d5 block?

Diskussioner för erfaret folk
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

d5 block?

Inlägg av v8volvo »

ha sett att vissa använder d5 block med t5 topp någon som har specifikationer vad som krävs för att få de att funka och hur mkt effekt de håller för?
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Vad har du tänkt använda motorn till? Bra att veta eftersom det skiljer en del i hållbarheten beroende på applikation
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

Varför använder dom D5 block då?

Ingen som trimmat upp just en D5 ? Då i standard uförande..
Mvh Roger
Garaget
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

torpis skrev:Vad har du tänkt använda motorn till? Bra att veta eftersom det skiljer en del i hållbarheten beroende på applikation
vilka applikationer skulle d5 blocket hålla sämre i? :roll:

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!

Eller så är det så att den som har flest grejer när han flyttar dör? Erland.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Rogga,

Utan att veta något om just dom motorerna.

En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög kompression och har därför ofta stadigare block. Tjockare cylinderväggar och kraftigare lageröverfall.

Om man monterar ett topplock från en bensinmotor så får man en bensinmoter med stadigare bottendel.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

En av orsakerna att använda dieselblocket är väl för att det är högre, så man kan klämma i längre stakar än i 850 blocket. Sen ser det mycket stadigare ut, redan vid första anblick.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Daniel 850 skrev:
torpis skrev:Vad har du tänkt använda motorn till? Bra att veta eftersom det skiljer en del i hållbarheten beroende på applikation
vilka applikationer skulle d5 blocket hålla sämre i? :roll:

//Wigge
Fel spår...

tänkte mer att maxeffekten som det tål skiljer ju sig om det gäller dragracing, hillclimb eller långlopp.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Rogga
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: fre nov 25, 2005 6:52 pm
Ort: skogen

Inlägg av Rogga »

JoBy skrev:Rogga,

Utan att veta något om just dom motorerna.

En dieselmotor har ungefär dubbelt så hög kompression och har därför ofta stadigare block. Tjockare cylinderväggar och kraftigare lageröverfall.

Om man monterar ett topplock från en bensinmotor så får man en bensinmoter med stadigare bottendel.

Sant det Jonas, såg va några som började använda dom när jag byggde min femma, men skulel vara roligt att veta vad som just "skilljer" samt om någomn har trimmat diseln till någon höjd =)
Mvh Roger
Garaget
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

torpis skrev:
Daniel 850 skrev: vilka applikationer skulle d5 blocket hålla sämre i? :roll:

//Wigge
Fel spår...

tänkte mer att maxeffekten som det tål skiljer ju sig om det gäller dragracing, hillclimb eller långlopp.
ja tippade på att du menade på annat vis... d5 blocken håller bättre i alla lägen emot dom vanliga bensinblocken...

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

seriösa svar!

Inlägg av v8volvo »

har sett en del som bygger på d5 blocken bl a en ascona här på sävar men de jag vill veta är vad fördelar med dom blocket är motför smidda stakar till org blocket osv och den som byggt nåt liknande är ja mer än tacksam om den personen el dom kan höra av sej till mej

tack på förhand
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är viktigt att skilja på block eller underdel tycker jag.
Enl. min åsikt om man pratar om kraftigare block handlar det om tjockare cyl. väggar, kraftigare ramlageröverfall och dyl.

Ska man gämföra stakar och kolvar mm. är det ju en helt annan sak.
Blir lätt dumt med sådana missförstånd.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Rogga skrev: Ingen som trimmat upp just en D5 ? Då i standard uförande..
Jo det finns, dock inga hiskerliga effekter mig veterligen på volvoblocken. strax över 300hk i Volvos lab samt 251whp i en utlänsk S60.

finns lite om det på TPC, http://forum.turboperformanceclub.nu/vi ... 9&t=227713


Klurar själv på att montera en 2260vk på min V70 och mappa den utan DPF och kat. Sikta på att ligga på 600Nm så långt upp det går, borde resultera i en smula över 300hk kan tyckas... Detta är min pendlarbil och jag avser inte att byta kamaxlar, spridare eller så (i dagsläget)

Det är dock ett vinterprojekt i så fall med turbobytet :)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

hmm!!

Inlägg av v8volvo »

verka som att ingen förstår vad ja är ute efter jag vill veta vad man måste göra och vad det är för fördelar att köra d5 bottendel i en t5:a vill inte veta hur mkt ni trimma dieslar osv
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Skriv svar