GordonE Mitsubishi EVO II Fösta raset, vevlagerskrot!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

GordonE Mitsubishi EVO II Fösta raset, vevlagerskrot!

Inlägg av GordonE »

Hej.
Jag fick ett erbjudande av en kompis som skulle sälja sin EvoII som han haft sen 2004 och inte haft så mycket flyt med.
Den senaste incidenten hände under mappning, då tre kolvar spikade sönder.
När jag köpte den hade han redan köpt nya kolvar och allt som behövs för ihopsättning.
Så nu är motorn nästan ihop, toppen är genomgången och portad av mig och körd i flödesbänken.
Det enda jag inte har är kolvbultar som måste beställas snarast.

Eftersom det är så pass lite jobb med motorn så fick jag för mig att jag lika väl kunde göra om bilen till vänsterstyrd, så det inte blir något knas med växlingarna.
Det är rätt så mycket jobb, men motorn var redan ur så där sparade man ju lite tid.

Bild

Bild

Den har gått 10.87 och 208km/h som bäst innan, det tänkte jag att jag skulle förbättra en del. Jag hoppas på att det går att sätta en nia med denna under nästa år. Tanken blir att mappa till den på gatan med lite mer kärlek denna gången. Bättre att ta det lugnt och metodiskt än att hetsa i bromsbänken.
Under mappningen då den rasade gav den ca 650hk på hjulen vid 2.5bar. Dock vart det inte fullt ladd före 7200, det tänkte jag försöka sänka till 5500-6000iaf. Annars blir det svårkört skulle jag tro!

Lite gamla bilder:

Bild

Bild

Bild



Det som hänt nu:

Stoppat ihop hela botten utan kolvar och stakar
Bild

Blir andra stakar Crower I-profil stakar
Bild

Bild

Bild

Ska byta kolvbultar, de som ingick såg svaga ut mot de jag har i Mercan :D
Bild

Sen portade jag upp överströmningsventilen till oljepumpen, det var problem med för högt oljetryck, så mätaren gick sönder. Hoppas trycket håller sig lägre nu
Bild

Kolvgapsslipningsfixtur
Bild





Här är en spec på kärran som förra ägaren skrev ihop:

1mm ÖD CP kolvar gasportade
Eagle H-profil stakar
ACL Ram och vevlager
Borttagna balansaxlar
Portad topp med modifierade förbränningsrum
Brian Crower Race kammar (288 duration) lyft 11,88 och 12,14 har jag för mig.
Crower ventilfjädrar och titanium brickor
Kevlarförstärkt kamrem
Cometic 3-lager ståltoppackning
3mm lyftare
Ferrea 1mm större ventiler
HKS ställbara kamdrev
ARP-bultar i hela motorn

Ny Holset HX52 (68in 72ut)
Tial 40mm WG
Greddy typ-R dump
Special byggt grenrör,3,5"downpipe och 3,5" avgas
KU Engineering insug stora trattar med instick
3" Alu´tryckrör
75mm alu IC
Haste engineering alu vattenkylare
Mustang Spjällhus 75mm
HKS svamp Sportluftfilter med 4" inlopp
Slimfläkt

Nygenomgången växellåda
Låst centerdiff
PTT Power-V Drag Race dubbelskivig koppling (Sitter ej på än)
PTT Svänghjul i billet (Sitter ej på än)

Autronic SM4 Sekventsiellt sprutat
MSD Spolar med inbyggda tändsteg
MSD 8,5mm Tänd kablar
Bosch tändstift F5DP0R

Walbro förpump i orginaltank
2X Bosch-984 pumpar
2L catchtank i aluminium
Aeromotive BTR
FIC-spridare 1600cc
AN8 bränslematning och AN6 retur i stålomspunnet och med AN-kopplingar

Sellholm fjäderben fram
Tein fjäderben bak
Tein Camberjusteringsplattor
Fjäderbensstag fram och bak
Sparco 16" fälgar med Toyo Rdäck
Hålborrade skrivor fram, orginal bromsbelägg

2.5bar laddtrycksmätare
VEMS Avgastempmätare och Lambamätare
VDO 10bar Oljetrycksmätare
Autometer Oljetempmätare


Härnäst tänkte jag lägga upp lite bilder hur det blir med vänsterstyrningen!
Senast redigerad av GordonE den ons jun 12, 2013 8:12 pm, redigerad totalt 5 gång.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Ska bli roligt att följa :)

Crower Stakarna såg ruskigt snygga ut :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av Theis »

Så som din merca är så kan detta knappast bli dåligt.
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo
10.5x30.5-15 Hoosier slicks

4.93s and 232km/h 1.13 60 fot @201m
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Smart fixtur för inslipning av ringarna.
:thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

http://skogenracing.editboard.com/proje ... t=grevtech


En kompis som byggde om sin bil nere på firman, inte alls nån jätte operation igentligen.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: GordonE Mitsubishi EVO II (Blir Vänsterstyrd)

Inlägg av Daniel-635 »

En liten Volvo CE fågel kvittrade om denna bil för någon vecka sedan :wink:



Kommer du byta till ett mindre aggregat eller är det andra modifieringar och annan mappning enbart ?
GordonE skrev: Under mappningen då den rasade gav den ca 650hk på hjulen vid 2.5bar. Dock vart det inte fullt ladd före 7200, det tänkte jag försöka sänka till 5500-6000iaf. Annars blir det svårkört skulle jag tro!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Re: GordonE Mitsubishi EVO II (Blir Vänsterstyrd)

Inlägg av GordonE »

Daniel-635 skrev:En liten Volvo CE fågel kvittrade om denna bil för någon vecka sedan :wink:



Kommer du byta till ett mindre aggregat eller är det andra modifieringar och annan mappning enbart ?
Hej!
Jo jag kunde tro att han skvallrat, det är väl jag som haft för glapp käft verkar det som :)

Tanken är att ha kvar detta aggregat. Jag åkte själv ett HX52 aggregat på min Merca(dock 66mm denna är 68) innan och den tyckte jag funkade fint.
Det är ju lite mindre volym i denna så det kanske blir lite mer svårspoolat. Men jag ska ge den en chans till.
Kammarna var också lite konstigt ställda med lite överlapp enligt spec från kamkortet. 111grader på insug och 110 på avgas. Det vreds lite på insugskammen under mappningen och det blev bättre med lägre vinkel.

Det ihop med mer flöde i topp och mer vägmappning hoppas jag ska ge resultat.

Jag har inte hunnit göra så mycket sen sist, hela helgen gick ju bort nu i Emmaboda.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Nu har jag kommit lite längre.

Jag fick tag i en Lancer GTI på skroten som slaktades på i princip allt som behövdes för att göra en redig vänsterkonvertering. En GTI är det bästa man kan hitta då de har 240km/h(180 original) hastighetsmätare med varvräknare som går till 9000rpm. Sen har de svart inredning precis som Evon. De enklare modellerna har ofta grå inredning.

Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bli så mycket, men det var ju bättre att plocka bort för mycket än för lite!
Tyvärr råkade jag fumla med vinkelslipen så det plockades bort lite från några fingrar också :(
Men det var bara att bita ihop och jobba vidare så att man fick med sig allt hem från skroten.

Jag har ikväll kapat bort torpedplåten och börjat att passa in den rättstyrda. Det verkar skilja rätt mycket hur man gör detta, en del tar bara halva torpeden, och en del tar bara själva uttagen för pedalställ och styrväxel.
Jag tog hela torpedplåten för att få med alla infästningar till bla värmepaketet. Jag hoppas att jag har igen det när jag slipper göra massa hemma-patentade fästen sen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
khracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
Ort: Ring Knutstorp
Kontakt:

Inlägg av khracing »

Bra val med GTi´n :)

Styrväxeln är 3,6varv... lancer GLXi har 4,2.

Jag har tagit bort min servostyrning helt o hållet, bara ett tips.

mvh Kristian
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

jag åkte Hx52 , #16 hus och 66/67mm in på min innan snurran rasade (3år...;) Hade fullt vid 6200-6300rpm på 3:ans växel enligt loggarna.

6700rpm när jag åkte gt4202 (74mm in)
10.01@233kmh. Gatevo
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Vilket as till turbo för bara 650hk. Nu vill du kanske skruva upp effekten lite till, annars finns ju HX35 super som visat sig svara riktigt bra på 1.87l 4cyl motor. 1bar vid 4500rpm och sedan kommer det fort, men eftersom det skjuter iväg fort så har vi inte 2 bar förrens 5300rpm ungefär.

stadsloppa eller motorvägsdräpare ;)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Kör med "Direct"-länken (och [ img ]-taggar) istället... om du vill att bilden ska synas i "storformat"... så slipper man öppna den o.s.v.
Bild
Kul med lite mer mitsu här bland alla Volvosar... :hihi:
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

torpis skrev:Vilket as till turbo för bara 650hk. Nu vill du kanske skruva upp effekten lite till, annars finns ju HX35 super som visat sig svara riktigt bra på 1.87l 4cyl motor. 1bar vid 4500rpm och sedan kommer det fort, men eftersom det skjuter iväg fort så har vi inte 2 bar förrens 5300rpm ungefär.

stadsloppa eller motorvägsdräpare ;)
Den är klumpig men fina agg 52/55:orna. Hx35 kommer ju aldrig i närheten av effekt. Bromsad effekt säger ju inte skitmkt tyvärr heller , kan ju vara 600whp i en bänk och 700 i den andra :(

Jag åkte 235kmh i slutfart med 4wd och fullvikts evo (1300kg) och MT Drag däck som är ganska tungrullade med ett precis likadant agg som sitter på denna bil.
10.01@233kmh. Gatevo
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

torpis skrev:Vilket as till turbo för bara 650hk. Nu vill du kanske skruva upp effekten lite till, annars finns ju HX35 super som visat sig svara riktigt bra på 1.87l 4cyl motor. 1bar vid 4500rpm och sedan kommer det fort, men eftersom det skjuter iväg fort så har vi inte 2 bar förrens 5300rpm ungefär.

stadsloppa eller motorvägsdräpare ;)
650hk på hjulen... 803hk på veven...då lirade inte allt riktigt så målet är högre då är en hx35super lite liten;)

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Jag har själv kört med en 66mm Holset HX52 på min Mercedes innan, och jag tycker det var en bra turbo, så denna får vara kvar.
Dock har den som sitter på Evon 68mm kompressor, men karaktären borde vara likvärdig.

Ikväll har jag jobbat vidare med torpedväggen och nu är den äntligen insvetsad, nu är det bara kanalen under rutan samt staget som håller rattstången kvar att svetsa dit.
Sen är det dags att ge sig på elen...

Bild

Bild

För den intresserade så flödar toppen så här på insug. Hade lite strul med tätningen mot cylindern, så den portade kurvan visar något lågt på låga lyft.
Bild
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Skriv svar