kan man använda den vanliga fördelaren på en b21et till att trigga vems med eller bör man ha ett triggerhjul osv???
om man kan använda fördelaren behövs det ändras något på den???
är öppen för förslag
Mvh
Robban
vems trigger???
Moderator: backeliten
Jag vet inte hur B21ET-plattan ser ut, men den rör sig både pga en fjäder, varv och tryck.
Du måste låsa plattan som rör sig så att du får en fast trigger-vinkel, sen låter du VEMS Genboard göra resten. Du berättar bara för den hur många grader före övre vändpunkt signalen kommer.
Det är precis som att "stumma" fördelaren när man kör stum tändning, fast här ställer man så att den triggar 40-50 grader före vändpunkten. Det är viktigt att den kommer så högt som du vill ha din högsta tändpunkt. Vill du köra med 40 grader på sugmotorn vid 7000 varv/sek så måste du få signalen från fördelaren minst 40 grader före vändpunkt.
Enda nackdelen med fördelaren är att triggersignalen får ett visst fladder i drivningen till fördelaren, vilket är huvudorsaken till att man väljer att trigga från vevaxeln istället.
Du måste låsa plattan som rör sig så att du får en fast trigger-vinkel, sen låter du VEMS Genboard göra resten. Du berättar bara för den hur många grader före övre vändpunkt signalen kommer.
Det är precis som att "stumma" fördelaren när man kör stum tändning, fast här ställer man så att den triggar 40-50 grader före vändpunkten. Det är viktigt att den kommer så högt som du vill ha din högsta tändpunkt. Vill du köra med 40 grader på sugmotorn vid 7000 varv/sek så måste du få signalen från fördelaren minst 40 grader före vändpunkt.
Enda nackdelen med fördelaren är att triggersignalen får ett visst fladder i drivningen till fördelaren, vilket är huvudorsaken till att man väljer att trigga från vevaxeln istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
240 turbo har original en induktivgivare i fördelaren, det man måste göra är att stumma den som mattias skriver, och ställa rotor-armen så den triggar 50-60 grader innan dödläget. detta kan göras med en välplacerad svetsloppa när resten av fördelaren redan är stum.
om du är säker att du vill köra med denna så beställ boxen konfigurerad för induktiv triggergivare (VR) ..
Vill man göra det framtidssäkert, men ändå trigga från fördelare så kan man skaffa en hallgivar-fördelare från någon modell av volvo 740.. även där gäller det att stumma den, men boxen är likadan då som när man kör med ett vevaxeltriggerhjul och honeywell-hallgivaren..
om du är säker att du vill köra med denna så beställ boxen konfigurerad för induktiv triggergivare (VR) ..
Vill man göra det framtidssäkert, men ändå trigga från fördelare så kan man skaffa en hallgivar-fördelare från någon modell av volvo 740.. även där gäller det att stumma den, men boxen är likadan då som när man kör med ett vevaxeltriggerhjul och honeywell-hallgivaren..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
obs! ställer man förtändningen på 60grader på fördelaren så missar rotorn tändkabeln inne i fördelar locket. VIKTIGT!!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens, jo det är ju sant men tanken här är att både fördelarlocket och rotorn är precis där dom var från början, men att plattan där triggern sitter vrids och låses så den ger signal 50-60 grader före övre vändpunkt till styrsystemet man använder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.