Läckage AN-kopplingar från JEGS

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Läckage AN-kopplingar från JEGS

Inlägg av Jonathan_ »

Visste inte riktigt vart den här frågan platsade, det är fritt fram för moderatorerna att flytta tråden.

Köpte ett helt gäng AN-kopplingar från JEGS, deras egna serie som har en "nickel" look.

Nu när jag fått soppa i systemet så läcker 4-5 stycken av dessa.
Jag måste gjort något radikalt fel för såhär dåliga kan dom bara inte vara (?).

Det är svårt att se exakt var det läcker på flera av kopplingarna, men en rak AN10 såg jag tydligt att det läckte såsom nedanstående bild visar. Alltså mellan slangen och nippeln på kopplingen.

Bild

Hade en 180 graders AN8 koppling till över som jag provtryckte med tryckluft och den läckte i "kulan" eller vad det nu är. Verkar väldigt förtroendeingivande... Se bild.

Bild

Jag använder deras stålomspunna slang också, denna.
http://www.jegs.com/p/JEGS/JEGS-Pro-Flo ... 8/10002/-1

Har någon annan råkat ut för detta med JEGS kopplingar?
Jag förmodar att jag gjort nåt tokigt, för såhär kass kan dom inte vara.

Har använt mig av diskmedel+vatten när jag monterat kopplingarna för att de skall gå lättare över nippeln när man klämmer åt den.
Ej använt loctite eller motsvarande, borde man det?

Såg att dom hade detta t ex. http://www.jegs.com/i/JEGS/555/28011/10 ... tId=870986


Mvh Jonathan
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nån gängtätning ska ju knappast krävas en AN-koppling tätar ju enbart mot konan
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Jag håller med, men man kan ju fundera varför dom i öht. saluför en gängtätning i samma del som AN-kopplingarna..

Är JEGS egna kopplingar kinagrejer?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Kulan du ringat in är Sprinten som håller fast muttern på själva Kopplingen
och nej det skall inte läka där
Hade du den fastskruvad på nån motsvarande nippel när du provtryckte den ?
Och Förmodligen är JEGs kopplingarna + många andra gjorda i Kina :?Bild
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

En koppling av den typen måste monteras på rätt nippel för att bli tät, blir den inte det så är det skrot..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Har alltid kört med Loctite på mina AN kopplingar, säkert monterat kring 100 st och aldrig haft en läckande. Loctite'n är mest för att vara safe för att slippa eventuella bränsle läckage.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

T-27 skrev:Kulan du ringat in är Sprinten som håller fast muttern på själva Kopplingen
och nej det skall inte läka där
Hade du den fastskruvad på nån motsvarande nippel när du provtryckte den ?
Och Förmodligen är JEGs kopplingarna + många andra gjorda i Kina :? //bild koppling//
Jo precis.

Japp, hade en rak nippel över från fuelcellen som jag drog fast i 180 graders kopplingen och sen en slang med slangklämma på den i sin tur.

I andra änden (slangänden på 180 graders kopplingen) så orkade jag inte sätta dit en stålomspunnen slangbit bara för provtryckningen så jag gängade bort hylsan på 180 graders kopplingen och drog dit en vanlig slang med slangklämma istället.

Jag får kanske testa med någon form av gängtätning och ge dom ett försök till.
Annars får man lov att byta ut dom som läcker nu och sen gå över resten så det blir lika. Billigt och roligt.. :(
Senast redigerad av Jonathan_ den ons okt 06, 2010 7:02 am, redigerad totalt 2 gång.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

The skrev:En koppling av den typen måste monteras på rätt nippel för att bli tät, blir den inte det så är det skrot..
Naturligtvis, de är såklart monterade på motsvarande AN-nipplar med kona avsett för en sån här koppling.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Jag inbillar mig att det nog är bra att lätt smörja konorna med någon form av smörja innan de gängas ihop, känns inte bra när två snustorra aluminiumytor ska täta mot varann, risken för att det skär eller nyper känns stor.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Limmade kopplingarna (i båda ändar så att säga) med Scantech 4000T (http://www.nordenolje.se/se/pdf/Scantec ... SE_low.pdf och är numera tätt.

I framtiden limmar jag nog även dyrare kopplingar, även fast det nog går ändå. Men det är så förbannat drygt att upptäcka läckage efteråt liksom. 8)

Kan även rekommendera Scantech 4000T till.. ja allt som ska tätas. Riktigt grymt! Lätt att demontera detaljer som man applicerat detta på eftersom det är ett tätningsmedel och inget lim egentligen.

Over ´n out. /J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar