Hållbarhet MB sugis med turbo????

En plats för olje-brännare!
Dieselfreak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Ort: Strömsund

Hållbarhet MB sugis med turbo????

Inlägg av Dieselfreak »

är det nån vits alls å klämma på en turbo på en 250/300"icketurbo" motor eller dör den i förtid?
dt motorer verkar ju va lika vanliga som kryptonit

önskan e ju större turbo och på sikt värre pump men håller det?

vad är det för fläns på ett MB org grenrör btw???
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar
Dieselfreak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Ort: Strömsund

Inlägg av Dieselfreak »

nån måste ju ha provat å lyckats elle misslyckats??? :shock:
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

de som skiljer e att de e oljekylda kolvar på turbo motorn och natrium fyllda ventiler i toppen.

sen skiljer de på pumpen lite då turbon har ALDEN eller va de heter som känner av laddet

har en 3L 6a till salu me pump och grenrör dock en icke turbo till bra pris om du e intresserad. endsat 7-8mil från ström ;)
"En snöboll i skrevet"
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

ALDA heter det.

Det går aldeles utmärkt att överladda en sugis, även om en "fabriksturbomotor" är något bättre.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Dieselfreak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Ort: Strömsund

Inlägg av Dieselfreak »

Tack "The"

hur mkt ladd tål dom?....(beror ju givetvis på hur man behandlar dom!)

ska ha mej en 123a i vinter men går å våndas över om jag ska ha 6 eller 6 cylindrigt....får ju för mej att en 5a är lite enklare å få in
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Beror ju på vilken femma och vilken vxl låda osv.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Dieselfreak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Ort: Strömsund

Inlägg av Dieselfreak »

om man säger så här,är 20ventilarn bättre än 10v??

finns 20v med hel.mek pump?
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar
noech
Forumsberoende
Inlägg: 613
Blev medlem: sön jun 01, 2008 7:45 pm
Ort: Ramsele

Inlägg av noech »

ja w124 250 har 20v och mekanisk pump

tror även w210 290td ha de och c-klass 250 td
"En snöboll i skrevet"
Dieselfreak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons feb 24, 2010 9:25 am
Ort: Strömsund

Inlägg av Dieselfreak »

inga mer åsikter???


åssså en liten upprepning:


vad är det för fläns på ett MB org grenrör???
Den som inget laddtryck har
Han får åka utan Bar
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

vet att de gamla mb 300 5an hade större överfall på både stakar och vev. sen var det lite tjockare kolvtak åxå. en polare åker 250 med mynä.
ganska mycket uttaget, dock skjutit ett par motorer men det har vart helt omodifierade vad gäller stakar osv sen hade de gått de klassiska mb diesel milen :thumbright:

stt grenröret till 300 5a har t3. tror även 250/300 har t3
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
valmet440
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 18, 2010 7:14 am
Ort: Stockholm

Inlägg av valmet440 »

noech skrev:tror även w210 290td ha de och c-klass 250 td
Är det någon som vet säkert om w210 290td har mekanisk pump?
Har läst någon annanstans på forumet att den har fördelarpump, men inget om hur den styrs.
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

valmet440 skrev:
noech skrev:tror även w210 290td ha de och c-klass 250 td
Är det någon som vet säkert om w210 290td har mekanisk pump?
Har läst någon annanstans på forumet att den har fördelarpump, men inget om hur den styrs.
Det sitter elstyrd fördelarpump på 290 motorerna. 290 motorn är dessutom lite annorlunda än dom "vanliga". Det är inte förkammare, utan direktinsprutat.
valmet440
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 18, 2010 7:14 am
Ort: Stockholm

Inlägg av valmet440 »

Kjell Niklasson skrev:Det sitter elstyrd fördelarpump på 290 motorerna. 290 motorn är dessutom lite annorlunda än dom "vanliga". Det är inte förkammare, utan direktinsprutat.
Japp, jag är på jakt efter en direktinsprutad "mekaniskt styrd" maskin. Handlar alltså inte om maxeffekt....

Hursomhelst borde det funka med 250dt pump på 290 motorn, väl?
Radpumpen borde utan problem kunna klara det förmodade högre trycket med direktinsprutar-spridarna (långt ord)?


edit: tusen tack för svaret förresten!
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Robert Markström skrev:vet att de gamla mb 300 5an hade större överfall på både stakar och vev. sen var det lite tjockare kolvtak åxå. en polare åker 250 med mynä.
ganska mycket uttaget, dock skjutit ett par motorer men det har vart helt omodifierade vad gäller stakar osv sen hade de gått de klassiska mb diesel milen :thumbright:

stt grenröret till 300 5a har t3. tror även 250/300 har t3
Original turborören till 250/300D har iaf T04 fläns, så jag blir inte förvånad om tex STT också har de, för de är fler än en som skruvat HX35/40or på original turborör på dom
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Har inte en förkammardiesel typ 100-ish bar bränsletryck och en cdi några gånger det trycket..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar