Fördelar med twin scroll/pulse split/divided avgashus
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag håller med peppe och oftast finns det nån anledning som inte har med motorernas prestanda som förklarar varför det används singel turbin än i denna dag.
sen vill man inte ha mer effekt på lägre varv kan man sätta dit ett ännu större avgashus/turbin och få mer effekt via ett lägre avgastryck.
en annan fördel är att med vassa kammar med tidig avgasöppning så stör inte cylindrarna varandra lika mycket.
men som allt annat som knotan säger så handlar det alltid om att hitta harmoni i konceptet så det beror givetvis på många olika saker hur lyckad motorn blir i slutändan.
inget är så glas enkelt som i diagrammen ovanför men det är intresant läsning.
sen vill man inte ha mer effekt på lägre varv kan man sätta dit ett ännu större avgashus/turbin och få mer effekt via ett lägre avgastryck.
en annan fördel är att med vassa kammar med tidig avgasöppning så stör inte cylindrarna varandra lika mycket.
men som allt annat som knotan säger så handlar det alltid om att hitta harmoni i konceptet så det beror givetvis på många olika saker hur lyckad motorn blir i slutändan.
inget är så glas enkelt som i diagrammen ovanför men det är intresant läsning.
peppe skrev:Konstigt att folk än idag fortfarande då kan hävda att det inte gör någon skillnad eller inte är värt besväret.
Gött när det ryter till och sedan så är stora snigeln igång
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Vad är skillnaden på twin scroll och twin entry / single scroll och single entry?Big Al skrev:En liten parantes.
Nu har dem i detta test jämfört scrollade hus både singel och twinscroll.
Hade de jämfört ett singelscroll hus mot ett vanligt twinentry så hade vinsterna inte varit lika stora. Och även åt andra hållet ett vanligt singelhus mot ett twinscroll så hade vinsterna varit ännu större
Några teorier om detta:
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643
Själv är jag skeptisk till att ha en ventil före turbon pga risken att få skrot i turbon. Men rent funktionellt så tror jag på det.
Jag antar att alla är överens om att turbon vaknar senast med alla avgaspipor till en odelad collector.
Frågan är om turbon 'vaknar' snabbare med 'pulse split' eller med alla avgaser in i ena porten?
The Quick Spool Valve has a butterfly valve blocking a scroll of the divided turbo housing making the turbo act as if it were a smaller turbo.The switching solenoid can be wired up to open at a set point and when the valve opens up you have the full potential of your turbo with no sacrifice of peak power
*** Notes:
You will need the following in order for this valve to work
- Undivided exhaust manifold
- Divided exhaust housing on your turbo
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643
Själv är jag skeptisk till att ha en ventil före turbon pga risken att få skrot i turbon. Men rent funktionellt så tror jag på det.
Jag antar att alla är överens om att turbon vaknar senast med alla avgaspipor till en odelad collector.
Frågan är om turbon 'vaknar' snabbare med 'pulse split' eller med alla avgaser in i ena porten?
Jonas Bylund
http://www.supraforums.com/forum/showth ... 995&page=3
On my 62mm turbo it picked up about 500-600rpm spool and a lot of torque between 2500-4500rpm, up to 71tq and 50hp. Blue line=valve open, Green line=valve closed, Red line=closed valve opening around 15psi
Jonas Bylund
Same shit, new package...!
Spjäll i turbinhusets ingång bygger på ett Cummins patent från 1971, så det är inget nytt under solen. Jag har faktiskt fortfarande kvar dom bitar av Ni-bas material som jag tänkt använda till en dylik styrning och dom har legat till sig i drygt 30 år nu... Cummins patent har dock smartare design med mindre antal bitar som kan lossna och fortsätta in i turbinhjulet än vad den design har som syns på bilderna ovan... Man skall också ha väldigt klart för sig att allt skrot som är i vägen i inloppskanalerna till turbinhjulet stör flödet väldigt mycket, vilket inte befrämjar turbinenhetens effektivitet.
Med inre läckage menas precis det som står dvs. avgaserna har mindre chans att "krypa ut" från dess kanal innan det når turbinhjulet ifråga. Ju mindre öppningar/spalter som avgaserna gränsar emot desto mindre läckage får man. Man har också ett visst backflöde mellan de två kanalerna ute vid tungan mot turbinhjulet på ett hus med dubbla ingångar. Detta är basic fakta och återfinns i varenda designbok om turboaggregat......
Med inre läckage menas precis det som står dvs. avgaserna har mindre chans att "krypa ut" från dess kanal innan det når turbinhjulet ifråga. Ju mindre öppningar/spalter som avgaserna gränsar emot desto mindre läckage får man. Man har också ett visst backflöde mellan de två kanalerna ute vid tungan mot turbinhjulet på ett hus med dubbla ingångar. Detta är basic fakta och återfinns i varenda designbok om turboaggregat......