Problem med hög avgastemp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
hur har du justerat lamda, förtändning och laddtryck nu?
har du ändrat nått i klämspalten?
mvh jens
har du ändrat nått i klämspalten?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med hög avgastemp
~100 grader sänkning av avgastemp är normalt på bensin vs e85
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med hög avgastemp
Lyfter en gammal tråd.
Har också problem med hög avgastemp.
Min bygge:
Volvo 940 98'
B230ft (från 98) 21000 mil
~8.5:1 komp
MLS 2,55mm packning
Mahle kolvringar glycko lager
531 portad 46/38 ventiler
H-profil stakar
Original kolvar
Borgwarner S200g turbin intern WG
Siemens deka 630 cc 3 bar
DW200 255 lph pump
DP 3" sen 2.37" och 2 x magnaflow
Lammeldiff
M90
Tryckplatta KLracing och kevlar lammel
B230E insug och 850 spjälhus med TPS
KL grenrör T3 flans
Justerbar kamdrev
AEM analog BB kopplad till sprut
EGT sond (sitter i grenrör) kopplad till sprut
Eftermarknad sprut easyecu 3+
Knacksenor kopplad till sprut
Det can (hörlurar)
Bränsle 98
Med K kam hade 600°C på tomgång,över 1000 med 70-80 kpa 70 km/h och mer med ladd.
Med VX kam ungefär 80-100° mindre hela registret
Och VX flyttade 3,5° framåt temp sänkt~ 80° till
Kompisar säga att der är för mycket overlap och bränse bränner i grenröret p.g.a portat mycket +46/38 ventiler och jag behöver annat kamaxel
Mera bränsle gav ingen skillnad.
Vilken kamaxel rekommenderas till min maskin ?
Min tändkurva:
P.s. Kanske ser konstig hur jag skriver,men jag är inte svensk.sorry
Har också problem med hög avgastemp.
Min bygge:
Volvo 940 98'
B230ft (från 98) 21000 mil
~8.5:1 komp
MLS 2,55mm packning
Mahle kolvringar glycko lager
531 portad 46/38 ventiler
H-profil stakar
Original kolvar
Borgwarner S200g turbin intern WG
Siemens deka 630 cc 3 bar
DW200 255 lph pump
DP 3" sen 2.37" och 2 x magnaflow
Lammeldiff
M90
Tryckplatta KLracing och kevlar lammel
B230E insug och 850 spjälhus med TPS
KL grenrör T3 flans
Justerbar kamdrev
AEM analog BB kopplad till sprut
EGT sond (sitter i grenrör) kopplad till sprut
Eftermarknad sprut easyecu 3+
Knacksenor kopplad till sprut
Det can (hörlurar)
Bränsle 98
Med K kam hade 600°C på tomgång,över 1000 med 70-80 kpa 70 km/h och mer med ladd.
Med VX kam ungefär 80-100° mindre hela registret
Och VX flyttade 3,5° framåt temp sänkt~ 80° till
Kompisar säga att der är för mycket overlap och bränse bränner i grenröret p.g.a portat mycket +46/38 ventiler och jag behöver annat kamaxel
Mera bränsle gav ingen skillnad.
Vilken kamaxel rekommenderas till min maskin ?
Min tändkurva:
P.s. Kanske ser konstig hur jag skriver,men jag är inte svensk.sorry
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med hög avgastemp
Har du kollat att noll grader tändning verkligen är noll?
45-50 grader tändning vid 80kpa är ju lite väl mycket.
45-50 grader tändning vid 80kpa är ju lite väl mycket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med hög avgastemp
Yes, jag har kollat.Jag skrev i hela mapen "0" och i sprutet interface visad noll,sen stroba på märke.
Många fråga ,så jag filmad hur jag gjorde det.På slutet film camera är i korrekt position mot veven.
https://www.youtube.com/watch?v=Q-9MHu7vwEY
Och så här ser EGT i sprutet när jag kör bilen.Det var 1,2,3,4,5 och 90 km/timme med VX kam utan justerbar kamdrev,lite lägre temperatur än K kam men jag tror fortfarande för mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=mePntrmxW88
45-50 grader tändning det ganska mycket ,men jag försökte om det bli skillnad i temp.Skillnad var marginelt så nu är sänkt några grader
Många fråga ,så jag filmad hur jag gjorde det.På slutet film camera är i korrekt position mot veven.
https://www.youtube.com/watch?v=Q-9MHu7vwEY
Och så här ser EGT i sprutet när jag kör bilen.Det var 1,2,3,4,5 och 90 km/timme med VX kam utan justerbar kamdrev,lite lägre temperatur än K kam men jag tror fortfarande för mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=mePntrmxW88
45-50 grader tändning det ganska mycket ,men jag försökte om det bli skillnad i temp.Skillnad var marginelt så nu är sänkt några grader
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
Provat ställa om kammen mer än 3 grader? Får man kammen en kugg fel kan man öka tändningen rejält utan att det spikar och effekten uteblir också till stor del.
Vet då det blev slarv vid monteringen på en liknande motor tror den tålde 28gr tändning på en bars ladd på 95 oktan sen med kammen rätt spikade det vid typ 18gr
Annars är toppen rejält planad typ för en sugmotor från början?
Om inte stämmer komp förhållandet med en 2,55mm toppackning och kolvarna från en fk/ft?
Skulle om möjligt vilja ha halva tjockleken på packningen så squishen bli mindre.
Vet då det blev slarv vid monteringen på en liknande motor tror den tålde 28gr tändning på en bars ladd på 95 oktan sen med kammen rätt spikade det vid typ 18gr
Annars är toppen rejält planad typ för en sugmotor från början?
Om inte stämmer komp förhållandet med en 2,55mm toppackning och kolvarna från en fk/ft?
Skulle om möjligt vilja ha halva tjockleken på packningen så squishen bli mindre.
Re: Problem med hög avgastemp
Kammen är ställ så här:
Har inte provat ställa mer.
Jag är osäkert hur mycket topp är planad,första verkstaden hade inte koll på hur mycket vara planad,de så kanske 1 mm. Den andra verkstaden som gjorde stora ventiler och hårdare fjädrar planad endast 0,10
Block är planad 0,06
Kolvarna ft original ogjort,färbränningsrum ogjort.
Har provat kompression men på kalt motor , 145 psi - 10kg/cm2 på alla cylindrar.
Jag tror inte är en kugg fel,jag menar alla hjul ställ på märke.
Kan vara packningen för tjock ? Kan det vara min problem ?
I alla fall vilken turbo kam skulle jag ha ?
Bilen ska inte köra på bana.Bara gata/lekbil.
Den är mappad på gata bara och är inte optimalt än.
Har inte provat ställa mer.
Jag är osäkert hur mycket topp är planad,första verkstaden hade inte koll på hur mycket vara planad,de så kanske 1 mm. Den andra verkstaden som gjorde stora ventiler och hårdare fjädrar planad endast 0,10
Block är planad 0,06
Kolvarna ft original ogjort,färbränningsrum ogjort.
Har provat kompression men på kalt motor , 145 psi - 10kg/cm2 på alla cylindrar.
Jag tror inte är en kugg fel,jag menar alla hjul ställ på märke.
Kan vara packningen för tjock ? Kan det vara min problem ?
I alla fall vilken turbo kam skulle jag ha ?
Bilen ska inte köra på bana.Bara gata/lekbil.
Den är mappad på gata bara och är inte optimalt än.
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
Det ska inte vara några som helst problem och köra med en k-kam finns ju kammar som ger mer effekt och annat register men tror inte ett kamaxel byte är felet på en hög avgas temp iaf.
Kollat så märkningen på vevaxeln är rätt?
Kollat så märkningen på vevaxeln är rätt?
Re: Problem med hög avgastemp
Tror faktiskt att det var det som kadetten menade:CÅ skrev:...Kollat så märkningen på vevaxeln är rätt?
... och det var min första tanke också...Kadett4wd skrev:Har du kollat att noll grader tändning verkligen är noll?
45-50 grader tändning vid 80kpa är ju lite väl mycket.
Det låter "ju lite väl mycket".
Re: Problem med hög avgastemp
"Ställt kamaxeln så här"
Ja men hur är den verkligen ställd? Har du mätt hur mycket lyft det är när vevaxel står i noll? Mät på lyftare till avgas och insugs-ventil på 1an och 4an när de står i överlapp. Indikatorklocka.
Ja men hur är den verkligen ställd? Har du mätt hur mycket lyft det är när vevaxel står i noll? Mät på lyftare till avgas och insugs-ventil på 1an och 4an när de står i överlapp. Indikatorklocka.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
jag tänkte lika som du mattias. vad det står på ett kam drev säger inget vid grund instälningen av en kam på en trimmad motor men sen då man vill testa ändringar baserat på graderigen på hjulen om man vet vad ett sträck motsvarar?
här är en profs film jag gjorde för några år sen som visar hur man grund inställer en B230 kam och är man snäll kan jag ge TDC luftet på insug på kamaxeln du har också https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs
mvh jens
här är en profs film jag gjorde för några år sen som visar hur man grund inställer en B230 kam och är man snäll kan jag ge TDC luftet på insug på kamaxeln du har också https://www.youtube.com/watch?v=qnr9xvSszcs
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med hög avgastemp
Så här ställt vevaxel
Så här ställt kamaxel
På beltet finns markeringar och stämmer också med märke på alla hjul.
Det kan inte vara fel .
Köpte idag indikatorklocka
Jag har kollat som på Jens filmen och vid TDC insug ventil på 1an öppnad 1,5 mm(hur mycket bör vara ?)
Justerbar kamaxel är nollat nu.
Om det behövs jag kan också mäta avgas och insug i överlapp.
Så här ställt kamaxel
På beltet finns markeringar och stämmer också med märke på alla hjul.
Det kan inte vara fel .
Köpte idag indikatorklocka
Jag har kollat som på Jens filmen och vid TDC insug ventil på 1an öppnad 1,5 mm(hur mycket bör vara ?)
Justerbar kamaxel är nollat nu.
Om det behövs jag kan också mäta avgas och insug i överlapp.
Senast redigerad av voitec den mån maj 16, 2016 7:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 940 Turbo 412 bhp@495Nm
Wojtek S.
Wojtek S.
Re: Problem med hög avgastemp
jag brukar ställa kolven i tdc sen mäta både insug å avgas, i överlapp och kolven i tdc brukar det vara bra om avgas öppnar 1-3 tiondelar mer än insug (som grundinställning)
gör då sammtidigt en markering du kan strobba mot som du vet stämmer
om du drar motorn sakta frammåt tills kolven "stannar" så drar du vidare tills kolven vänder, där mellan har du kanske ett par grader, TDC är ju då mitten där imellan så brukar göra ett antal försök genom att dra runt motorn för hand och göra någon tilfällig markering på remkiva/kåpa så man vet med säkerhet att allt blir rätt
gör då sammtidigt en markering du kan strobba mot som du vet stämmer
om du drar motorn sakta frammåt tills kolven "stannar" så drar du vidare tills kolven vänder, där mellan har du kanske ett par grader, TDC är ju då mitten där imellan så brukar göra ett antal försök genom att dra runt motorn för hand och göra någon tilfällig markering på remkiva/kåpa så man vet med säkerhet att allt blir rätt
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med hög avgastemp
kollar i morgon , vilken kam?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/