Idiot idé?? stumsvetsa dubbelmass svänghjul.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Idiot idé?? stumsvetsa dubbelmass svänghjul.
Som rubrik, Funderar på om man kan stumsvetsa ett dubbelmass svänghjul till mitt dieselprojekt. Självklart får jag ju lov att balansera det efteråt.
Anledningen till tankarna är för att folk verkar tro att de är guld i svänghjulen till D24 som är enkelmass och passar rakt på. Även för att ev få 240mm lamell.
Anledningen till tankarna är för att folk verkar tro att de är guld i svänghjulen till D24 som är enkelmass och passar rakt på. Även för att ev få 240mm lamell.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Idiot idé?? stumsvetsa dubbelmass svänghjul.
Blir tungt men funkar ju såklart.. det är inte samma hjul i tex b230?
Dänniz 073-8447664
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
D24:ans är enkelmass. Och passar rakt på med startmotor osv.
EDIT: hittade denna LÄNK, så nu blir de att stumma svänghjulet.
EDIT: hittade denna LÄNK, så nu blir de att stumma svänghjulet.

//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
d24 har konsitig bultdelning på sitt svänghjul
de går bara sätta dit på ett sätt annars stämmer inte bulthålen
så ett vanligt volvo hjul passar inte
jag har dock skrotat ca 5 d24 men nu körde vi ett par på skroter förra veckan och jag vet inte om någon svänghjul är kvar
däremot blev jag lite osäker på om dom har dubbelmasse svänghjul alls
jag har för mig att de inte är så men jag kan ha fel
däremot har ju tex min audi a6 quattro dubbelmasse svänghjul och de är irriterande som fan för de orkar inte hålla emot när man har chippet och de vibrerar på full gas och då bör man släppa av ganska fort annars kan veven gå av
de går bara sätta dit på ett sätt annars stämmer inte bulthålen
så ett vanligt volvo hjul passar inte
jag har dock skrotat ca 5 d24 men nu körde vi ett par på skroter förra veckan och jag vet inte om någon svänghjul är kvar
däremot blev jag lite osäker på om dom har dubbelmasse svänghjul alls
jag har för mig att de inte är så men jag kan ha fel
däremot har ju tex min audi a6 quattro dubbelmasse svänghjul och de är irriterande som fan för de orkar inte hålla emot när man har chippet och de vibrerar på full gas och då bör man släppa av ganska fort annars kan veven gå av
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
i så fall kanske man skulle ha stoppat en d24 hjul på audin så slipper man vibrationer på full gasSleeper_86 skrev:D24:s svänghjul passar rakt på Audi Vw 2,5 5 cyl TDI. 2,5 TDI är dubbelmass och D24 enkelmass.
B_Christoffersson: om du hittar ett kan du väl hojta till?

men nu är då ändå pump och kamremen på väg att ge upp och pumpen står ganska fel efter 9000 mil då både kamremen och pumpremmen har ändrat längd och ändrat om inställningarna så nu vibrerar de inte nå på full gas då jag säkert har tappat 20 hk
men ny kamremsats ska beställas i morgon och den ska bytas omgående
men jag ska kolla vad som finns kvar från alla d24or
jag ids ändå inte byta svänghjul på audin men jag skulle gärna vilja ha tillbaka mina hk som försvunnit
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
saxat från DSC skrev:wankelrally skrev:Som Reine säger så passar D24 svänghjulet, köp en lamell som heter X 1862 314 032 och en tryckplatta som heter X 3082 999 763, dessa hittar du hos Autoexperten och då har du en koppling som klarar över 400Nm.
Kommer själv att använda denna kombinationen på mitt projekt.
kommer ett framtida kopplingbyte så kan man ju uppgradera iaf..

jo så som jag ser de så borde de passa den vägen med.
Sydde ihop mitt svänghjul i går, ska upp i svarven å kolla hur mycket krockigt de blev och lämna på balansering sen.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
orginal dubbelmassesvänghjul orkar rätt möeSleeper_86 skrev:saxat från DSC skrev:
kommer ett framtida kopplingbyte så kan man ju uppgradera iaf..
jo så som jag ser de så borde de passa den vägen med.
Sydde ihop mitt svänghjul i går, ska upp i svarven å kolla hur mycket krockigt de blev och lämna på balansering sen.

kan man bara leva med lite skak så :

hur möe Nm ska du köra med?
är de Tennesmed som ska balansera sen ?
vad kostar balansering?
Jens Hedlund.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
skaket är i sig inte nå som stör speciellt mycket MEN koncekvenserna av skaket är mindre roligtXuri skrev:orginal dubbelmassesvänghjul orkar rätt möeSleeper_86 skrev:
kommer ett framtida kopplingbyte så kan man ju uppgradera iaf..
jo så som jag ser de så borde de passa den vägen med.
Sydde ihop mitt svänghjul i går, ska upp i svarven å kolla hur mycket krockigt de blev och lämna på balansering sen.![]()
kan man bara leva med lite skak så :![]()
hur möe Nm ska du köra med?
är de Tennesmed som ska balansera sen ?
vad kostar balansering?
fortsätter man hålla stumt när de skakar är väl upp till var och en
men man borde ju ha klart för sig att de kan slå av vevaxeln eller skada motorn ganska ordentligt

varför skulle de slå av veven eller skada motorn ?B_Christoffersson skrev:skaket är i sig inte nå som stör speciellt mycket MEN koncekvenserna av skaket är mindre roligtXuri skrev: orginal dubbelmassesvänghjul orkar rätt möe![]()
kan man bara leva med lite skak så :![]()
hur möe Nm ska du köra med?
är de Tennesmed som ska balansera sen ?
vad kostar balansering?
fortsätter man hålla stumt när de skakar är väl upp till var och en
men man borde ju ha klart för sig att de kan slå av vevaxeln eller skada motorn ganska ordentligt
iofs beror väl på men har man tillräckligt moment så står de ju mot botten så slipper man skaket :p
Jens Hedlund.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
när man håller fullt och dubbelmassesvänghjulet inte orkar hålle emot vridet så börjar de skaka som satan och vibrationerna stannar ju inte i svänghjulet utan dom går ju vidare genom hela veven och därav kan de slå av vevaxeln vilket inte är så trevligtXuri skrev:varför skulle de slå av veven eller skada motorn ?B_Christoffersson skrev: skaket är i sig inte nå som stör speciellt mycket MEN koncekvenserna av skaket är mindre roligt
fortsätter man hålla stumt när de skakar är väl upp till var och en
men man borde ju ha klart för sig att de kan slå av vevaxeln eller skada motorn ganska ordentligt
iofs beror väl på men har man tillräckligt moment så står de ju mot botten så slipper man skaket :p
min audi är på 140 hk + chipet som kanske ger 20 hk på sin höjd och de pallar då inte svänghjulet med så jag tycker inte dom är så stadiga eller vad man ska säga
tillräckligt med vrid = de blir stumtB_Christoffersson skrev:när man håller fullt och dubbelmassesvänghjulet inte orkar hålle emot vridet så börjar de skaka som satan och vibrationerna stannar ju inte i svänghjulet utan dom går ju vidare genom hela veven och därav kan de slå av vevaxeln vilket inte är så trevligtXuri skrev: varför skulle de slå av veven eller skada motorn ?
iofs beror väl på men har man tillräckligt moment så står de ju mot botten så slipper man skaket :p
stog i bromsbänken igår med org dubbelmassehjul å 498nm innan kopplingen slira...

Jens Hedlund.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
ja men även om de nu är som du säger vilket jag lite smått betvivlar så har man ju inte fullt vrid hela tiden någon stans under registret så passerar man ju vridmomentet som inte svänghjulet pallar och då börjar de vibrera och de är inte bra allas
de är ju som att köra med ett obalanserat hjul
de kanske inte vibrerar 0-50km/t sen från 50-90 vibrerar de som satan men kan sluta igen efter 100 men vad gör du om de börjar tokskaka i 180 igen då och och de kanske sliter lös hjulet eller liknande
sen hoppas jag att de var i en rullande lansväg ni körde igår och att du satt i bilen och att de inte var en motorbromsbänk för då är de inte säkert att du märkt de alls
de är ju som att köra med ett obalanserat hjul
de kanske inte vibrerar 0-50km/t sen från 50-90 vibrerar de som satan men kan sluta igen efter 100 men vad gör du om de börjar tokskaka i 180 igen då och och de kanske sliter lös hjulet eller liknande
sen hoppas jag att de var i en rullande lansväg ni körde igår och att du satt i bilen och att de inte var en motorbromsbänk för då är de inte säkert att du märkt de alls