hur bra håller multilink på 760/960 ?
hur bra håller multilink på 760/960 ?
ja undrar hur bra multilinken är om man jämför med den stumma axeln typ 1031an
Du lär få en del blandade svar här, många påstår den är ren skit. Då tycker jag det är lite intressant att se folk med bra många hundra hk köra med dom utan problem?
Största nackdelen med multilinken är utbudet av diffar. Slungdiff finns det till båda modellerna(tidig och sen modell, mk1 & mk2). Men till de flesta användningsområden är ju inte en slungdiff så jättekul med lite effekt. Diff från en 1031 ska tydligen passa i en mk2 multilink, men drivaxlarna har inte samma splines. Så har man kontakter (eller gott om cash) borde det ju inte vara några problem att få nya drivaxlar gjorda, vipps finns det ett jätteutbud på fina diffbromsar.
Några ex på bilar med multilink och "lagom" med effekt:
http://www.garaget.org/?car=117847
http://www.garaget.org/?car=177093
http://www.garaget.org/?car=178782
Fråga dom hur det funkar. Den svarta vet jag kör med moddad slungdiff.
Största nackdelen med multilinken är utbudet av diffar. Slungdiff finns det till båda modellerna(tidig och sen modell, mk1 & mk2). Men till de flesta användningsområden är ju inte en slungdiff så jättekul med lite effekt. Diff från en 1031 ska tydligen passa i en mk2 multilink, men drivaxlarna har inte samma splines. Så har man kontakter (eller gott om cash) borde det ju inte vara några problem att få nya drivaxlar gjorda, vipps finns det ett jätteutbud på fina diffbromsar.

Några ex på bilar med multilink och "lagom" med effekt:
http://www.garaget.org/?car=117847
http://www.garaget.org/?car=177093
http://www.garaget.org/?car=178782
Fråga dom hur det funkar. Den svarta vet jag kör med moddad slungdiff.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Hedlund skrev:Du lär få en del blandade svar här, många påstår den är ren skit. Då tycker jag det är lite intressant att se folk med bra många hundra hk köra med dom utan problem?
Största nackdelen med multilinken är utbudet av diffar. Slungdiff finns det till båda modellerna(tidig och sen modell, mk1 & mk2). Men till de flesta användningsområden är ju inte en slungdiff så jättekul med lite effekt. Diff från en 1031 ska tydligen passa i en mk2 multilink, men drivaxlarna har inte samma splines. Så har man kontakter (eller gott om cash) borde det ju inte vara några problem att få nya drivaxlar gjorda, vipps finns det ett jätteutbud på fina diffbromsar.
Några ex på bilar med multilink och "lagom" med effekt:
http://www.garaget.org/?car=117847
http://www.garaget.org/?car=177093
http://www.garaget.org/?car=178782
Fråga dom hur det funkar. Den svarta vet jag kör med moddad slungdiff.
men bakaxel firmor borde väl kunna få fram fina diffar, vet du nå hur mycket cirka orginal drivaxlar håller för ? behöver inte vara en exakt siffra

Jag kör själv multilink i min 960 (genomgången link).
Dock utan mycket effekt eller turbo.
Innehållet i diffen är snarlikt/samma som det i 940. Drevsatserna är exakt samma (99% säker) och slungdiffen snarlik, fast olika splines.
Dock har multilinken alltid kardanen rakt in, även om bilen är sänkt, det är
drivaxlarna som får ta dom taskiga vinklarna.
Första generationens multilink har kraftiga drivaxlar från 1988-1994.
Andra generationen har olika drivaxlar beroende på motor. Klenare på 2.5 24v.
Diffens upphängning är bättre på linken än på stel axel i orginalutförande.
En svag länk är den vänstra bakre bussningen som ger upp om man motorbromsar hårt (egen erfarenhet + kompis). Detta gäller MK1-linken.
Vad har du för effekt och vad hur skall bilen användas? Sålänge du inte ska drifta eller bara göra elaka starten på strippen så ska det nog hänga med...
Jag hade tänkt köra Multilink MK2 med 350-400hk turbosexa längre fram.
Oöppnad diff om den inte glappar för mycket.
Kan slänga in den här guiden också från min 740 -88B vad gäller att montera link på en icke-linkbil.

1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor bak på konsolen eller svetsa
in svetsmuttrar i balken.
2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.
3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10
4. ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även det. Dessa hål lär behöva lite kärlek med gängtapp.
5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.
Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den främre.
Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.
Detta gäller ju endast för Volvo 7 och 900 serien då....
Dock utan mycket effekt eller turbo.
Innehållet i diffen är snarlikt/samma som det i 940. Drevsatserna är exakt samma (99% säker) och slungdiffen snarlik, fast olika splines.
Dock har multilinken alltid kardanen rakt in, även om bilen är sänkt, det är
drivaxlarna som får ta dom taskiga vinklarna.
Första generationens multilink har kraftiga drivaxlar från 1988-1994.
Andra generationen har olika drivaxlar beroende på motor. Klenare på 2.5 24v.
Diffens upphängning är bättre på linken än på stel axel i orginalutförande.
En svag länk är den vänstra bakre bussningen som ger upp om man motorbromsar hårt (egen erfarenhet + kompis). Detta gäller MK1-linken.
Vad har du för effekt och vad hur skall bilen användas? Sålänge du inte ska drifta eller bara göra elaka starten på strippen så ska det nog hänga med...
Jag hade tänkt köra Multilink MK2 med 350-400hk turbosexa längre fram.
Oöppnad diff om den inte glappar för mycket.
Kan slänga in den här guiden också från min 740 -88B vad gäller att montera link på en icke-linkbil.

1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor bak på konsolen eller svetsa
in svetsmuttrar i balken.
2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.
3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10
4. ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även det. Dessa hål lär behöva lite kärlek med gängtapp.
5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.
Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den främre.
Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.
Detta gäller ju endast för Volvo 7 och 900 serien då....
BlackShark skrev:Jag kör själv multilink i min 960 (genomgången link).
Dock utan mycket effekt eller turbo.
Innehållet i diffen är snarlikt/samma som det i 940. Drevsatserna är exakt samma (99% säker) och slungdiffen snarlik, fast olika splines.
Dock har multilinken alltid kardanen rakt in, även om bilen är sänkt, det är
drivaxlarna som får ta dom taskiga vinklarna.
Första generationens multilink har kraftiga drivaxlar från 1988-1994.
Andra generationen har olika drivaxlar beroende på motor. Klenare på 2.5 24v.
Diffens upphängning är bättre på linken än på stel axel i orginalutförande.
En svag länk är den vänstra bakre bussningen som ger upp om man motorbromsar hårt (egen erfarenhet + kompis). Detta gäller MK1-linken.
Vad har du för effekt och vad hur skall bilen användas? Sålänge du inte ska drifta eller bara göra elaka starten på strippen så ska det nog hänga med...
Jag hade tänkt köra Multilink MK2 med 350-400hk turbosexa längre fram.
Oöppnad diff om den inte glappar för mycket.
Kan slänga in den här guiden också från min 740 -88B vad gäller att montera link på en icke-linkbil.
1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor bak på konsolen eller svetsa
in svetsmuttrar i balken.
2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.
3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10
4. ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även det. Dessa hål lär behöva lite kärlek med gängtapp.
5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.
Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den främre.
Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.
bra beskrivning, nu är ju frågan vad man ska göra om man ska ha mer effekt
Detta gäller ju endast för Volvo 7 och 900 serien då....
Re:
Intressant tråd, jag funderar på att bygga om till multilink på min driftingbil, men jag har ingen erfarenhet av multilinkSleeper_86 skrev:Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on!
Passar det så man använder divaxlarna från M5 också? dom är ju helt klart stöddiga
Ingen som har bild på hur hela bakvagnen ser ut, jag vill ju att det ska vara ganska enkelt att ändra hjulvinklarna som toe in och lite lagom camber
Re: hur bra håller multilink på 760/960 ?
tycker inte om multillink alls kör 960 med den senare versionen av multilink krabbat som fan.. har kört 14000Mil kommer byta till stel 940 axel med 4-link senare.. bussningarna slits upp väldigt fort enligt min mening klonkar o har sig lika så bakhjulslagreran har jag bytt 2 ggr o det är mkt jobb med allt som har med multilink att göra svårare/dyrare o sänka..i princip det enda som krabbat på min 960 är just bakvagnen annars funkar allt extremt bra gått 30000mil. min är lamelldiffad men rätt sliten efter hårda mil...3.91 utväxling
Med andra ord kulle aldrig få för mig o byta från stel till delad bakvagn...
manuel 2.5L
Med andra ord kulle aldrig få för mig o byta från stel till delad bakvagn...
manuel 2.5L
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tor apr 23, 2009 4:36 pm
- Ort: Finland
Re:
Lyfter en gammal tråd och frågar om någon är säker på ovanstående spekulation. Skulle vilja ha e34 540 diff i en volvo multilink mk1. Asså 760 och tidiga 960 multilinken utan bladfjäder. Skulle va ruskigt najs att bara bygga fästen för 540 klumpen o flyga fram sen...Sleeper_86 skrev:Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on!
Någon som har bra fakta eller länkar eller dylikt?
Vem är den här killen Måtta, och varför ska jag dricka med honom?
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: hur bra håller multilink på 760/960 ?
http://www.garaget.org/?car=157350" onclick="window.open(this.href);return false;
var med i ett reportage i jag TROR de var street & strip. Kör i vart fall med bmw klump, har försökt komma i kontakt med killen i fråga för att få lite klarhet i de hela men utan större framgång.
var med i ett reportage i jag TROR de var street & strip. Kör i vart fall med bmw klump, har försökt komma i kontakt med killen i fråga för att få lite klarhet i de hela men utan större framgång.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.