d5 block?
d5 block?
ha sett att vissa använder d5 block med t5 topp någon som har specifikationer vad som krävs för att få de att funka och hur mkt effekt de håller för?
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Rogga,
Utan att veta något om just dom motorerna.
En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög kompression och har därför ofta stadigare block. Tjockare cylinderväggar och kraftigare lageröverfall.
Om man monterar ett topplock från en bensinmotor så får man en bensinmoter med stadigare bottendel.
Utan att veta något om just dom motorerna.
En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög kompression och har därför ofta stadigare block. Tjockare cylinderväggar och kraftigare lageröverfall.
Om man monterar ett topplock från en bensinmotor så får man en bensinmoter med stadigare bottendel.
Jonas Bylund
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
En av orsakerna att använda dieselblocket är väl för att det är högre, så man kan klämma i längre stakar än i 850 blocket. Sen ser det mycket stadigare ut, redan vid första anblick.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Fel spår...Daniel 850 skrev:vilka applikationer skulle d5 blocket hålla sämre i?torpis skrev:Vad har du tänkt använda motorn till? Bra att veta eftersom det skiljer en del i hållbarheten beroende på applikation
//Wigge
tänkte mer att maxeffekten som det tål skiljer ju sig om det gäller dragracing, hillclimb eller långlopp.
JoBy skrev:Rogga,
Utan att veta något om just dom motorerna.
En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög kompression och har därför ofta stadigare block. Tjockare cylinderväggar och kraftigare lageröverfall.
Om man monterar ett topplock från en bensinmotor så får man en bensinmoter med stadigare bottendel.
Sant det Jonas, såg va några som började använda dom när jag byggde min femma, men skulel vara roligt att veta vad som just "skilljer" samt om någomn har trimmat diseln till någon höjd =)
Mvh Roger
Garaget
Garaget
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
ja tippade på att du menade på annat vis... d5 blocken håller bättre i alla lägen emot dom vanliga bensinblocken...torpis skrev:Fel spår...Daniel 850 skrev: vilka applikationer skulle d5 blocket hålla sämre i?
//Wigge
tänkte mer att maxeffekten som det tål skiljer ju sig om det gäller dragracing, hillclimb eller långlopp.
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
seriösa svar!
har sett en del som bygger på d5 blocken bl a en ascona här på sävar men de jag vill veta är vad fördelar med dom blocket är motför smidda stakar till org blocket osv och den som byggt nåt liknande är ja mer än tacksam om den personen el dom kan höra av sej till mej
tack på förhand
tack på förhand
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Det är viktigt att skilja på block eller underdel tycker jag.
Enl. min åsikt om man pratar om kraftigare block handlar det om tjockare cyl. väggar, kraftigare ramlageröverfall och dyl.
Ska man gämföra stakar och kolvar mm. är det ju en helt annan sak.
Blir lätt dumt med sådana missförstånd.
Enl. min åsikt om man pratar om kraftigare block handlar det om tjockare cyl. väggar, kraftigare ramlageröverfall och dyl.
Ska man gämföra stakar och kolvar mm. är det ju en helt annan sak.
Blir lätt dumt med sådana missförstånd.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jo det finns, dock inga hiskerliga effekter mig veterligen på volvoblocken. strax över 300hk i Volvos lab samt 251whp i en utlänsk S60.Rogga skrev: Ingen som trimmat upp just en D5 ? Då i standard uförande..
finns lite om det på TPC, http://forum.turboperformanceclub.nu/vi ... 9&t=227713
Klurar själv på att montera en 2260vk på min V70 och mappa den utan DPF och kat. Sikta på att ligga på 600Nm så långt upp det går, borde resultera i en smula över 300hk kan tyckas... Detta är min pendlarbil och jag avser inte att byta kamaxlar, spridare eller så (i dagsläget)
Det är dock ett vinterprojekt i så fall med turbobytet
hmm!!
verka som att ingen förstår vad ja är ute efter jag vill veta vad man måste göra och vad det är för fördelar att köra d5 bottendel i en t5:a vill inte veta hur mkt ni trimma dieslar osv
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!