vems trigger???

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

vems trigger???

Inlägg av 242 »

kan man använda den vanliga fördelaren på en b21et till att trigga vems med eller bör man ha ett triggerhjul osv???

om man kan använda fördelaren behövs det ändras något på den???

är öppen för förslag :lol:

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vet inte hur B21ET-plattan ser ut, men den rör sig både pga en fjäder, varv och tryck.
Du måste låsa plattan som rör sig så att du får en fast trigger-vinkel, sen låter du VEMS Genboard göra resten. Du berättar bara för den hur många grader före övre vändpunkt signalen kommer.

Det är precis som att "stumma" fördelaren när man kör stum tändning, fast här ställer man så att den triggar 40-50 grader före vändpunkten. Det är viktigt att den kommer så högt som du vill ha din högsta tändpunkt. Vill du köra med 40 grader på sugmotorn vid 7000 varv/sek så måste du få signalen från fördelaren minst 40 grader före vändpunkt.

Enda nackdelen med fördelaren är att triggersignalen får ett visst fladder i drivningen till fördelaren, vilket är huvudorsaken till att man väljer att trigga från vevaxeln istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

240 turbo har original en induktivgivare i fördelaren, det man måste göra är att stumma den som mattias skriver, och ställa rotor-armen så den triggar 50-60 grader innan dödläget. detta kan göras med en välplacerad svetsloppa när resten av fördelaren redan är stum.

om du är säker att du vill köra med denna så beställ boxen konfigurerad för induktiv triggergivare (VR) ..

Vill man göra det framtidssäkert, men ändå trigga från fördelare så kan man skaffa en hallgivar-fördelare från någon modell av volvo 740.. även där gäller det att stumma den, men boxen är likadan då som när man kör med ett vevaxeltriggerhjul och honeywell-hallgivaren..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

obs! ställer man förtändningen på 60grader på fördelaren så missar rotorn tändkabeln inne i fördelar locket. VIKTIGT!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens, jo det är ju sant men tanken här är att både fördelarlocket och rotorn är precis där dom var från början, men att plattan där triggern sitter vrids och låses så den ger signal 50-60 grader före övre vändpunkt till styrsystemet man använder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

ok tackar tror att jag förstår

Mvh

Robban
Skriv svar