Hva fan skjer her? ajden grenrör + kkk27 (video)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Hva fan skjer her? ajden grenrör + kkk27 (video)
en kompis motor! Den borjar vibrera lite ved 2000rpm. vid 3000rpm så dansar den! vid 3500 så borjar det bli borta!
Vad er detta för et fenomen?
http://www.youtube.com/watch?v=VC6TAW6ah3g
Vad er detta för et fenomen?
http://www.youtube.com/watch?v=VC6TAW6ah3g
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Det ser rätt konstigt ut på filmen.
Orsakerna kan ju vara flera, har ni försökt att felsöka vad det kan bero på?
Rent spontant:
1. Är slutet på downpipen fastsatt i karossen tidigt eller hänger en stor del av avgassystemet i turbon?
2. Någon spricka i grenröret/kollektor?
Förmodligen blir det sådana svängningar i grenröret/turbo just vid de varvtalen att det vibrerar mycket då, men sådär måste bero på något annat.
Orsakerna kan ju vara flera, har ni försökt att felsöka vad det kan bero på?
Rent spontant:
1. Är slutet på downpipen fastsatt i karossen tidigt eller hänger en stor del av avgassystemet i turbon?
2. Någon spricka i grenröret/kollektor?
Förmodligen blir det sådana svängningar i grenröret/turbo just vid de varvtalen att det vibrerar mycket då, men sådär måste bero på något annat.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
OJ! Det var inte dåligt det rörde på sig =)
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Nu blev det tydligare vad du menade i mailen, men jag blir ändå mer fundersam hur det går till.
en teori är att du har lyckats hittat egenfrekvensen för grenröret/turbon och lyckas man hitta den kan man få det mesta att börja hoppa omkring. en grej du skulle kunna testa är att sätta dit en tyngd på turbon bara för att se om vibrationerna försvinner, gör dom det är det egenfrekvensen som spökar.
är ett väldigt intressant och konstigt fenomen som jag aldrig har hört talas om tidigare.
en teori är att du har lyckats hittat egenfrekvensen för grenröret/turbon och lyckas man hitta den kan man få det mesta att börja hoppa omkring. en grej du skulle kunna testa är att sätta dit en tyngd på turbon bara för att se om vibrationerna försvinner, gör dom det är det egenfrekvensen som spökar.
är ett väldigt intressant och konstigt fenomen som jag aldrig har hört talas om tidigare.
ser verkligen sjukt märkligt ut...
risken att grenröret lär spricka är överhängande med det där betendet... lär nog testa som ajden säger att ändra vikten på turbon...
jag skulle nog satt mej ner å funderat över stagning mellan fläns/fläns alt mellan fläns/block för å ha en chans att överleva...
dock ska väll tilläggas att om man stagar "på fel sätt" så kan bettendet förvärras å öka risken för sprucket grenrör, inte helt lätt å säga vart man ska staga utan att se sakerna "live"

risken att grenröret lär spricka är överhängande med det där betendet... lär nog testa som ajden säger att ändra vikten på turbon...
jag skulle nog satt mej ner å funderat över stagning mellan fläns/fläns alt mellan fläns/block för å ha en chans att överleva...
dock ska väll tilläggas att om man stagar "på fel sätt" så kan bettendet förvärras å öka risken för sprucket grenrör, inte helt lätt å säga vart man ska staga utan att se sakerna "live"
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
säkert självsvängningar, motorvibrationerna vid det varvtalet vibrerar så exakt så att varje impuls eller vad man skall säga slår vid exakt rätt tillfälle när grenröret flexar så det blir värre å värre, tänk dig när du gungar så när du är på väg precis att vända hjälper du till. sen när du ökar varvtalet ytterligare så kommer det i otakt å då sluter det.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 20
- Blev medlem: mån jun 28, 2010 8:05 pm
Hei,
Det er jeg som har dette problemet i førsteposten. Har prøvd å koble fra eksosanlegget ut fra turboen i dag og prøvde igjen, men ingen forskjell.
Skal prøve å endre vekten og se om det skjer noe anderledes.
Har montert et lite stag mellom en skrue på turboen og toppen. Det ble bedre for vibrasjonene klarte ikke å bli så store som de var lenger. Men kjenner fortsatt at vibrasjonen er der og den er fortsatt ganske kraftig?
Noen tips til hvordan jeg skal stage rett?
Det er jeg som har dette problemet i førsteposten. Har prøvd å koble fra eksosanlegget ut fra turboen i dag og prøvde igjen, men ingen forskjell.
Skal prøve å endre vekten og se om det skjer noe anderledes.
Har montert et lite stag mellom en skrue på turboen og toppen. Det ble bedre for vibrasjonene klarte ikke å bli så store som de var lenger. Men kjenner fortsatt at vibrasjonen er der og den er fortsatt ganske kraftig?
Noen tips til hvordan jeg skal stage rett?