Att bygga ett eget Bränslestyrsystem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

fizz skrev:hur gåre?
Sorry vart rätt inaktiv här ett tag nu...
Jo de går bra.. håller på att bygga lite A/D omvandlare för att hantera ohanterbara signaler =P Blir mycket spännande att se hur vi ska lösa detta... Programering av chipen ska nog börja denna vecka förhoppningsvis... Man kan ju säga som så att det är ett riktigt lärorikt projekt där man verkligen får sätta sig in i grejerna... Känns nästan ibland som om skolan tror för mycket på oss men det är ju bara att ge tillbaka allt vad man har =)
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

vad blir det för CPU? märke/modell/hastighet?
datorinterface eller hårdkodade värden i firmwaret?

ifall det blir datorinterface, ska ni utveckla mjuvaran i datorn helt från början också?

många frågor blev det, men jag är lite nyfiken då jag själv håller på att utveckla ett bränslestyrsystem från grunden här hemma i "labbet"
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

J10 skrev:vad blir det för CPU? märke/modell/hastighet?
datorinterface eller hårdkodade värden i firmwaret?

ifall det blir datorinterface, ska ni utveckla mjuvaran i datorn helt från början också?

många frågor blev det, men jag är lite nyfiken då jag själv håller på att utveckla ett bränslestyrsystem från grunden här hemma i "labbet"
Blir en billig variant men som ändå lär vara kapabel till det vi behöver... Är en Motorola 68HC705P6A.. Vi börjar med hårdkodning för att få motorn att starta, hoppas det går... Men att få den att gå bra tror iaf jag blir j*vligt jobbigt att sitta och programera... Men frågan är ju om vi med våra programeringskunskaper(som inte är så omfattande ännu) Klarar av att göra ett datorinterface prog som är tillräckligt... känns som om de hade räckt som projekt så att säga...
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

det är ju inte den snabbaste, bästa eller senaste mikrokontrollern men den borde räcka till för det här projektet

i mitt projekt har jag valt att använda en PIC16F876A som inte heller den är varken störst, bäst eller vackrast och jag börjar faktiskt tvivla på att den kommer att hinna med allt jag vill att den ska göra
men då min programmerare inte stöder den nya PIC18-serien så har jag inte så mycket till val

efter det här projektet så är det nog dags att antingen skaffa en ny programmerare eller byta arkitektur helt och hållet till typ AVR eller ARM
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

J10 skrev:det är ju inte den snabbaste, bästa eller senaste mikrokontrollern men den borde räcka till för det här projektet

i mitt projekt har jag valt att använda en PIC16F876A som inte heller den är varken störst, bäst eller vackrast och jag börjar faktiskt tvivla på att den kommer att hinna med allt jag vill att den ska göra
men då min programmerare inte stöder den nya PIC18-serien så har jag inte så mycket till val

efter det här projektet så är det nog dags att antingen skaffa en ny programmerare eller byta arkitektur helt och hållet till typ AVR eller ARM
Du talar för mig i gåtor =) Programerare? är det där du skriver programet? Arkitektur? Förklara! jag blir nyfiken =)
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

programmeraren jag syftar på är själva hårdvaran som man kopplar till mikrokontrollern för att överföra programmet från datorn till den

arkitektur... vilka jobbiga frågor du har :D

arkitekturen avgör hur man kodar för den, öh, typ... hur processorn är uppbyggd, instruktionsuppsättning, minnesorientering

man brukar dela upp dom olika arkitekturerna i två grupper, RISC och CISC
de flesta enchipsdatorer/mikrokontrollers är RISC i någon form

det finns en hel hög med mikrokontrollers och processorer av olika slag och med olika specialteer

PIC är ganska enkla och basic, inte jättesnabba
AVR har lite fler hårdvarufunktioner och är lättare att koda för, snabbare
ARM är ett mellanting mellan vanlig mikrokontroller och DSP, finns i alla möjliga hastigheter och storlekar
DSP (digital signal processor) är ett samlingsnamn. gjorda för tunga beräkningar och är allmänt galet toksnabba för det mesta, finns mängder med olika sorter och modeller

man får välja det som passar behoven och budgeten, PIC och AVR är nog de vanligaste för hemmapulare att börja med eller någon enklare krets från freescale (motorola). DSPs brukar man inte ha råd eller tid att fixa med om man inte är riktigt seriös, bär sig inte för mindre projekt
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

Okej.. Fattar rätt bra nu. snällt du tog dig tid =)
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

ehlåååeee, nu är det dags för en juluppdatering tycker jag :)
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

Tjaa På jul är de jullov och då händer inte så mycket i skolan =) Nämen de sista vi gjorde va väll att köra vidare med programeringen av chipen.. Tar ju ett tag att vänja sig vid "tänket" vid programering men det börjar gå bra faktiskt.. har gjort vissa tester och allt verkar ok... uppdaterar när vi kör igång igen...
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

jullov, ja huvva vilka påhitt :)

när är det tänkt att det ska vara klart?
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

Tja framåt terminslutet på våren nu.. förhoppningsvis.. har typ mängder me grejer i skolan nu men läser bara fordonsämnen nu sista terminen+ praktik så då går de an..
Skriv svar