till 5bar har dock ej provat själv....men billig var den...50 spänn på skroten
Se vad lite autosol kan göra ....blingbling...
Sen vad tror ni om denna störtcoola "laddtrycksmätaren" (100mm i dia.)
den kommer från min gamla panna....
"Hur mycket laddar du då?? ja sisådär 14 meter vattenpelare......." (14 MVP = 1,4 bar)......
[/list]
Nu har man vart hos Dr jens och flödat igen....slutade på knappt 200 cfm på insug och typ 165 cfm på avgas (efter lite jox) så jag är rätt nöjd faktiskt
För att täppa igen hålen i toppen för orginalspridarna gjorde jag enligt Peters recept gänga hålet med M14 och kapa en bit av en gängstång..
Och för er som söker en billig justerbar btr så kan man ta en från en Ford Sierra/scorpio med doch-motorn och sprätta bort locket över justerskruven.....
den skall visst funka bra upp till 5bar har dock ej provat själv....men billig var den...50 spänn på skroten
Se vad lite autosol kan göra ....blingbling...
Sen vad tror ni om denna störtcoola "laddtrycksmätaren" (100mm i dia.)
den kommer från min gamla panna....
"Hur mycket laddar du då?? ja sisådär 14 meter vattenpelare......." (14 MVP = 1,4 bar)......
[/list]
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
165/200=83% flödes ballans vid 12mm, det är det som gör Bmw M10 motorn så elak på lite högre laddtryck med en stor turbo.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/