kolvbult sitter hårt

Allt inom snöskotrar
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

kolvbult sitter hårt

Inlägg av Load3d »

tjena, har bytt kolvar på skotern men kolvbulten är trög att rör mellan låsringarna gör det något? det är smörjt ordentligt innan monteringen, man tycker ju att de inte ska spela någon som hälst roll eller? de är ju ändå lagret som gör jobbet. rullar på bra när man snurrar runt motorn.

Mvh
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

någon måste ju veta?
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

hur långt har kolven gått? har den gått varm nån gång?
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

kolvbulten ska väll sitta fast i kolven. vore ju lite dumt om kolvbulten går lätt där då det som sagt är lagret som "gör jobbet"
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

nu vet ja ju inte i vilket läge de e trögt men alla mina kolvbultar har gått lätt ut och in och fungerat alldeles prima men däremot hade jag en kolv som skramla och inte gjorde 100% bra jobb den satt den fast på och då var det hammare för att få ut kolvbulten.

tycker någon annars så säg för jag vill veta det rätta svaret jag med :)
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

aldrig gått varm. 600 mil men ja tror de skall vara som de är faktiskt! tack för hjälpen!
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

hej, en kolvbult ska sitta hårt men du ska kunna slå dän den löst med en don och en hammare
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Inge jävla spikande på kolvbulten, stor risk att man slår staken krokig.
Fjortismek kan man klara sig utan, skaffa en kolvbultsutdragare så kommer det att gå fint.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

haha:P, jo om man har pengar så köper man ju en sån själv klart :)
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

kostar inte mer än ca 250kr, har man inte råd så är det lätt att göra en av lite gängstång och grejor.
Gick kolvbulten någorlunda lätt att få in så är det inga bekymmer att köra.
olika kolvfabrikat brukar gå olika tungt, en del går nästan inte att få in om man inte oljar ordentligt.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

jag vet att på min 80cc som är special trimmad kan man ta och trycka med tummen så får man ut kolvbulten, men det är ju på den
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

Patrik E skrev:Inge jävla spikande på kolvbulten, stor risk att man slår staken krokig.
Fjortismek kan man klara sig utan, skaffa en kolvbultsutdragare så kommer det att gå fint.
nej självklart ska man försöka klara sig utan detta, sen har man ju självklart också ett mothåll så det inte blir den rörelsen i staken.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

modda en mindre modell av ett skruvstäd. har ett skit litet jag som jag brukar använda till bla bromsok att trycka ihop vid belägg byte, och tar man bort brickan funkar de att pressa kolvbultar med :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

Dennis: ett vanligt skruvstäd säger du? vad ska jag ta bort för bricka.. :)? har grejat det, men var omständigt.. vill gärna att du förklarar hur du brukar gå tillväga då de lix är en rotax som brukar kunna säga upp sig lite som dom vill :)

MVH Jonatan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

load3d_ skrev:Dennis: ett vanligt skruvstäd säger du? vad ska jag ta bort för bricka.. :)? har grejat det, men var omständigt.. vill gärna att du förklarar hur du brukar gå tillväga då de lix är en rotax som brukar kunna säga upp sig lite som dom vill :)

MVH Jonatan
Är ett sorts hobbyskruvstäd liksom, skitlitet.. ca max 10cm man kan spänna ihop från, men e tunt gods och väger max typ 1hg eller nå. sitter en bricka man stänger med och ingen käft heller.. Har ingen bild på skapelsen. har använt de på gamla kx500an när kolvbulten satt fruktansvärt. Tog bort brickan som e gängbar bara och pressa ut den..
Rotax verkar vara fan så stabilare än polaris kan jag säga efter att ha jobbat på norrbottens största lyns skidoo polaris återförsäljare..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar