koppling

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
hånta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jul 24, 2005 11:21 am
Ort: Örnsköldsvik

koppling

Inlägg av hånta »

Hallå

Tänkte köpa på mig en koppling till min Corvette 427cui L88:a :thumbright:
Tänkte som sagt köra med manuell låda.Måste ha en koppling som pallar ca 600hp.
Och som går att köra med på väg,ingen on/off koppling.
Ska man gå på en 2 eller 3skivig koppling :?:
Någon som har bra erfarenhet av någon koppling?

Lars
Corvette Stingray -69 Svart,427cui,med 6 Richmond manuellåda snart.
http://www.pixbox.se/usr_show_id55085_page0_order1.html
Användarvisningsbild
hånta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jul 24, 2005 11:21 am
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av hånta »

Ingen som har nått att rekomendera :?:

Lars
Corvette Stingray -69 Svart,427cui,med 6 Richmond manuellåda snart.
http://www.pixbox.se/usr_show_id55085_page0_order1.html
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

6pucks sinter fungerar bra å då ska du nog klara dig med hyfsad
solfjäderplatta, Dom e lättrampade som hejsan.
Förresten har jag en nästan ny 11tums solfjäder över som blev lite för klen till min kompressor cheva.
Gösta Eliasson
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Kolla på en Centerforce http://www.centerforce.com/.
Deras koppingar brukar funka till det mesta och dom har centrifugalvikter på tryckplattan som gör att kopplingen griper hårdare ju mer du varvar.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Inlägg av Tobbe1 »

har monterat en centerforce dual friction på en -69 vette med 427 ,men den går gatan med hala däck ,vet inte om denna kopplingen pallar stripen ,mjuka däck
har för mig att det tom satt vikter på tryckplattans fjäder för att hjälpa till att låsa upp vid högre varvtal
har erfarenheter av sinter samt vanlig lamell på runtrunt och det är typ helt omöjligt att slira "köra gata" med sådan lammell
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Jag har aldrig märkt av att en sinter inte går att slira med, Lite aggressivare är den, man får släppa kopplingen lite försiktigare bara.
Gösta Eliasson
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Inlägg av Tobbe1 »

Gösta Eliasson skrev:Jag har aldrig märkt av att en sinter inte går att slira med, Lite aggressivare är den, man får släppa kopplingen lite försiktigare bara.
möjligt det finns olika sinter belägg ,men pga av att det inte finns någon fjädring i lamellen så är det inte lätt att hitta ngt drag läge ,biter direkt
samtidigt kan det vara en fördel med sinter eftersom den inte "sväller" när man kopplar ur vilket gör att man får distinktare urkoppling ok tom kan köra med mindre pedalväg
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Inlägg av janmoen »

Sinterlameller finnes med og uten fjæring.

Et aggressivt belegg krever, paradoksalt nok, trykkplate med høyt fjærtrykk
skal den være enkel å kjøre på gata. Baksiden med det er hardtrampa koppling.
Centerforce Dual Friction er en ypperlig koppling til de aller fleste på gatenivå. Lettrampad og tåler høyt vridmoment.
Skriv svar