Sprut till v12, dubbla stift+dubbla spridare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Sprut till v12, dubbla stift+dubbla spridare

Inlägg av Holger »

Vad finns det för eftermarknadssprut som skulle kunna fungera bra på en 27 liters dubbelturbo-motor? Dubbla stift per cylinder + 2 alt 3x spridare per cylinder.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Oj. Du lär ju ha minst 6st tändutgångar och 2st multiplex, för jag misstänker att du inte ska skjuta bägge gnistorna samtidigt/cylinder.

Vipec V88 är väll det enda som jag tänker på såhär direkt som har mer än 4 tändutgångar.
Edit: Motech M600, M800, M880 har 6st dom med.

Är det Cobran (eller vad det var för bil?) som va nere på mantorp?
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Jag vet faktiskt inte hur det bästa sättet för det att fungera är. Om man tänder båda stiften samtidigt osv. Jag antar det, då förbränningsrummen är symmetriska. Frågan kom upp i helgen då en jag känner bygger en sådan motor till en tractorpuller. Och jag kände rent spontant att varför hålla på och klabba med mekaniska styrningar på allt, när det finns finfina grejer och mycket kunskap på bilsidan.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Du kan ju köra med fördelare oxå och bara använda 1 tändutgång om du ska skjuta bägge samtidigt, eller 2 fördelare och 2 utgångar om du ska skjuta dom separat.

Stod å kika på mantorp när dom höll på att bromsa/mappa en kärra med dubbla stift i en v12:a, de gick inge bra tills en polare gick fram till dom och sa att dom skulle tetsa tycka tändkabeln på ena stiftet, då gick den bättre.

Vet själv inte hur det där funkar, men mistänker att det inte är så bra med 2 flamfronter i ett och samam förbränningsrumm vilket det blir om man skjuter bägge samtidigt.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Intressant. Nu sitter det ju fördelare på osv. Jag har aldrig hållit på med fördelare, men det går att styra tändningen som man vill ha den ändå? Eller blir man låst vid en viss tändkurva och tappar inställningsmöjligheter?
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Man får ganska stor spelmån med tändningen ändå, givetvis beroende på hur brett bläcket på rotorn är. går ju att kolla på ett ungefär med gradskiva och kolla hur stor vinkel man kan ställa tändningen inom och anpassa rotorn efter det.

Givetvis ska ju fördelaren va stum och brytarlös om det ska funka.

En jobbarkompis kördet ett MS på det viset innan han installerade Autronic SM4 och multiplex på sin rod med jagga 12:a på så han kunde köre 6 kanals wasted. Va inte me ett dugg under det bygget, men vet att det funkade. kan kolal mer med honom hur dom gjorde om de behövs.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Inlägg av tobmag »

Snart snickrat färdigt på min Jagga XJ12, kör med MS2 och wasted spark (6 tändutgångar) vi 3st MSD EDIS spolar.

Mvh//Tobmag
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Det låter som det är en RR Merlin el Meteor.Om så är fallet så tänder inte
båda stiften samtidigt, stiftet på avgas sidan tänder tidigare vet inte exakt
hur mycket men det var någonstans mellan 5-10 grader.
Per Eriksson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 09, 2006 9:58 am

Inlägg av Per Eriksson »

Bilen från Mantorp som nämndes har en m137 mercedesmotor, V12 med dubbla stift, använder ett VEMS och 4st 6poliga wasted spark spolar.

De problem de hade bottnade i att en av spolarna var trasig och några tändkablar som inte var bra.

Kontakta Emil på Linköpings Motorsport för mer info då det är han som knåpat ihop det elektroniska.
Skriv svar