Problem med hög avgastemp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
ställ den på ett tdc lyft insugsnocken på 2.6mm minus ventilspelet (alltså ca 2.25mm med 0.35mm spel) ca 108 grader
noterar att K kamaxeln är lite skum ganska långa ramper sen en jäkla acc där rampen tar slut helt i onödan gör bara att man får ventil stuts om man vill varva över ca 5500-6000rpm nånstans med standard grova fjädrarna.
mvh jens
noterar att K kamaxeln är lite skum ganska långa ramper sen en jäkla acc där rampen tar slut helt i onödan gör bara att man får ventil stuts om man vill varva över ca 5500-6000rpm nånstans med standard grova fjädrarna.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
En sak jag fundera på .Har wasted spark kopplad 1+4 2+3.
Och semisequential injection kopplad
Inj 1 bank cylindrar 2+4
Inj 2 bank cylindrar 1+3
Kanske bättre koppla
Inj 1 bank 1+4
Inj 2 bank 2+3
Eller spela det ingen roll ?
Och semisequential injection kopplad
Inj 1 bank cylindrar 2+4
Inj 2 bank cylindrar 1+3
Kanske bättre koppla
Inj 1 bank 1+4
Inj 2 bank 2+3
Eller spela det ingen roll ?
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
Bättre att ha spridarna som ligger närmast varandra ihopkopplat. (som du har gjort)
Re: Problem med hög avgastemp
Jag har enkla hårdare fjädrar.
Ställt veven på TDC ,ställt kam 2.25 på insug och mätt på avgas i samtidigt 1.6 ( + eller - ? 0.35 ventillspelet ?)
40-60 km/h 600-700°C
100-120 km/h 750-850° C
På 3an 1bar till 6000rpm 900-1000° C
Temp är på gränsen.
Bilen flytta sig ganska bra.
En experiment till ,jag ska byta VX kam och ställa den ordentligt.
Jag fundera på min tjocka topplock packning,vad händer om kompförhållande är för låg ?
Bilen behöver mappa ordentligt ( någon duktig i Skåne? )
Lambda 0.77
Jag har sänkt lite tändkurva
Ställt veven på TDC ,ställt kam 2.25 på insug och mätt på avgas i samtidigt 1.6 ( + eller - ? 0.35 ventillspelet ?)
40-60 km/h 600-700°C
100-120 km/h 750-850° C
På 3an 1bar till 6000rpm 900-1000° C
Temp är på gränsen.
Bilen flytta sig ganska bra.
En experiment till ,jag ska byta VX kam och ställa den ordentligt.
Jag fundera på min tjocka topplock packning,vad händer om kompförhållande är för låg ?
Bilen behöver mappa ordentligt ( någon duktig i Skåne? )
Lambda 0.77
Jag har sänkt lite tändkurva
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
Hur har du ställt motorn på TDC när du har justerat kammen?
Stämmer din TDC-markering?
Stämmer din TDC-markering?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med hög avgastemp
är tempmätaren av god kvalitet?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med hög avgastemp
Det går inte att kolla nollan på veven så där eftersom remskivan/svängdämparen brukar vara sönder ibland. Kontrollera nollan med skruvmejsel i tändstifthål metoden.
Re: Problem med hög avgastemp
Kontrollera nollan på öppnad motor (utan topplock )och markerade på svänghjul,på den kanten med många hål(till VR sensor).Svänghjul sitter fast.Man kan ta bort vevaxellägegivare(tror den heter på svenska)VR sensor och kolla med ficklampa.
Vevaxeldrev och remskiva röra sig lite innan är skruvad fast. Därför kan inte stämmer märke på remskiva och alu kåpa.
Tempgivare är kopplad direkt till eftermarknadsprut och testat med termometer från ung.
Vevaxeldrev och remskiva röra sig lite innan är skruvad fast. Därför kan inte stämmer märke på remskiva och alu kåpa.
Tempgivare är kopplad direkt till eftermarknadsprut och testat med termometer från ung.
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
Felet hittade.Hade för tjock toppackning (2.55 mm) för låg komp.Nu sitter original elring 1.3 mm packning och tempen är nu max 900 vid 1 bar med K kam.En tempgivare kopplad till sprut och en extra STRI racing i hytten.Tändstift NGK BPR7ES och wastedspark.Den är bara grundmappad nu av mig.
Tack alla för tips !
Bilen börja flytta sig :
https://www.youtube.com/watch?v=CLJ6tOqX5I0
Tack alla för tips !
Bilen börja flytta sig :
https://www.youtube.com/watch?v=CLJ6tOqX5I0
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.