Hej och tack för den info ni har här.
Mitt problem är att tomgången är hög och blir högre då motorn är varm, ligger på 2500-3000 varv vid varm motor.
Kollade felkod och det är bara C2 Nr(13) vilket inte borde påverka, men kan det vara temgivaren eller tomgångsmotorkontakten?
Provade att ta ut tomgångsmotorkontakten och göra ren den och ställa ut den, då funkade det tills jag startade om igen...
Jag har läst tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0 men är inte samma problem tyvärr.
Ökad tomgång [Cheva Astro 88]
Har nu kollat alla vakumslangar och dom är hela.. har bytt nästan alla givare som går att byta för att vara på den säkra sidan. Har inte bytt något i förgasaren än...
Och nu så startar den rätt då den är kall och då den är varm så går den upp i varv i ca: 30 sekunder (2300-2600) för att sedan gå ner igen till ca: 1100.
Tror jag blir knäpp på tomgångsmotorn eller vad vi nu ska kalla den När jag tar hur kontakten då den är varm så funkar det som det ska... men då blir den svårstartad när den är kall.
Kan det vara något i boxen som styr det hela som ställer till det?
(Har en till Astro och den funkar klockrent, så jag vet hur det ska fungera när det fungerar )
Och nu så startar den rätt då den är kall och då den är varm så går den upp i varv i ca: 30 sekunder (2300-2600) för att sedan gå ner igen till ca: 1100.
Tror jag blir knäpp på tomgångsmotorn eller vad vi nu ska kalla den När jag tar hur kontakten då den är varm så funkar det som det ska... men då blir den svårstartad när den är kall.
Kan det vara något i boxen som styr det hela som ställer till det?
(Har en till Astro och den funkar klockrent, så jag vet hur det ska fungera när det fungerar )
Har en S10:a med liknande problem, den har hög tomgång när den är kall men lugnar sig när den blivit varm. En fullösning är att vänta tills varven ligger på en behaglig nivå och sedan dra ur kontakten till tomgångsmotorn. Den kan vara lite kinkig direkt efter start men bara några sekunder sen går den bra. Enligt winaldl så är det lambdasonden som spökar på min bil med. Försökte byta men den satt som berget. Har nu monterat megasquirt istället så tomgångsmotorn får fortsätta att vara urkopplad. Fungerar över förväntan.
@thojo, jo, det är en lösning... men jag är lite för envis för att köra den varianten, har en sak en funktion så vill man veta hur den fungerar och lösa det den vägen.
"har man ett hål i väggen på huset 210x90 så ska det säkert vara en dörr där *skrattar*"
Kan ju även vara fel på tryckregulatorn... nu har jag ingen hemma för att testa, så ska beställa en ny sådan också... jag ger mig inte
"har man ett hål i väggen på huset 210x90 så ska det säkert vara en dörr där *skrattar*"
Kan ju även vara fel på tryckregulatorn... nu har jag ingen hemma för att testa, så ska beställa en ny sådan också... jag ger mig inte
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör jan 23, 2010 7:30 am
Packning..
Byt packning till TBI-enheten, den torkar sönder med åren...
Ett tips är att du tar bort hela huset och gör rent i ALLA kanaler och specielt den till egr ventilen den bruka koxa igen och även den lilla luft kanalen som tomgångs "motrorn" öppnar och stänger i . Sedan så är jag inne på att det kan vara tempgivaren till "choken" då den inte alltid ger felkoder för det styr även tomgångsmotorn i choke läget genom att hålla den stängd
Sedan så kan man på nått sett "nolla" tomgångs motorn oxå kommer bara inte ihåg hur man gjorde men jag ska se om jag hittar min Hayns bok igen
Sedan så kan man på nått sett "nolla" tomgångs motorn oxå kommer bara inte ihåg hur man gjorde men jag ska se om jag hittar min Hayns bok igen
mvh AFFE