Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Phille
Lite mer laddtryck

Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Inlägg av Phille »

Bilen

Opel Olympia årsmodell 1951, orginal sitter det en 4-cylindrig motor på 1499cc och en tjänstevikt på 920kg.
Första tanken var att sätta i en motor från en BMW 535 men insåg ganska snabbt att det kanske inte var så bekvämt att sitta och krama de 2 bakre cylindrarna och för jämnan ha en passagerare med som sitter bak och växlar.

Istället blev det en volvo snurra, studerade många kvällar på forumet, tanken var att turbokonvertera en B20 eller B23. Efter att ha läst en hel del så insåg jag att det kanske var bättre att köpa en färdig turbomotor för min del.
En motor från en 740 turbo -88 införskaffades, B230FT. Lycklig som man var så tänkte man att här kan man trimma. In my face! Visade sig att det inte alls var någon bra motor när man studerat vidare. Efter att ha läst på forum runt om så stod det att M90 lådorna var bäst, jahapp bara att leta efter sådan, äntligen hittade en så var det bara att köpa svänghjul och koppling...
Hur som helst så var det bara att bita ihop och starta projektet. En 240 skotades och delar plockades likså en 140.

Bilen införskaffades våren 2004, sommaren -04 blästrades och grundades karossen, julen -04 så började rostlagning av balkarna, dvs byta ut dom. Därefter har det blivit en del med tidens gång, man kan säga att jag har hållit på med bilen på påsk- sommar- jullov.

Den var ganska upprostad, cirka 8 kvadratmeter plåt gick åt. Men det är ju en opel desssutom en från 1951 så man får väl vara glad att det fanns något kvar av den :wink:

Så här såg bilen ut då den kom hem våren -04, var dock sen med kameran eftersom i all iver hade man börjar skruva på den, man är ju alltid lite lyrisk i början. Den ohyggligt stora motorn blottas, vet inte varför första tanken var en större motor.

Bilen skruvades ner inför blästring under sommaren, gick åt 250kg Biltema sand och ungefär lika mycket begagnad blästersand som jag fick av en blästringsfirma. Den sanden var hemsk att hålla på med men den trängde in i alla småkratrar med rost. Det var så fuktigt i luften den sommaren och jag hade ingen kyltork till tryckluften så blästerkärlet satte igen sig tack vare kondensvattnet så det jävlades rätt friskt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Tumstocken är 1 meter, så fordonet är inte jättestort men förhoppningsvis blir det en pigg rackare. Fronten rostlagas, hade tur att få tag på en mosad front som jag kunde rikta ordning på två fronplåtar.

Bild

Här åker bilen in för rostlagning vintern -04 så nu fick pärlan komma in i värmen. Produktion för balkarna gick på högvarv här är en del av vad som tillverkades.

Bild
Bild

Golvet byttes från 1,0mm till 1,5mm för att få lite mer styvhet, här är motorn som jag åkte 130mil på en lördag för att hämta. Glad blev man då man hittade en annan på blocket en vecka efteråt som var billigare nyare och närmre :evil: Samt så kapade jag upp elsystemet från 740 så jag bara fick kvar kablarna till motorn. Kul och om det fungerar vid uppstart :roll:

Bild

Fästen för bakaxeln fastpunktade, motorn på plats dock. Det satt någon stor metallklump på grenröret men med lite arbete, måste ha blivit några hästar+ med tanke på vikten som försvann :D . Fick på fram- och bakvagn tillfälligt. 140 framvagnen behövdes bara breddas innåt sedan var den som gjord för bilen, bakvagnen var bara att sätta i fästena behövdes inte modifieras.

Bild

Sommaren 2005

Motor- och växellådsfästen på plats, fick bygga ett fäste för huvudborms- och kopplingscylindern, innerskärmarna plockades bort, blev så onödigt trångt med dom.
Bild

Nya innerskärmar på plats och utrymme blev det, kunde sätta tillbaka turbon kändes så fel att plocka bort den. Styrsnäcka på plats även stötdämpar- och fjäderfästen.
Bild

Ja jag vet att grenröret inte är så vackert att titta på eller om man ska se på det i effetksynpunkt, men förmodligen så byggs det om efter uppstarten. Fronten plockades på för att se om vattenkylaren fick plats men nej då. En saab 900 kylare införskaffades och kommer att monteras uppe mot torpenväggen, intercoolern kommer från en passat och passar som hand i hanske bakom grillen. Bilen strippades ner för att läggas på sidan för helsvetsning av bakvagnsfästena och lite annat under som skulle svetsas. Kul att plocka ner det går så snabbt :D
Bild

Golvet gjordes klart all ny plåt blästrades och grundades med epoxxygrund. Samma sak med fram- och bakvagnsdetalerna.
Bild

Nya bussningar och spindelleder pressades i, blev ett långt nattskifte den dagen. Bilen klar för förvaring tills vintern :cry:
Bild
Bild

Ja det var väl vad jag hunnit med, inte så mycket intresssant än men nu börjar det roliga när all rost är borta.

Dock så saknads det en mindre viktig del mellan växellådan och bakaxeln, har ni nå tips på vad man ska ha för tjocklek på rörväggen på en kardanaxel som är 50mm i diameter?
Senast redigerad av Phille den mån feb 26, 2007 8:22 pm, redigerad totalt 10 gång.
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

fan grabben du verkar ju grym på plåtjobb. frän ovanlig bil den blir ju helgrym när den är klar 8)
som det vore gratis!!!!!!
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Verkligen intressant och kul bygge du har . Kul att se alla bilder också ,tror det kan bli en riktigt frän sak . Följer detta med spänning ! väntar ivrigt på mer om detta bygge :)
matte119
För mycket laddtryck

Inlägg av matte119 »

ja de här ska bli kul å se :hihi:
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vilket arbete du bjuder på!

- Helt galet fint smide.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck

Inlägg av MB »

Häftigt bygge!
Brinken
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Alltid lika trevligt när folk uppskattar arbetet man lagt ner :) Nu när man pluggar så försöker man spara ihop så man kan köpa roliga delar till bilen. Tyvärr så blir det nog inte tokryck innan vintern men man vet aldrig vad som händer...
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

fan va coolt!!

som du skrev själv, nu börjar det roliga!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
JS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av JS »

hehe vilken ovanlig busbil :D du verkar va grym på plåtjobb iaf! ser redigt fint ut :twisted:
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Tja!
Som tidigare sagt ....du är skicklig med plåten :shock: , blir kul att följa
detta bygge!

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Micke!
För mycket laddtryck

Inlägg av Micke! »

Herregud så fränt projekt! Jävla tufft att dra igång med en sådan där klenod men du har verkligen lyckats!
Lycka till!
Det ska bli kul att se slutresultatet.
Användarvisningsbild
Amazon1968
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Amazon1968 »

Grymt tuff bil!! :D
Bild
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende

Inlägg av AFFE »

Ett klart snyggt bygge du ska ha ett stort beröm för plåt jobbet har själv hållt på ett x antal år å det vet i fanken om jag ens engång skulle komma på tanken att sätta kapen i en sådan bil .så fortsätt i den andan å nogranheten så får du en rackarns tuff å udda bil
mvh AFFE
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fränt! Jag har varit sugen på en gammal Olympia länge själv...
Köttig
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Köttig »

Riktigt imponerande bygge :D
Skriv svar