Byte ventilstyrningar 350?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok men oftast så räknar man i hop alla små kostnader så hadde de i slutändan blivit både billigare och bättre med nya toppar.( flödar mycket bättre)


de gammla topparna har ju kanse börjat ha gjort sitt också :wink: (kolla efter sprickor noga!) men är man noga med matching numers och inte så beroende av effekt så klart man ska åka med gamla cheva original prylar.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

De kan hända men sprider man ut kostnaden så spela de inte så stor roll.. Behöver inte byta fjädrar å sånt nu för dom räcker till kammen jag har... Så de blir nästa år om jag har tid/ råd (Ska försöka fixa till en starkare låda med fler lameller å lite starkare bitar i med + en diffad axel innan)

Sen tycker jag mig minnas att du har skreva att de går att få bra flöde i orginal topparna? Så nu bli jag väldigt avig i dit resonemang :roll:

Sen måste man ju även till stå att de är betydligt roligare å hålla på å försöka förbättre befintliga delar än å köpa nytt som alla andra..
Betydligt roligare å säga att man gjort de mesta själv än å säga att jag har vare jätte duktig å köpt allt färdig titta vad duktig jag är :hihi:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Kan även tilllägga att jag fått tag i en som kan montera K-line här i stan för 100:- per ventil = 1600 för 2 toppar med matrial så får se han skulle kika vad ventiler skulle gå på med :thumbright:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är bra toppar om man inte ska varva så mycket (liten aria vid stötstängerna) jag har själv nåra ruskigt fina proffs portade 292 järn toppar som är lite mytomspunna :) nostalgi!

flödar 275cfm :thumbright: räcker säkert till 620hk på rätt motor.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Mina är ju 461or 62cc f rum 160cc in å 60cc ut.. Gissa på att dom ligger på ca175cc in nu å 75-80cc ut..
Skulle vare intressant å flöda dom nu sen efter byte av ventiler till 2,02 å ,1,60 borde ju bli bättre ytterradie i dom nu...

Vad vare som skiljde 292 mot 461? Sen finns de väl en modell som har ett X på slute som har större kanaler? Mins jag läste de på mortecs hemsida.

Å jag ska inte varva så mycket en V8a ska ha botten :wink: Har tänkt mig ett kambyte sen å sikta på å ha en mot 6-6200rpm sen men de är sen de...
Ja e int bitter!!
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Här är några med X.

3782461X 60-63 283/327 62cc chamber
Camel hump, no accessory holes,
larger 172/64cc port volumes,

3932441X 69-70 350/400 80cc chambers

3947041X 69-70 302/350 64cc chamber
"Right angle" casting identifier,
good HP head, accessory holes
165cc intake port

3973487X 71-72 350 75cc chamber

3986336X 71 350 76cc chamber

3986339X 71 307/350 74cc chamber

Det är Indy 487X med 2.02/1.60 Rostfria ventiler som sitter på min maskin.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Se där ja var de jag ville minnas :thumbright: Men vist har du hämta de där från Mortecs sida? Hitta fan inte dit ja nu?
Ja e int bitter!!
Pielstick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons jan 27, 2010 7:29 am
Ort: Lund

Inlägg av Pielstick »

Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Fint de där alltid roligt å läsa på :wink:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Skulle vara roligt att få kika på dom..
3973414 64-70 2.02/1.6 360 & 370hp 64 CC Chambers
Z-28 & Corvette LT-1.
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Tänkte jag skulle skriva å säga att har fått K-line monterat nu stoppa på topparna å dra i alla fal ingen olja :headbang:

Men tog även å mäta å kolla lite på mina 461or å såg blandannat att stiften sitter bra mycke längre in mot mitten på dom, Vilket ju inte är så himla dumt..

Vore ju trevligt att få bromsa motorn sen när allt lirar :thumbright:
Ja e int bitter!!
Skriv svar