
vrida fram eller vrida bak kam
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
vrida fram eller vrida bak kam
hej hej undrar om det fins några idier om ställbart kammdrev villket håll ska man vrida kammen frammot eller bakot vad är för å nackdelar? 

turbo for life
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Finns ingen generell regel för vilket håll du ska vrida åt.
Man kan behöva justera kammarna/kammen för att uppnå vad kamsliparen en gång ville uppnå, det kan ändras pga planing av topp,toppdeckning av block.
Man kan även vilja ändra motorns karaktär till det man själv vill ha,
enkela riktmärken:
Avancera = man flyttar ned effektkurvan
Retardera = man sflyttar upp effektkurvan
men dubbla kammar kan man uppnå än fler egenskaper, man kan ändra overlap mm mm.
Man kan behöva justera kammarna/kammen för att uppnå vad kamsliparen en gång ville uppnå, det kan ändras pga planing av topp,toppdeckning av block.
Man kan även vilja ändra motorns karaktär till det man själv vill ha,
enkela riktmärken:
Avancera = man flyttar ned effektkurvan
Retardera = man sflyttar upp effektkurvan
men dubbla kammar kan man uppnå än fler egenskaper, man kan ändra overlap mm mm.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
De mesta fördelarna har du vid turbobyggen.dundersmurfen skrev:någon som känner sig sugen på att utveckla lite mera angående dubbla?
Du kan stämma av overlapperioden för att passa din setup.
En del turbomaskiner vill inte ha möe overlap alls och en del kan ta emot massvis.
detta kan du inte justera på en motor med en kamaxel eftersom nockarna är bundna till varandra på samma axel.
Du kan även laborera med kammarna för att justera avgasmottryck(inte i grenröret, men vad 'kolven ser')
Och man kan även välja ventilera tidigt om man har mycket gaser som ska ut etc etc..
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
jodå jag håller med så långt det känns lite självklart.
men mer exakt vad händer när man ställer om avgaskam eller insugskam?
och mest intressant är varför.
säg såhär: stor turbo och ganska mycket varv. vill jag ha avgas så den öppnar tidigt eller håller öppet länge? och samma för insug?
att man kan köra med "mycket overlap" med stor turbo (relativt motorn) för att utnyttja "gratisflöde" när man har bägge ventiler öppna samtidigt och lågt avgastryck det är liksom logiskt. medans med lite turbo blir avgastrycket så högt att det kan börja strömma bakvägen eftersom avgastrycket är högre än insugstrycket. då kan det vara mer lämpligt med mindre overlap typ...
men mer exakt vad händer när man ställer om avgaskam eller insugskam?
och mest intressant är varför.
säg såhär: stor turbo och ganska mycket varv. vill jag ha avgas så den öppnar tidigt eller håller öppet länge? och samma för insug?
att man kan köra med "mycket overlap" med stor turbo (relativt motorn) för att utnyttja "gratisflöde" när man har bägge ventiler öppna samtidigt och lågt avgastryck det är liksom logiskt. medans med lite turbo blir avgastrycket så högt att det kan börja strömma bakvägen eftersom avgastrycket är högre än insugstrycket. då kan det vara mer lämpligt med mindre overlap typ...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Kadett4wd skrev:Finns ingen generell regel för vilket håll du ska vrida åt.
Man kan behöva justera kammarna/kammen för att uppnå vad kamsliparen en gång ville uppnå, det kan ändras pga planing av topp,toppdeckning av block.
Man kan även vilja ändra motorns karaktär till det man själv vill ha,
enkela riktmärken:
Avancera = man flyttar ned effektkurvan
Retardera = man sflyttar upp effektkurvan
men dubbla kammar kan man uppnå än fler egenskaper, man kan ändra overlap mm mm.
ok kul kul ska prova lite å se om man märker nån skilnad

turbo for life
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Viktigast är när insug stänger, näst viktigast är när avgas öppnar. Sen med dubbla kammar har lobseparationen och överlappet stor betydelse. Oftast finns det en övre gräns för överlappet och det är avståndet mellan ventilerna och kolvarna, åtminstone på vissa motorer. Insug och avgasventilerna kan också ta i varandra.
På insug är det tre delar intake overlap, intake pumping och intake ramming. Pumping är given durationsmässigt men inte när det gäller lyftet. Tidigare lyft på insug ger mer överlapp och tidigare högt lyft men mindre ramming. Senare lyft tvärt om.
På avgas är det också 3 faser: blowdown, pumping och overlap. Förställer man kammen får du mer blowdown och tidigare maxlyft men lägre lyft senare i pumping och mindre överlapp.
När man tittar på kaminställning så börjar man med insug och det gäller att hålla insug öppen så länge trycket på portsidan är högre än cylindertrycket.
Fyller man motorn med mycket gaser så måste dom komma ut och beroende på avgasventilens storlek så kan man ställa detta med mer eller mindre blowdown. Överlappet är en funktion av motorns gasväxling och av kammens duration. Mycket duration med samma lobseparation ger väldigt mycket overlap och ibland finns det helt enkelt inte plats för ventilerna om man vill ha kompression också och då får man öka lobseparationen och samtidigt minska durationen motsvarande på insug och avgas annars öppnar avgas tidigare och insug stänger senare. Liten lobseparation och relativt mycket overlap gentemot den totala durationen brukar man oftast ha med kammar som har relativt lite duration för att få ett brett register. Engine Masters motorerna är nere på under 100 grader i lobseparation och runt 250 grader i duration vid 0.050".
Det finns program som kan räkna ut hur mycket tidarea varje fas behöver och så får man utgå därifrån när man designar en kam. Med en befintlig kam så får man fundera ut vad motorn behöver mer av och vad den kan klara sig med mindre av. Oftast brukar det fungera bäst med ca 1mm högre lyft på insug än avgas på en typisk trimmad Volvo 230 motor.
Erland.
På insug är det tre delar intake overlap, intake pumping och intake ramming. Pumping är given durationsmässigt men inte när det gäller lyftet. Tidigare lyft på insug ger mer överlapp och tidigare högt lyft men mindre ramming. Senare lyft tvärt om.
På avgas är det också 3 faser: blowdown, pumping och overlap. Förställer man kammen får du mer blowdown och tidigare maxlyft men lägre lyft senare i pumping och mindre överlapp.
När man tittar på kaminställning så börjar man med insug och det gäller att hålla insug öppen så länge trycket på portsidan är högre än cylindertrycket.
Fyller man motorn med mycket gaser så måste dom komma ut och beroende på avgasventilens storlek så kan man ställa detta med mer eller mindre blowdown. Överlappet är en funktion av motorns gasväxling och av kammens duration. Mycket duration med samma lobseparation ger väldigt mycket overlap och ibland finns det helt enkelt inte plats för ventilerna om man vill ha kompression också och då får man öka lobseparationen och samtidigt minska durationen motsvarande på insug och avgas annars öppnar avgas tidigare och insug stänger senare. Liten lobseparation och relativt mycket overlap gentemot den totala durationen brukar man oftast ha med kammar som har relativt lite duration för att få ett brett register. Engine Masters motorerna är nere på under 100 grader i lobseparation och runt 250 grader i duration vid 0.050".
Det finns program som kan räkna ut hur mycket tidarea varje fas behöver och så får man utgå därifrån när man designar en kam. Med en befintlig kam så får man fundera ut vad motorn behöver mer av och vad den kan klara sig med mindre av. Oftast brukar det fungera bäst med ca 1mm högre lyft på insug än avgas på en typisk trimmad Volvo 230 motor.
Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
[quote="dundersmurfen"]
säg såhär: stor turbo och ganska mycket varv. vill jag ha avgas så den öppnar tidigt eller håller öppet länge? och samma för insug?
quote]
om du vill ändra så kammen öppnar tidigare och håller uppe längre så hjälper de inte att justera kammen
då måste du ha en ny kam med värden som motsvarar detta
du kan endast få kammen att öppna tidigare och då stänger den tidigare också
eller få kammen att öppna senare och då stänger den senare också
man kan laborera lite mera på en motor med 2 st överligganda kamaxlar men öppningstiden är dessamma ändå
du kan bara justera tiderna kammen öppnar inte längden
säg såhär: stor turbo och ganska mycket varv. vill jag ha avgas så den öppnar tidigt eller håller öppet länge? och samma för insug?
quote]
om du vill ändra så kammen öppnar tidigare och håller uppe längre så hjälper de inte att justera kammen
då måste du ha en ny kam med värden som motsvarar detta
du kan endast få kammen att öppna tidigare och då stänger den tidigare också
eller få kammen att öppna senare och då stänger den senare också
man kan laborera lite mera på en motor med 2 st överligganda kamaxlar men öppningstiden är dessamma ändå
du kan bara justera tiderna kammen öppnar inte längden