Anledningen till renoveringen är att den betedde sig lite märkligt när jag provkörde den.
(Gjorde aldrig det när jag köpte den och sen har den legat i ett hörn.)
Tänkte att jag kunde ju ha den på jobbet och ev. svetsa aluminium med!
Det visade sig att "någon" varit där och "fixat" den förut!
Diodbryggan är för 3-fas och ska därför innehålla 6 dioder...
...vilket den gjorde, eller snarare 10...
EN av dioderna funkade som diod och en annan också, fast i båda riktningarna.
Alltså INTE som en diod utan som en helt vanlig kabel/ledare.
Detta förklarade lite varför det såg ut såhär (Svart/stål):
Diodbrygga:
Rensat:
Kyl/monterings-plåtar stående, inte så väldigt plana:
Liggande. Mojängen med 2 flatstift är en termisk brytare.
Köpte nya dioder på ELFA:
A2=anod i trådArt.nr:70-025-02 Benämn:BYP60A2, 200V,60A Pris:28,20
Art.nr:70-025-03 Benämn:BYP60K2, 200V,60A Pris:28,20
K2=katod i tråd
För att avlasta dioderna lite så satte jag i dubbla (paralellkopplade).
Ipressade dioder:
Monterat i svetsen igen:
Klart:
Den observante ser att termoskyddet inte är inkopplat, då funkar det inte alls, det VET jag:
Andra sidan/matarverk (orginal):
Klart bättre efter "renovering" av diodbryggan (Svart/stål):
CO2-tråd? Tror att det är svårt att göra tråd av CO2 men vaffan vet jag?
Jula's aluminiumtråd:
Testplåt från skrotlådan:
Tyvärr så orkar den inte riktigt med att köra i nåt grövre Aluminium...
Men nu funkar den iaf!!!
Edit 111107: uppdaterat krachade bilder.