Tromsø 29.05.2010
Packade släpvagnen klockan 3 på natten. (koplat lite el, och monterad all plåten.)
Tromsø skulle bara bli en test på at dragsteren gikk rakt och fint. Vi har juh bytt nestan hela ramen, motor, låda, bakaxel,- bara stolen, ratten, plåten och framhjulen är kvar sedan Piteå 2006.
Första repa:
tog det lungt, burnade inte. Ingen transbrake, bara gasa ut från start. hmmmm: CO2-välingen funkade inte, växlade manuelt, trillade i mål. 12,4 sekunder.
Andra repa: tog det lungt, forsökta burna, men höll inte transbraken länge nok. Lungt ut från start. hmmmm: CO2-växlingen funkade inte, gick på varvstoppen direct, växlade manuelt. 30% på gaspedalen...8,05 sekunder
Tredje repan:
Testade å burna med transbraken,- varvade för lite och det blev ingen direct bra burnout... Ventade lite på turbotryck i starten, tid i mål, med manuell växling utan shiftlight (bara på öret) blev 7,3 sekund. Väntade på CO2-växlingen, men inte fan...Kjörde soppa-tom på trean. Drog broms-skjärmen som en del av licens-kjörningen. (B till A-licens)
Skulle vara siste licens-repan, men blev visst ochså första inledande repa..??
Fjerde repan:
Burnade lite bättre, Lite mera varv i starten... 6,8 sekunder. (NY BÄSTA TID PÅ DRAGSTEREN)
Femte repan:
Bättre burnout. Reaksjonstid på 1,5 sekunder på grund av väntande på ladd..... 6,4 sekunder.
Sjette repan:
Blev plutselig eliminering, jag mot Vidar Pettersen, vinnare av Nord-Norge-cuppen 2009, Chevrolet Nova, rörram och 1000+ häst.
Forsökte burna, men motoren ville inte. Varvet hoppade opp och ner rundt ca 2500rpm. Forsökte på nytt.... Växlade i neutral och varvade för å kolla om nånting hadde hänt med motoren.. hmmm- alt okej..
Backade till vattnet och forsökte på nytt.-- samma sak, men skjöt på lite när jag släpte transbraken (har koplat transbrake och launch på samma knapp.) en gång till, släppte knappen med gasen nere. Motoren varvade upp som fan, och det blev en bra burnout.
Backade lite medan Vidar seg inn mot pre-stage, drog lite på transbraken på nytt, såg plutselig at knappen för launch-control active var PÅ, och fattade direct vad som var problemet. I bänken fikk dom aldrig mappat nån bra launch-control, men resterna efter forsöket var nog kvar inne i software, så när jag kopplade upp el'en på ratten, hadde jag två brytare, en för å launcha utan transbrake, och en för å bruka transbrake utan launch. Och grundig som man är, hadde jag kopplat allt korrekt, och nu hadde jag kjämpat lite imot en launch-control jag inte trodde fanns kvar.
Flickade upp knappen, stageade inn och startede på transbrake, reaskjonstiden blev dårlig på grunn av laddet, men startade ta inn på Vidar på tvåan. Tid i mål blev 6,4 sekunder.
Vidar kom först i mål, men hadde rödlyktad. Flera andra heat kjörde sönder.
Sjuande repan:
FINAL mot Lars Ole Berg, Camaro, rör-ram,- mycket hästar.. Största wheelien i Piteå 2009.
Burnade. Passade på at Lars skulle gå i stage först, hmmm,- måtte backa lite, för han kjörde samma taktik på mej (Såg ingen startare i synsfältet, så då kan man juh backa- aller vad?

Gikk i stage sist, reaksjonstid dårlig, 60-fot på 1.5 sekunder. Lars ("Lasse") spann lös, nästan på tvärren, jag tok snabbt inn försprånget, när Lasse såg mej på sidan, kanskje lite framföre, klev han på hårdt över mål.
Lasse vannt med 0,005 sekunder. Min tid blev 6,3/176 km/t.
Bara 0,01 sekunder efter dags bästa.
jag blev "runner up", rätt okej till å vara den första testen.
Film från final-repan:
http://www.youtube.com/watch?v=cC6W_9KwI-Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Till nästa gång ska CO2-shiftingen fixas, och något gjöras åt launch-problematiken. Tiderna bör bli bättre då. Och turbotrycket kan ökas lite..?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster