Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

de e yoggi å folkisar b20in vill åt!! annars strejkar den.

Igår kväll körde vi lite och loggade några repor, turbon (kkk27 51 in 65ut) känns riktigt grym, på 1kg laddtryck har jag ungefär 0.5-0.6kg mottryck. har nästan fullt laddtryck vid 4500rpm

Efter att jag satte dit dioden och motstånden till vemset fick jag mappa om hela låglasten upp till 0.9kg. Den känns som en standard bil när man ligger och brukskör.

Enda felet just nu är ljudnivån, jag har börjat på att fästa om avgassystemet så det inte ska vibrera mot något och sen ska jag in med lite dämpmatta också.

Nu ska den göras iordning för besiktning och sen arkiveras i laggorn till våren kommer, kommer kännas bra att ha en hel bil direkt det börjar bli barmark. Men jag ska meka på ett par veckor till så några uppdateringar kommer det att bli.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det topp hemligt det som händer nästa fredag eller?? :twisted:

det inkluderar höga ladtryck och mest troligt trasiga toppackningar :wink:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jo vi satsar på att backa upp i nån storjävla snödriva så man kan bromsa fast den där och mappa lite :P

nja, så hemligt är det väll inte...de e ju som du säger...höga laddtryck och förhoppningsvis nått papper till besiktningen :lol:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eric här har du så du kan räkna på spridarna. http://www.rceng.com/technical.htm#WORKSHEET

520hk ska du ha enligt det :lol: 0.65bsfc och 100%öppning.

men så långt räcker inte pumpen :cry:


pumpen borde räcka till 3200cc/min då börjar du tappa tryck vid ca 88% öppning eller 460hk stillastående, det lär dock hända lite tidigare under full accerilation.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tydligen flödade Erics bränslesystem 2.7 liter/min vid 5 bar och 14 Volt till pumpen. Vad säger ni ? Är det gränsfall eller?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

och 3.7-3.8liter vid 3bar

imorrn kopplar jag in en till pump för att se om det blir någon skillnad
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den tappade ovanligt mycket, tror min enkel pump va just över 3liter iallafall??

eric får sätta dit en till pump sen får vi se om det krävs en om mappning på hög rpm och högtryck.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är en pump extra monterad och snart lastar vi så att vi kommer iväg till motornords dynapac tidigt i morron.

blir kul att se vad B20 motorn kan ge och vilken tändning/ lamda/laddtryck som motorn gillar! jag medtager kamera.

vi kör på 98 oktan.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

nu är äntligen de mesta klart!!
blev lite snik lösningar men det bör fungera

flödet vid 5bar är nu 6.5 liter/min
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vi tog en av mina Walbro-pumpar (GS 392 ?), den gav alltså +3.8 liter/min vid 5 bar vilket är helt ok.
Ett mer vetenskapligt test kanske man gör senare.. jag ska provflöda mitt system i 3.0an senare i vinter, med samma pump.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Eftersom B20in inte han repareras efter vårens haveri och uppstarten blev försenad så han det komma både kyla och snö.
När det väl var uppstart och inkörning (nya kolvar och borrat block) så började vi mappa på lågt laddtryck (1.5 bar) på halkig E4.

Efter att ha åkt brett över hela E4an och slalom mellan nå älgar så bokades tid på Motornords rullande landsväg för att mappa under säkrare former.

Och som vanligt FÅR man inte va ute i god tid, så rutinmässigt började mekandet kvällen före. Vi upptäckte att dutycyclen på spridarna var över 100% redan vid de låga laddtrycket 1,5bar.. :cry:
I panik monterades en till bränslepump vilket ökade flödet från 2.7liter/min@5bar till 6liter/min@5bar.
Även ett special-utblås till wastegaten tillverkades för att leda bort avgaserna från motorutrymmet. Vi gav upp vid 00.30 på torsdagskväll.

04.30 ringde väckarklockan, dags att lasta 142 mitt inne i byn. Rulla ur den ur garaget bröt igång den, varvade upp den lite diskret i 5000rpm för att den fina generatorn skulle börja ladda lite lätt. (Säkert uppskattat av alla grannar :roll:)

Tre timmar senare med fullgas på transportern och några arga lastbilsåkare som inte tog sig förbi :lol: började vi närma oss Sundsvall. Väl framme varmkörde vi bilen och laddade in några helt nya obeprövade mappar som gjorts i baksätet på transportern på vägen ner. Med lastpunkter som får gammgubbar att få bånge (2.2bar) :hey:

Efter ett schysst välkommnade började Rogga spänna på B20in i tortyrkammaren.. :roll: (bild kommer)
Första pullen gjordes för att finjustera våran nya mapp som va aningens för fet, ca lambda 0.70 vid 1.5 bar utan att egentligen mäta effekt var effekten första reporna ca 300 whp (drivhjulshästar). Efter ett par ändring ar i mappningen började Motec-lambdan komma mot 0.75, VEMS inbyggda lambda visade till vår belåtenhet väldigt lika värden och då började B20in bli varm i kläderna.
Den lämnade då ca 320whp/1.5bar/6500rpm.

Nu tyckte Eric de va dags att öka trycket lite från minitrycket på denna lågkompa B20. Eftersom kina wastegaten tyvärr saknade justerskruv (upptäcktes efter montering) :lol: så försökte vi lura upp trycket med en mottrycksregulator på fjädersidan.
Tyvärr blev laddtrycket bara nått hekto högre, Eric mycket besviken.
Medan Mattias och Jens kollade loggar och mappade om lite försvann
Eric och kom tillbaka med ett flin. Han hade vridit upp laddtrycket ca 1hg.

Med högre laddtryck vart mappningen väldigt fet och effekten uteblev (0.70 lambda). Efter lunchen gjordes nerjustering av bränsle och med sval motor så svarade motorn och gav 340whp men fortfarande bara 1.6 bar laddtryck.

Då började alla tycka att effekten var högre än vad vi hade hoppats utom eric som ville ha mer tryck. Än fast all logik sa emot högre laddtryck på vanlig 98 oktan tjatade Eric högljutt, studsade upp och ner som ett litet barn om mer mer mer laddtryck. :banana:
Eftersom det var hans motor så gjorde vi som han sa. Mattias som filmade fick order om att ställa sig utom räckhåll för flygande motordelar en bit framför bilen, medan Jens som satt och lyssnade efter spikningar drog in fötterna så långt som möjligt - Rogga som bromsade skakade på huvet och gasade vidare på högre laddtryck.

Effekten blev respektingivade (för en nästan standard B20): 365 drivhjulshästar eller cirka 420-430 motorhästar vid 1.8bar. :shock:

Men Eric var fortfarande inte nöjd, en strejkade packning mellan orginalgrenrör och grenrörsadaptern ville inte vara med, den blåste rakt ut och begränsade laddtrycket. Jens och Mattias tröstade med att motorn fortfarande var hel och inte utspridd över Sundsvalls gator och torg. Efter värsta besvikelsen hade lagt sig på vägen började även Eric känna sig nöjd med effekten.

Stort tack till RoGGaH (rogga s bil http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11459) som hanterade Dynopacken! :beerchug:
Bra anläggning, we will be back! (kanske med en till B20!)


Motor recept:

- Block B20A -74
- Borrat till 2a överdim med nya ks kolvar
- Planat block och topp med standard ELring 1.2mm toppackning
- Toppen lite lätt filad efter nyaste b20 teorierna i sävar. 44/38 ventiler
- F-kam inköpt begagnad för 190kr :lol:
- Lyftare bättre eller kanske sämre skick följde med kammen
- De dubbla ventilfjädrarna hittade eric i låda för avdankade/utdömda B20delar i jens garage
- Stötstänger även standardvara dock förbrukningsvara (nån som har ett lager till salu?)
- I övrigt är allting standard förutom grenrörsadaptern och insprutnings-insuget
- Turbon (som nuförtiden är för liten :( ) kommer från nån liten traktor och mäter 51mm in och 65mm ut av märket KKK27


(Vid tangentbordet: Eric, Jens och Mattias som nu firar med var sin fokka i hand)


jag jens fyller i med nåra dåliga bilder, bättre kommer sen och en film!



Bild
hjulen plockas bort och adaptern till dynapacen skruvasfast


Bild
eric och mattias gör sista handpåläggningen före B20 ska plågas ur.


Bild
fläktarna på plats och westgatebromsavgasrör monterats fast. observera värme isolerigen mellan grenrör och insug som säkert gör nåra hk.


Bild
dyna pac burken
Senast redigerad av Eric Wiklund den fre nov 03, 2006 10:28 pm, redigerad totalt 3 gång.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

varför köpa dyra hightech delar när lowtech fungerar lika bra ??

nu har alla b20åkare något att sträva efter!!
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

trevlig läsning:) jädrigt fina siffror.

Tycker den tog sig skapligt bra på den lilla ökning ni gjorde i ladd, med tanke på att lastbils snurrorna är gjorda för att arbeta hårt så kan det säkert ha hänt att ni lyckats kräma ut 450 motor hk (antagligen mer) på rätt sida 2 bar:)

Är det original stakar?

är det de så har dom det ganska svettigt som dom har det nu skulle jag tro:)

Fruktansvärt roligt att se att dom gamla och charmiga motorerna får nytt liv.
Imponerad av er som åker gjutgärn rakt igenom.

Ni har verkligen fått bra ryt i b20 motorerna.

Kommer ihåg när man var liten (eller mindre :roll: ) när man kollade i gik (har jag för mig) på turbo satser som kostade skjortan och inte gav något direkt med resultat för pengarna.

köpte min gröna 140 när jag var 14 har jag för mig och karriären för mig startade ju med dubbla su, k-kam och planad topp.

Ingen människa kunde ju tro att man kunde plocka 400hk ur en volvo motor då, speciellt inte en b20.

Det är ju nu 11 år sedan, suck. hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det sitter M-stakar i motorn....
inga bultar eller muttrar är bytta på dom, utan är tagna direkt från sävars speedparts lager :lol:

de e lite olika, de e fina komentarer från norrland ;)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du får trimma vidare på den, b20in har nog inte så mycket kvar att ge :cry:
ska försöka göra den lite mer driftsäker och piffa upp komforten och sen köra den lite mer på sommarn

om jag ska gå vidare så måste jag ha nytt grenrör, turbo, kam vassare topp osv.
jag kommer ha nog me växellådsproblem med den effekt jag har nu
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar