Mira skärstål / 531 prat
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Mira skärstål / 531 prat
Sitter och tittar i katalogen nu och försöker lista ut vilka som skulle fungera bäst.
Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..
Jag kör idag med lite olika stål men framförallt använder jag 4060 och 4104
4104 avgas mest förekommande och 4060 på insug.
Men 4060 skär så djupa säten om man skall få med hela formen på stålet.
Lite otympligt vid en vanlig sätesfräsning av ett redan skärt säte.
Har ni några tips och reflektioner angående sätesvinklar vs lyft och flöde.
Kan nog bli en riktigt intressant tråd detta om folk vågar ventilera sina upptäckter..
Jag delar gärna med mig av vad som jag har lyckats med och kommer köpa..
Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..
Jag kör idag med lite olika stål men framförallt använder jag 4060 och 4104
4104 avgas mest förekommande och 4060 på insug.
Men 4060 skär så djupa säten om man skall få med hela formen på stålet.
Lite otympligt vid en vanlig sätesfräsning av ett redan skärt säte.
Har ni några tips och reflektioner angående sätesvinklar vs lyft och flöde.
Kan nog bli en riktigt intressant tråd detta om folk vågar ventilera sina upptäckter..
Jag delar gärna med mig av vad som jag har lyckats med och kommer köpa..
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons jan 05, 2011 3:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
- Ort: Nordkjosbotn, Norge
Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.
Någon som provat dom forut?
Någon som provat dom forut?
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
kollar katalogen men finner dom inte?Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.
Någon som provat dom forut?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:31 am
- Ort: Nordkjosbotn, Norge
Kolla sida 21 och 24 i mira katalogen.Tommy Luhr skrev:kollar katalogen men finner dom inte?Zipperno skrev:Jag har liggande 4074 och 4187 mira skär.
Någon som provat dom forut?
http://www.miratool.ch/PDF/Mira_Formtools_preview.pdf
1995 Omega C20LET 700whp/780nm
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
2000 Omega X20XEV 345whp/480nm
2008 Yamaha Nytro Impulseturbo
-------------------------------------------------
Tom Ivar Johansen
Tlf: +4790890028
Epost: tomivar@epost.no
Re: Mira skärstål
Innsug eller avgass..?Tommy Luhr skrev:Just nu letar jag efter ett stål för låg mellan flöde som gärna inte tappar av för mycket på fullt lyft på en volvo 530 topp..
-Bjørn
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
pratar insug nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi håller oss till ventil stål i denna tråd, gamla ouppklarade affärer får ni ordna utanför forumet. (tar bort ditt inlägg gurra inlägg)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
skall utvärdera dom stålen jag har och köpa lite nya nu när jag har flödesbänken iordning.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
beställt stålet 4101 för sugmotor topparna.
Skall utvärdera på volvo maskinerna om jag kan komma på en bra vinkel kombination..
Tycker 530 topparna är svåra att flåsa ut 200cfm med std ventil med bibehållen area.
Skall utvärdera på volvo maskinerna om jag kan komma på en bra vinkel kombination..
Tycker 530 topparna är svåra att flåsa ut 200cfm med std ventil med bibehållen area.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag kör 4104 eller 4098 på avgas. På insug kör jag en kombination. Minst 35 grader i toppvinkel, 1,3mm 45 grader, 60 grader och 75 grader. 75 grader kör jag med löst stål så det blir rätt bredd på 60 graders reduceringen. Jag tycker att 90-75-60 45 blir mest naturligt med 15 grader mellan vinklarna. En kompis har knåpat ihop ett Excelblad åt mig där man lägger in ventilstorlek, sätesbredd och önskad % under sätet så får man bredden på reduceringarna eller radien under avgassätet. Kommer snart en ny sida om ventilsäten.
Erland.
Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Erland, jag har märkt att radiestål på avgas ger en otrolig skillnad i flöde.
Speciellt på en inte så bearbetad kanal.
Avgaskanalerna på volvos 8v topp är ganska ojämna i flöde i portade utföranden.
Gör man två lika toppar så kan det skilja en del på avgasflödet.
Jag kör med löst 75graders stål med.
Toppvinklarna har jag inte laborerat med så mycket än.
Men förstår på dig att dom hjälper till en hel del.
Speciellt på en inte så bearbetad kanal.
Avgaskanalerna på volvos 8v topp är ganska ojämna i flöde i portade utföranden.
Gör man två lika toppar så kan det skilja en del på avgasflödet.
Jag kör med löst 75graders stål med.
Toppvinklarna har jag inte laborerat med så mycket än.
Men förstår på dig att dom hjälper till en hel del.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169