E85/metanol och bränslespridare+ intärna silen?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

E85/metanol och bränslespridare+ intärna silen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har en fråga som nån kanse kan svara på angående hur ni brukar göra med silen i stora spridarna då ni kör E85 eller metanol?

har hört att vissa kör utan och vissa med? för nackdelar?

jag tog hem nåra sånna hära filter i min speed shopp efterssom de skulle tåla alkoholbaserade bränslen. (nylon filter 60 mikron) http://www.summitracing.com/parts/RUS-649200/

är det bra filter och tar de bort så små partiklar så man kan skita i silarna i spridarna?

kan det släppa skit från en obehandlad aliuminium fuil rail eller hydral rör också?

jag fick problem med detta på min bil men jag hadde tjuv kört utan fin filter lite före jag monterade filtren så jag vet inte vad som är vad i problemet nu?

tomas harr på forumet har tvättat spridarna nu och back spolat dem och allt åker tillbaka senare i kväll.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jag fick tips av Martin Lundkvist med S10 pickisen att köra med Redline SI-alcoholtillsats http://www.redlineoil.se/sialcohol.html
Det ska hålla soppasystemet rent och smörja pumpar och spridare mm.
Utan det blir det rätt mycket röd kladd i soppasystemet och i insugskanaler.
Kanske är sånt som sätter igen spridarna oxå.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det står lite relaterat i martins tråd med en början här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

mina 1680cc spridare slammade igen när maskin stod en säsong.
det vart en svart gegga uppe i den där lilla silen du pratar om Jens.
Jag har ren alu i fuelrailen, annars är det teflonslang och anodiserad aluminium.
Användarvisningsbild
Broman
Lite mer laddtryck

Inlägg av Broman »

Ett bra tips när man ska ställa undan bilen över vintern (eller längre) är att köra fram ren bensin till railen (och genom spridarna). Verkar vara vanligt att det kläggar igen när spiten får ligga där en längre stund.
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Broman skrev:Ett bra tips när man ska ställa undan bilen över vintern (eller längre) är att köra fram ren bensin till railen (och genom spridarna).
:thumbright:

Är ju inte så mycket jobb att tömma bränsle systemet inför vintern och tanka i nån liter vanlig 95 oktanig soppa och tvärt starta bilen och ha igång motorn en stund.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ännu bättre tips hörde jag om, ta lös dom och spruta in 5-56 eller annan skyddande smörja genom dom - se till att solenoiden är på/öppen så att smörjan hamnar i ventilsätet för det är där du vill undvika avlagringar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Detta verkar framförallt drabba bilar som står en längre tid.

En kompis har kört många 5000+ mil med en Saab 9000 på enbart e85.
Visst fanns den svarta geggan, men inte så att det störde motorgången.

Jag tvättade med CRC Bräkleen, men då handlade det inte om konservering utan snarare en nyfiken inspektion/rengöring.
(Siemens Deka 630)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
J.Lundin
Forumsberoende

Ibland värre innehåll än i Skogsstjärnan.....!

Inlägg av J.Lundin »

Problemt med E85 är att det inte är ett standardiserat bränsle, vilket innebär att etanolen som tillsätts kan innehålla diverse föroreningar som kan orsaka korrosion i bränslesystemet. man har problem med myrsyra, ättiksyra och tydligen även bildandet av aluminiumetylat. I det senare fallet kan det om det vill sig illa gå rätt snabbt, med hål som följd... :shock: Förutom dessa problem så har man också i tidningarna uppmärksammat att de som distribuerar bränslet slarvar med att rengöra transporttankarna. det har tydligen hänt att man lyckats förorena E85 med diesel.... :shock: Skall man använda alkoholbränslen, så skall man använda bränslen som är avsedda för rent racingbruk, dom kan man lita på.... :D
J.K Nilsson
Ganska mycket laddtryck

Re: Ibland värre innehåll än i Skogsstjärnan.....!

Inlägg av J.K Nilsson »

J.Lundin skrev:Problemt med E85 är att det inte är ett standardiserat bränsle, vilket innebär att etanolen som tillsätts kan innehålla diverse föroreningar som kan orsaka korrosion i bränslesystemet. man har problem med myrsyra, ättiksyra och tydligen även bildandet av aluminiumetylat. I det senare fallet kan det om det vill sig illa gå rätt snabbt, med hål som följd... :shock: Förutom dessa problem så har man också i tidningarna uppmärksammat att de som distribuerar bränslet slarvar med att rengöra transporttankarna. det har tydligen hänt att man lyckats förorena E85 med diesel.... :shock: Skall man använda alkoholbränslen, så skall man använda bränslen som är avsedda för rent racingbruk, dom kan man lita på.... :D
Inte för att jag inte tror dig men det där var lite för lite kött. Kanske du har källor som är fylligare?

J.K Nilsson
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Ja, men inga jag kan uppge just nu, tyvärr...... :D :D
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

blanda eget E85

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej allesammans

J.lundin:jag har hört precis samma saker som du om E85, dom blandar med olika soppa och lite vad dom har! Och att det inte är så rent som bensin

Min fundering är ? om man vill ha koll på sitt e85 borde det inte gå att blanda själv?? med exempel vis shell v-power/eller racing soppa och alkohol?? eller är det icke blandbart utan kemiska tillsatser? någon som vet

Om det skulle gå vet man hyfsat vad det är i iaf och kanske någorlunda lika från gång till gång!
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av John Rönnbäck »

Jag har kört tre år med samma filter på e85, inga tendenser till det ni beskriver. men det måste ju med andra ord ha att göra med att direkt efter sommarsesongen lägger jag i bensin inför is-sesongen :)

EDIT: Jag kör med bosch 1680cc och har filtrena efter pumparna.
Bild
Fd GOLiO
J.Lundin
Forumsberoende

Även en katthatare tar sig en jamare...!

Inlägg av J.Lundin »

Blanda själv, javisst om man har tillgång till vattenfri etanol så.... :D Jag tror dock att Big brother har synpunkter på om hur man hanterar eller framställer egen etanol.... :D

För er som trots detta anser att fabrikstillverkat är sämre än det man själv lagar till hemma, så har jag en rolig bok jag kan rekommendera i ämnet.. :D

"Brown´s alcohol motor fuel cookbook" by Michael H Brown
publicerad 1979 av Desert Publications, Conville Arizona,
ISBN 0-87947-300-2

Bilfabrikanterna själva verkar rekommendera att man mellan varven tankar ren bensin, typ var femte gång eller så. detta för att tvätta bort eventuella föroreningar i systemet.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

jaa

Inlägg av calle Bengtsson »

Haha vatten fri etanol, det är jue omöjligt att etanol helt vattenfri eller jooo men Storebror har alltid synpunkter ;)

jag såg en firma som säljer Toluen i fem litersdunkar på en webshop?? är det tillåtet??

Jag surrade med min kompis som har kontakt med en firma som framställer E85 och kan man själv påverka vad för bensin dom använder osv... är det lite mer reglerat!

Men jag får ut tillräkligt med Bensin i det här fallet shell-v power
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar