dåtidens och nutidens hästar?

Tjata om vad som helst .
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

dåtidens och nutidens hästar?

Inlägg av Mr.Buster »

satt och funderade lite.. dehär med hästkrafter.. är de någon skillnad på dagens bilars hk och förr i tidens hk? jamenar jag fick ju ett svar här på forumet att ja kanske sklle få ca 150-160 "riktiga" hästar... vilka är då oriktiga? :wink: även min lärare sa de en gång.. att han tyckte att förr i tiden så va hästarna annolunda.

va kan detta beror på? hästar som hästar.. eller? :roll:
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

I USA böt man jue från "Gross SAE" till "Net SAE" under 1972 tror jag ....

på en Cadillac 472 cui 1972 var skillnaden sån här: Net SAE: 220 hp, Gross SAE: 345 hp ....

så visst är det skillnad på hk och hk .... :wink:

ofta är gamla (typ slutet på 60-talet :wink: ) effekterna från just USA i Gross, vilket gör att de uppgivna effekterna på effektmonstren på den tiden är häpnadsväckande ....
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
svammlet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: mån aug 15, 2005 6:00 pm

Inlägg av svammlet »

det är ju skillnad på hp och hk också, bara så ni vet
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Tror inte det handlar så mycket om hk vare sig SAE el DIN hk utan mera att
att man har för finat tekniken tex elektroniska styr enheter samt även förgasar tekniken har gått framott det gör att tex en motor på ca 300 hk
med mordärn teknik känns och e snabbare i ax än tex en motsvarande motor byggd på 60 talet men dom e lika snabba i tex max hastighet om dom sitter i likvärdiga fordon .För hur man än vrider på det hela så e 300 hk alltid 300 hk oberonde om bilen e byggd på 60 talet el 90 talet förutsat att man mäter bägge motorerna i samma mått
AFFE
Skriv svar