Renovering ESAB Miggy 125
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Jo så vart de :S Nej innan gick de perfa. En sak jag märkte nu var att matningen går baklänges snabbare å snabbare ju mer effekt du ställer den på. Ingen skillnad när man ställer på potentiometern. :s ja gör gärna de. Tack för hjälpen...
B20 turbo= Manligt
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Hmmm... det enda jag kan tänka mig är att du har fått + i jordklämman.
M3 är trådmatarmotorn och den får strömmen från diodbryggan, och om man skulle koppla fel väg i kylplåtarna så kommer inte hastighetsregleringen (Transistor M13 tillsammans med pot.M11) att funka.
Jag har en manual, med schema, i pdf om du eller nån annan vill ha (pm:a mailadress).
Eller om nån moderator kan klistra in den i tråden...?
M3 är trådmatarmotorn och den får strömmen från diodbryggan, och om man skulle koppla fel väg i kylplåtarna så kommer inte hastighetsregleringen (Transistor M13 tillsammans med pot.M11) att funka.
Jag har en manual, med schema, i pdf om du eller nån annan vill ha (pm:a mailadress).
Eller om nån moderator kan klistra in den i tråden...?
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Snyggt gjort
Man skall dock vara medveten om att parallellkoppla dioder inte är en lösning som normalt rekommenderas.
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_put_t ... ouble_load" onclick="window.open(this.href);return false;
Man skall dock vara medveten om att parallellkoppla dioder inte är en lösning som normalt rekommenderas.
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_put_t ... ouble_load" onclick="window.open(this.href);return false;
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Tack hauge. (Man gör ju vad man kan, och det vill gärna bli bra... )
Och ja, jag är medveten om det "termiska problemet" med dubbla dioder...
Men...
Ungefär såhär gick resonemanget:
Priset per st är överkomligt.
Dom sitter såpass nära varandra att dom kommer ha ganska lika temp,
liksom termiskt parralella, både i "tråden" och kylplåten.
Om en trots allt ger upp så har man en kvar som funkar...
Och sist men inte minst, det kunde ju knappast bli sämre än innan?
Och ja, jag är medveten om det "termiska problemet" med dubbla dioder...
Men...
Ungefär såhär gick resonemanget:
Priset per st är överkomligt.
Dom sitter såpass nära varandra att dom kommer ha ganska lika temp,
liksom termiskt parralella, både i "tråden" och kylplåten.
Om en trots allt ger upp så har man en kvar som funkar...
Och sist men inte minst, det kunde ju knappast bli sämre än innan?
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Uppdaterat krachade bilder.
Re: Renovering ESAB Miggy 125
hej! har en likadan svets som jag köpte för ett tag sedan och plockade isär den igår och ett bleck hade brunnit av på en diod, lagade den provisoriskt med ett kopparbleck och putsade upp alla kontaktytor och så på kabelskor mm. bytte tråd samtidigt då den gamla var lite rostig, plockade ihop allt och slog på läge ett för att mata fram tråden. den lät rätt mycket typ skramlade i 5-10 sekunder sen blev den tyst och gick fint, provsvetsade lite men den gjorde som förut och bräner inte igenom ordentligt. man kan knacka bort lopparna från plåten, tog av locket och mycket riktigt så hade min lagning brunnit av. vad kan felet vara är den dioden trasig därför brinner den av eller är det nåt annat tro??? någon som har nåt tips?
mvh glenn hall
mvh glenn hall
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Precis tvärt om skall det vara! Annars får man omvänd polaritet ut och matarmotorn går baklänges. Hur styrelektroniken mår med omvänd polaritet är osäkert men någon vettig funktion får man inte.fugazi skrev:Köp 6 av varje.
Anod i tråd (A2) ska sitta i minus/jord-plåten.
Katod i tråd (K2) ska sitta i plus/matningen/slangpaketet plåten...
... om jag minns rätt!
Annars skiftar du bara plåtarna om det blir fel.
Guson
Tomas Gunnarsson
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Då minndes jag fel... men gjorde rätt, eftersom min matning går åt rätt håll...(?)
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Jag gav svetsen en chans igår nu går den!! tack för all hjälp
B20 turbo= Manligt
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Vad var det som inte vart rätt då? (Kan ju va bra att veta för nån...)
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Jag har problem med min Miggy 125. När den stått ett tag så går matningen av tråden som den ska men efter någon minut så blir matningen segare och segare och stannar till slut. Om jag provar svetsen tex dagen efter så funkar matningen som den ska och för att sedan blir segare och till slut stanna.
Vad är det som krånglar? Svetsen är som ny, knappt använd.
Jocke
Vad är det som krånglar? Svetsen är som ny, knappt använd.
Jocke
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Kolla på schemat lite längre upp i tråden.
M13-trissan styr matningshastigheten med pot M10, om det blir onormalt varmt där så påverkas nog funktionen...
M13-trissan styr matningshastigheten med pot M10, om det blir onormalt varmt där så påverkas nog funktionen...
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Var sitter m13 i svetsen? Vad är m11 och m12?
Re: Renovering ESAB Miggy 125
F-låt, jag skrev fel.
M11 är potentiometern, M10 och M12 är vanliga resistorer/motstånd.
Ska se om jag får tid att ta nå bild på det i morrn...
M11 är potentiometern, M10 och M12 är vanliga resistorer/motstånd.
Ska se om jag får tid att ta nå bild på det i morrn...
Re: Renovering ESAB Miggy 125
Är detta M13?
http://www.ladda-upp.com/bilder/83025/svets
http://www.ladda-upp.com/bilder/83026/svets
Den gula kondensatorn är sprucken. På den gula stod det: 0.33uF 250V= (PME 2602 HB 633) inte helt säker på de sista nr och bokstäver inom parentes.
Den orangea stod det: B41010. B41012. B41293. 220/100
Den blå/gråa vet jag inte. På andra bilden är det en MJ4033.
Kan man köpa allt detta på tex ELFA?
Jocke
http://www.ladda-upp.com/bilder/83025/svets
http://www.ladda-upp.com/bilder/83026/svets
Den gula kondensatorn är sprucken. På den gula stod det: 0.33uF 250V= (PME 2602 HB 633) inte helt säker på de sista nr och bokstäver inom parentes.
Den orangea stod det: B41010. B41012. B41293. 220/100
Den blå/gråa vet jag inte. På andra bilden är det en MJ4033.
Kan man köpa allt detta på tex ELFA?
Jocke