Fördelar med twin scroll/pulse split/divided avgashus

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Fördelar med twin scroll/pulse split/divided avgashus

Inlägg av ottoturbo »

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

alla som har provat att gå från singen entry till pulssplitt borde veta vilken grym skillnad det gör,min b23 slog igång hx40n hårdare o snabbare än vilket larvigt kullagrat agg som helst :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Konstigt att folk än idag fortfarande då kan hävda att det inte gör någon skillnad eller inte är värt besväret.

Gött när det ryter till och sedan så är stora snigeln igång :thumbright:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:17 pm, redigerad totalt 2 gång.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

vinsterna måste ju vara beroende på grenrörets design och kamaxelprofilen med????
dvs det där är inga generella siffror som nödvändigtvis stämmer på alla motorer,
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med peppe och oftast finns det nån anledning som inte har med motorernas prestanda som förklarar varför det används singel turbin än i denna dag.

sen vill man inte ha mer effekt på lägre varv kan man sätta dit ett ännu större avgashus/turbin och få mer effekt via ett lägre avgastryck.

en annan fördel är att med vassa kammar med tidig avgasöppning så stör inte cylindrarna varandra lika mycket.

men som allt annat som knotan säger så handlar det alltid om att hitta harmoni i konceptet så det beror givetvis på många olika saker hur lyckad motorn blir i slutändan.
inget är så glas enkelt som i diagrammen ovanför men det är intresant läsning.


peppe skrev:Konstigt att folk än idag fortfarande då kan hävda att det inte gör någon skillnad eller inte är värt besväret.

Gött när det ryter till och sedan så är stora snigeln igång :thumbright:
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Big Al skrev:En liten parantes.
Nu har dem i detta test jämfört scrollade hus både singel och twinscroll.
Hade de jämfört ett singelscroll hus mot ett vanligt twinentry så hade vinsterna inte varit lika stora. Och även åt andra hållet ett vanligt singelhus mot ett twinscroll så hade vinsterna varit ännu större :)
Vad är skillnaden på twin scroll och twin entry / single scroll och single entry?
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Förutom att det är mindre inre läckage och därmed effektivare med en singel ingång på turbinhuset, det är också billigare i tillverkning.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Twin entry/divided:
Bild

Twin scroll:
Bild

Kan väl inte ha stora betydenhet för pulse split teorien? Ordet scroll betyder at något är rullad, som et snigelskal.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Några teorier om detta:
The Quick Spool Valve has a butterfly valve blocking a scroll of the divided turbo housing making the turbo act as if it were a smaller turbo.The switching solenoid can be wired up to open at a set point and when the valve opens up you have the full potential of your turbo with no sacrifice of peak power
*** Notes:
You will need the following in order for this valve to work
- Undivided exhaust manifold
- Divided exhaust housing on your turbo
Bild

Bild

http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643

Själv är jag skeptisk till att ha en ventil före turbon pga risken att få skrot i turbon. Men rent funktionellt så tror jag på det.

Jag antar att alla är överens om att turbon vaknar senast med alla avgaspipor till en odelad collector.

Frågan är om turbon 'vaknar' snabbare med 'pulse split' eller med alla avgaser in i ena porten?
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

http://www.supraforums.com/forum/showth ... 995&page=3
On my 62mm turbo it picked up about 500-600rpm spool and a lot of torque between 2500-4500rpm, up to 71tq and 50hp. Blue line=valve open, Green line=valve closed, Red line=closed valve opening around 15psi
Bild
Jonas Bylund
Bild
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Same shit, new package...!

Inlägg av J.Lundin »

Spjäll i turbinhusets ingång bygger på ett Cummins patent från 1971, så det är inget nytt under solen. Jag har faktiskt fortfarande kvar dom bitar av Ni-bas material som jag tänkt använda till en dylik styrning och dom har legat till sig i drygt 30 år nu... :lol: :lol: Cummins patent har dock smartare design med mindre antal bitar som kan lossna och fortsätta in i turbinhjulet än vad den design har som syns på bilderna ovan... :D Man skall också ha väldigt klart för sig att allt skrot som är i vägen i inloppskanalerna till turbinhjulet stör flödet väldigt mycket, vilket inte befrämjar turbinenhetens effektivitet.

Med inre läckage menas precis det som står dvs. avgaserna har mindre chans att "krypa ut" från dess kanal innan det når turbinhjulet ifråga. Ju mindre öppningar/spalter som avgaserna gränsar emot desto mindre läckage får man. Man har också ett visst backflöde mellan de två kanalerna ute vid tungan mot turbinhjulet på ett hus med dubbla ingångar. Detta är basic fakta och återfinns i varenda designbok om turboaggregat...... :D
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar