Skillnad mellan simultaneous och alternating spridare?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Skillnad mellan simultaneous och alternating spridare?

Inlägg av JohanK »

Har hittils alltid kört mitt MS med spridarna ställda på 1 squirt och simultaneous injection, provade idag när jag var ute och provkörde att ställa dem på alternating och 2 squirts och tycker att motorn gick lugnare och sköt inte lika lätt.

Finns det någon fördel att köra endera inställning?

Finns det något att vinna på att köra fler squirts än 2 i alternating mode?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
96 turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

du kan nog inte köra med mer än 2 i alternating. har du en 4cylindrig motor så är det bara två av spridarna som sprutar samtidigt vid alternating ich vid simultanius så sprutar alla samtidigt
rust is not a crime
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Jo jag vet hur det funkar, vill bara veta hur de påverkar prestandan?
Mercedesknegare
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

Att ha 1 squirt och Simultaneous kan ställa till det i och med att det blir olika för olika cylindrar. En cylinder får det just under insugstakten, en annan på stängd ventil, den tredje hinner bara spruta in hälften av bränslet innan ventilen stänger... ja du förstår!
Detta kan mycket väl leda till misständning, att du måste ha onödigt hög acc-berikning mm.
Ytterligare en nackdel är när alla spridare öppnar samtidigt får du större pulsationer i bränsletrycket.

Man kommer alltså inte ha full koll på när bränslet sprutas in, det enda man vet är att det blir olika mellan cylindrarna. Vid högvarv kommer detta dock inverka mindre och mindre.

Att ha 2 squirt och Alternating förbättrar det hela, nu får cylindrarna bränslet parvis, två cyl kommer få bränslet insprutat på ett ställe och de andra två på något annat. Bättre men fortfarande inte lika i alla cylindrar.

Med 4 squirt och Alternating kommer alltid alla cylindrar få samma förutsättningar, en squirt på stängd ventil och en just under insugstakten.

Nackdelen med många "squirts" är att spridarna har en minsta mängd som de kan dosera och har man då stora spridare kommer det bli problem att hålla nere mängden på tomgång.

Tänk också på att koppla spridarna rätt i par, dvs cyl 1-4 och 2-3 om du har normal 1342 tändföljd (och vill köra alternating, annars kvittar det ju).

/David
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Tackar för intressant info!

Har ju en sexa och har idag kopplat spridarna från bank A till cyl 1-2-3 och bank B till cyl 4-5-6

Så om jag inte är helt fel ute borde bara 2 squirts alternating kunna gagna mig?
Mercedesknegare
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

En fördel med alternating är att det minskar tryckvariationerna i fuel-railen.
Jonas Bylund
Bild
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

JohanK skrev:Tackar för intressant info!

Har ju en sexa och har idag kopplat spridarna från bank A till cyl 1-2-3 och bank B till cyl 4-5-6

Så om jag inte är helt fel ute borde bara 2 squirts alternating kunna gagna mig?
Kolla in tabellen ca 1/5 ner på denna sida om du inte sett den innan (tabell med YES/NO för olika kombinationer av squirt och cylinderantal): http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... #constants

För att få precis samma förutsättningar i alla cylindrar med sexcylindrigt måste man köra 6 squirt alternating. Nu kommer dock varje cylinder få tre doser bränsle på två varv, så problemet med stora injektorer ökar.

Nånstans går ju också gränsen för hur välfördelat bränslet måste vara, vanligaste sättet att köra verkar vara 2 squirt alternating. Så kör på det om det funkar bra! Men testa gärna 6 squirt och se hur den beter sig, kolla bara så inte pulsbredden börjar bli för liten på tomgång.

123 och 456 till varsin utgång är rätt för 6:a ifall du vill ha ut max av 6 squirt alternating. Kör du färre squirt så blir det ändå lite fel så att säga.

/David
Skriv svar