Problem med hög avgastemp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
hur går det hunnit testa några kammar och klämspalter?
bara att ringa om du har några funderigar.
mvhb jens
bara att ringa om du har några funderigar.
mvhb jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
Hej, nej jag har inte hunnit testa mer med bilen, har hållt på med huset hela vintern.
Jag tänkte testa din kam också, sen har jag beslutat mig för att prova köra på e85 utan att ändra klämspalten, mer som en nödlösning för att jag inte hinner göra någonting innan det är dags för tävlingarna.
Tanken är sen att byta kolvar så jag får en spalt, samt lägga kompet på 10,0-10,5 nånting och köra med e85. Jag gillar egentligen inte e85, men mitt största problem är avgastempen idag då allt i motorrummet i princip smälter, och den sjunker ju med minst 200 grader.
Samt att gå från 8,3 som jag har idag till 10 nånting borde ju inte kunna försämra registret något, snarare tvärt om.
Mvh
Jag tänkte testa din kam också, sen har jag beslutat mig för att prova köra på e85 utan att ändra klämspalten, mer som en nödlösning för att jag inte hinner göra någonting innan det är dags för tävlingarna.
Tanken är sen att byta kolvar så jag får en spalt, samt lägga kompet på 10,0-10,5 nånting och köra med e85. Jag gillar egentligen inte e85, men mitt största problem är avgastempen idag då allt i motorrummet i princip smälter, och den sjunker ju med minst 200 grader.
Samt att gå från 8,3 som jag har idag till 10 nånting borde ju inte kunna försämra registret något, snarare tvärt om.
Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
jag är rädd att inte E85 löser alla problem med tempen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
Nej jag vet inte heller hur det blir med befintlig (avsaknad av) spalt, det kanske inte går att höja tändningen särskillt mycket.
Men tempen måste väl sjunka ganska kraftigt ändå? 1000 grader är väl inte ens möjligt med e85?
På bana ligger jag på 950-1050 konstant idag
Men tempen måste väl sjunka ganska kraftigt ändå? 1000 grader är väl inte ens möjligt med e85?
På bana ligger jag på 950-1050 konstant idag
Re: Problem med hög avgastemp
Jag tror att du kan få snudd på lika höga avgastemperatur med E85 som bensin, jag har sett en bra bit över 1000grader iaf.
Vet inte om det är någon som frågat(brukar va första frågan) vad du har för mätinstrument och om du har rätt instick på proben? man kan få många hundra graders skillnad beroende på insticket.
Vet inte om det är någon som frågat(brukar va första frågan) vad du har för mätinstrument och om du har rätt instick på proben? man kan få många hundra graders skillnad beroende på insticket.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
jag har 1000grader på min vega B20 med E85 1.8bar och 26 grader förtändning iallafall på bara några sek men den har väldigt låg kompa därav problem åt andra hållet snarare än det problemet du har
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
Jag kör defi link mätare, och insticket är fullt inne helt enkelt, tror inte man kan göra på något annat sätt. i sverige kostar dom 3800:- så jag förutsätter att dom inte visar särskillt mycket fel.niclas_ab skrev:Jag tror att du kan få snudd på lika höga avgastemperatur med E85 som bensin, jag har sett en bra bit över 1000grader iaf.
Vet inte om det är någon som frågat(brukar va första frågan) vad du har för mätinstrument och om du har rätt instick på proben? man kan få många hundra graders skillnad beroende på insticket.
Ofan jag trodde inte det gick att få så hög avgastemp med e85, alla säger ju att man alltid räknar av 200 grader.
Men om vi säger att man bygger optimalt, hög komp, över 10.0 i alla fall, och hög tändning på det, samt bred/stor squish spalt, då måste det ju sjunka ganska kraftigt?
Re: Problem med hög avgastemp
avgastempen lär inte påverkas så värst mycket om du har problem redan idag med avgastempen,
är snarare om man ligger löjligt nära spik på e85 (dvs högt komp å feg täninge) som man lär få problem tvärt om så att säga. dvs att man måste backa täningen massor om man går "ner" till BF å tvingas kompromissa med massor av tändsänkning för det inte ska spika...
att säga att man direkt kan räkna av 200 grader stämmer ialafall inte alls... möjligen med optimerad täning om det har vart spik som vart problemet innan som sagt...
jag tror def du ska testa byta kamaxel å gå upp i kompa, alt en mindre turbo för å få bra skjuts i maskinen, (som det är nu går nog maskinen under dåliga förhållanden helt enkelt)
jag upplevde precis samma sak på en maskin i sommras å där var det låga kompet som gjorde felet bla. (b21et)
hade kört exakt samma motor med en liten turbo året innan och det funkade klockrent ,
bytte till större turbo å problemet kom direkt, testade byta kam å bränsle (mappade både 99 och e85 utan större skillnad)
i desperation bytte vi tillbaka till den mindre turbon igen å då funkade det bra som innnan, dock sjukt hög tändning både på e85 och 99oktan...
bygger en ny motor tilll han nu vinter med högre kompa..
är snarare om man ligger löjligt nära spik på e85 (dvs högt komp å feg täninge) som man lär få problem tvärt om så att säga. dvs att man måste backa täningen massor om man går "ner" till BF å tvingas kompromissa med massor av tändsänkning för det inte ska spika...
att säga att man direkt kan räkna av 200 grader stämmer ialafall inte alls... möjligen med optimerad täning om det har vart spik som vart problemet innan som sagt...
jag tror def du ska testa byta kamaxel å gå upp i kompa, alt en mindre turbo för å få bra skjuts i maskinen, (som det är nu går nog maskinen under dåliga förhållanden helt enkelt)
jag upplevde precis samma sak på en maskin i sommras å där var det låga kompet som gjorde felet bla. (b21et)
hade kört exakt samma motor med en liten turbo året innan och det funkade klockrent ,
bytte till större turbo å problemet kom direkt, testade byta kam å bränsle (mappade både 99 och e85 utan större skillnad)
i desperation bytte vi tillbaka till den mindre turbon igen å då funkade det bra som innnan, dock sjukt hög tändning både på e85 och 99oktan...
bygger en ny motor tilll han nu vinter med högre kompa..
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
om du ligger kvar på måttligt laddtryck (samma som med 95oktan) med snabb förbräning så behöver du inte backa och fega med förtändningen på samma sätt som när du körde blyfri95 därför kommer tempen att sjunka men då du sen vill höja trycket så kommer du att få minska tändningen rätt hårt med snabb förbräning och då blir det nog likadant igen.
med långsammare förbräning så kan du ligga kvar på "rätt" förtändning och ladda på rätt hårt om du har koll på grejorna och då kommer max tempen sjunka mot 820-860 grader ungefär skulle jag tro.
en liten ur fräsning av färbräningsrumets klämspallt är ju fort gjort på en sån motor sen dit med min kam sen ladda på med rätt förtändning= hög effekt, låg temp och körbarhet sen kan du sladda omkring lycklig i sommar
med långsammare förbräning så kan du ligga kvar på "rätt" förtändning och ladda på rätt hårt om du har koll på grejorna och då kommer max tempen sjunka mot 820-860 grader ungefär skulle jag tro.
en liten ur fräsning av färbräningsrumets klämspallt är ju fort gjort på en sån motor sen dit med min kam sen ladda på med rätt förtändning= hög effekt, låg temp och körbarhet sen kan du sladda omkring lycklig i sommar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
Mindre turbo? skulle aldrig falla mig in, då kan jag likaväl låta bli att köra =)
Om något så skulle jag heldre prova större snurra, för jag har nästan för mycket botten, det hade gjort mer nytta i toppen
Nej men skämt o sidor... effekten är jag nöjd med än så länge.
Men om vi säger såhär, när jag väl ändrar någonting så tänker jag göra det optimalt, alltså ändra på kolvarna och kompet.
Och under dom omständigheterna, så måste ju e85 ge lägst avgastemp? eller?
Om inte så ser jag ingen anledning att byta bränsle...
Förresten jag testade min andra enem kam med 112 grader nockvinkel och välldigt lite överlapp, och det var bara marginell skillnad, fick bara ändra bränslet, tändningen kunde jag höja max någon grad, så felet är väl ganska uteslutande klämspalten, har dock inte matchflödat spridarna ännu, men det ska göras i dagarna när jag får tid.
Om något så skulle jag heldre prova större snurra, för jag har nästan för mycket botten, det hade gjort mer nytta i toppen
Nej men skämt o sidor... effekten är jag nöjd med än så länge.
Men om vi säger såhär, när jag väl ändrar någonting så tänker jag göra det optimalt, alltså ändra på kolvarna och kompet.
Och under dom omständigheterna, så måste ju e85 ge lägst avgastemp? eller?
Om inte så ser jag ingen anledning att byta bränsle...
Förresten jag testade min andra enem kam med 112 grader nockvinkel och välldigt lite överlapp, och det var bara marginell skillnad, fick bara ändra bränslet, tändningen kunde jag höja max någon grad, så felet är väl ganska uteslutande klämspalten, har dock inte matchflödat spridarna ännu, men det ska göras i dagarna när jag får tid.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
hur har du mappat bränsle och tändning mot rpm och laddtryck och hur ser laddtrycks kurvan ut?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
bara för att vi inte skall få några missförstånd nu, du har väl inte insticket så långt in att spetsen/toppen på EGTn nuddar röret??dannej skrev:Jag kör defi link mätare, och insticket är fullt inne helt enkelt, tror inte man kan göra på något annat sätt. i sverige kostar dom 3800:- så jag förutsätter att dom inte visar särskillt mycket fel.
Re: Problem med hög avgastemp
Danne> Har du provat att backa lite på kamaxeln än?
Avancerad kaminställning ger direkt svar med högre avgastemp, och du nämnde innan att du hade kammen ställd avancerad. Det ger även mer botten och snabbare svar på turbon tack vare avgasernas energi (därav temp).
Retarderar du kammen lite, dvs återgår till 0-inställning så borde avgastempen sjunka och du tappar lite svar i turbon, samt vinner mer på höga varv.
Om du inte har provat än så gör det innan du fortsätter klabba!
Man måste inte köpa allt special som finns innan man har testat med att justera in det skit man redan har.
Avancerad kaminställning ger direkt svar med högre avgastemp, och du nämnde innan att du hade kammen ställd avancerad. Det ger även mer botten och snabbare svar på turbon tack vare avgasernas energi (därav temp).
Retarderar du kammen lite, dvs återgår till 0-inställning så borde avgastempen sjunka och du tappar lite svar i turbon, samt vinner mer på höga varv.
Om du inte har provat än så gör det innan du fortsätter klabba!
Man måste inte köpa allt special som finns innan man har testat med att justera in det skit man redan har.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
helt rätt packman men skillnaden blir liten då det ändå rör sig om en rätt kort kam med ganska sen avgasöppning. men samtidigt om man tänker ett steg till så tappar man cylindertryck på lägre och mellan rpm och då kanske man kan öka förtändningen där utan spikningar och då ska/kan avgastempen minska något till men det är nog bara nödlösningar men de är bättre än inga överhuvudtaget om man inte har tid att fila om förbränningsrummet eller svarva ned kolvarna eller montera en tjockare toppackning.
därför jag vill veta mer om nuvarande förtändning, lamda och tryck kurva beror på att jag mins det va väldigt låga förtändningar som användes före knack kunde höras om jag mins rätt från telefonsamtalet och det kan ju bero på andra saker till viss del också tex så kanske det bara är en cylinder som knackar på grund av fel lamda eller tändning på just bara den cylindern......
vatten tempen och flödet i toppen har större betydelse än vad jag trott tidigare också på spiknings gränsen prova en kall termostat då kanske du kan få ett par tre grader mer förtändning också och det gör skilnad på avgastempen.
du skulle fått byta kam hur som helst också, jag har fina lach caps hemma nu i 0.05mm steg så du kan få sånna skickade åt dig på ett par dar.
mvh jens
därför jag vill veta mer om nuvarande förtändning, lamda och tryck kurva beror på att jag mins det va väldigt låga förtändningar som användes före knack kunde höras om jag mins rätt från telefonsamtalet och det kan ju bero på andra saker till viss del också tex så kanske det bara är en cylinder som knackar på grund av fel lamda eller tändning på just bara den cylindern......
vatten tempen och flödet i toppen har större betydelse än vad jag trott tidigare också på spiknings gränsen prova en kall termostat då kanske du kan få ett par tre grader mer förtändning också och det gör skilnad på avgastempen.
du skulle fått byta kam hur som helst också, jag har fina lach caps hemma nu i 0.05mm steg så du kan få sånna skickade åt dig på ett par dar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/