Större ventiltryckare i volvo 16v

Diskussioner för erfaret folk
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Större ventiltryckare i volvo 16v

Inlägg av dhedlund »

Hej!

Fick rådet att montera större tryckare av min kamaxel leverantör. Han påstår att köra 37mm inte ska vara några problem.

Någon som vet att det funkar? Tycker inte det blir sådär jätte katigt med gods kvar.
Det kanske inte blir så mycket sidobelastning på dom?

Hoppas att någon kan övertyga mig!

Tack på förhand!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Ok. Vi börjar med att fråga vad är det för kam som behöver den tryckaren? Jag kan sälja upp till 15.5mm lyft och med runt 280 grader vid 1.25mm som går på 35mm tryckare.

Det går säkert att köra 37mm men jag förstår inte vitsen, antar att det inte är en sugmotor som skall ge effekt vid 9500rpm?

Berätta mera.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
frågan är om det finns nån anledning till det? det är väldigt stora lyftare på en volvo 16v redan.

räknar man lite mer så räcker mycket mindre lyft mycket längre än vad många tror.

durationerna på en volvo 16v är en helt annan grej än på en 8v. det är lätt att förstöra en 16v med en allt för vass kamaxel, även full race motorer.

vad är det för motor vi snackar om? använings område mm?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Dennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
Och vad ger en sån I effekt? :)

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Fick rådet...låter lite skumt.

Antingen går det på 35mm eller inte. Det är max accelerationen upp och ner som bestämmer hur långt ut från centrum på tryckaren nocken kommer att vara.



/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
Bra, jag har skrivit fel! Det är som jens skriver, max hastigheten, inte max accelerationen.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
Bra, jag har skrivit fel! Det är som jens skriver, max hastigheten, inte max accelerationen.

/Andre'

här ser man en uppmätt mekanisk STS 238 som jag och rajne på AGAP ritat fram som en modärn sport kam som just presis rymms på en orginal stomme.

en modärn 16v kam med måttlig duration och som utnytjar hela 35mm tryckaren (inte många 16v kammar som värkligen va 16v kammar i början). se Minimum Flat Follower Dia (ska va minst 2mm från kanten i mitten för säker funktion).
volvo kör med en 8v kam det kan man se då den bara utnytjar 29mm!

hur långt räcker en sån? jag är rätt säker på att den skulle räcka till väldigt vassa motorer än fast det långt ifrån är en fullrace profil. (0.20 i vspel)

många glömer bort att räkna om grenrören och insugen (kör med vad som fungerar på 8v) till de mindre durationerna på 16v och tror sen att kammen inte orkar varva ut men det är igenteligen rören som stämmer av fel. (blir kortare med mindre duration).

även en orginal kamaxel.

Kod: Markera allt

   
 
               C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS238 16.CPP                
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        111.00 ATDC    0.20  277.96   28.53 BTDC   69.43 ABDC   925.4
 .050 Lift C/L     110.33 ATDC    0.30  271.01   25.08 BTDC   65.94 ABDC   924.5
 Runout             0.0051        0.40  265.38   22.31 BTDC   63.07 ABDC   923.5
 Peak Open  Acc.    0.01586       0.50  260.67   19.96 BTDC   60.71 ABDC   921.9
 Peak Nose  Acc.  -0.00799        1.00  244.07   11.72 BTDC   52.35 ABDC   915.4
 Peak Close Acc.    0.01807       1.25  238.06    8.70 BTDC   49.37 ABDC   913.0
 Lift @ TDC         2.163         2.00  223.65    1.37 BTDC   42.28 ABDC   899.4
 Valve Lash         0.000         3.00  208.13    6.44 ATDC   34.57 ABDC   879.1
 Rocker Ratio      1.00           4.00  193.78   13.61 ATDC   27.39 ABDC   857.0
 Lobe Separation   -----          5.00  179.15   20.94 ATDC   20.09 ABDC   819.1
 Minimum Flat                     6.00  163.68   28.67 ATDC   12.35 ABDC   775.5
   Follower Dia.   32.118         7.00  146.97   37.06 ATDC    4.03 ABDC   720.2
                                  8.00  128.57   46.24 ATDC    5.19 BBDC   650.0
                                  9.00  107.38   56.86 ATDC   15.77 BBDC   558.8
                                 10.00   81.27   69.94 ATDC   28.79 BBDC   443.6
                                 11.00   42.42   89.57 ATDC   48.01 BBDC   238.6
                                 11.3729  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 11.3729  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
              C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo UA.16.CPP               
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              E1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        111.00 ATDC    0.20  241.89   10.23 BTDC   51.66 ABDC   689.6
 .050 Lift C/L     110.16 ATDC    0.30  235.73    7.37 BTDC   48.36 ABDC   688.5
 Runout             0.0127        0.40  231.30    5.27 BTDC   46.02 ABDC   687.6
 Peak Open  Acc.    0.02129       0.50  227.71    3.56 BTDC   44.15 ABDC   686.7
 Peak Nose  Acc.  -0.00816        1.00  214.80    2.76 ATDC   37.57 ABDC   682.5
 Peak Close Acc.    0.02158       1.25  209.76    5.28 ATDC   35.04 ABDC   679.7
 Lift @ TDC         0.758         2.00  196.82   11.75 ATDC   28.57 ABDC   667.1
 Valve Lash         0.000         3.00  180.93   19.73 ATDC   20.65 ABDC   646.3
 Rocker Ratio      1.00           4.00  164.84   27.79 ATDC   12.63 ABDC   617.1
 Lobe Separation   -----          5.00  147.80   36.34 ATDC    4.14 ABDC   577.8
 Minimum Flat                     6.00  128.97   45.83 ATDC    5.20 BBDC   524.8
   Follower Dia.   29.198         7.00  107.51   56.60 ATDC   15.89 BBDC   454.0
                                  8.00   81.36   69.71 ATDC   28.93 BBDC   362.7
                                  9.00   42.54   89.40 ATDC   48.06 BBDC   196.7
                                  9.3653  --- PEAK CAM LIFT ---
                                  9.3653  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
               
 
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Hej och tack för svar!

Med risk att uppmuntra till smutskastning av min kamaxel leverantör så nämner jag inte hans namn men det rör sig om en äldre herre som håller till i östergötland och har egen ritade vevstakar, motorblock i aluminium, mm på repetoaren.

Jag litar på honom, men han kan omöjligt vara bäst på allt, därav min fråga här.

Vi har inte pratat något om kammarna men 14-15mm lyft vid 0 spel har disskuterats.

Har kontaktat dig tidigare Jens angående kamaxlar och fyllt i "kamaxel fomuläret" men du verkar inte ha fått tid att svara. Det är fortfarande aktuellt, har du något som skulle passa mig så för du gärna höra av dig!

Motorn i sig är en 3L lustgas dragracing snurra.

Tack på förhand!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Turbo eller sug? Pma om du är intresserad av profiler.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dhedlund skrev:Hej och tack för svar!

Med risk att uppmuntra till smutskastning av min kamaxel leverantör så nämner jag inte hans namn men det rör sig om en äldre herre som håller till i östergötland och har egen ritade vevstakar, motorblock i aluminium, mm på repetoaren.

Jag litar på honom, men han kan omöjligt vara bäst på allt, därav min fråga här.

Vi har inte pratat något om kammarna men 14-15mm lyft vid 0 spel har disskuterats.

Har kontaktat dig tidigare Jens angående kamaxlar och fyllt i "kamaxel fomuläret" men du verkar inte ha fått tid att svara. Det är fortfarande aktuellt, har du något som skulle passa mig så för du gärna höra av dig!

Motorn i sig är en 3L lustgas dragracing snurra.

Tack på förhand!
sorry! jag har nog missat nått pm. jag ska leta efter det på torsdag-fredag då jag jobbar med motorer i värkstan och ge ett svar.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Dennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
du blandar inte ihop 8v och 16v nu, de låter lite så ;)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

kan fan va så, förlåt.. var nog i min egen värld när ja skrev björn..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

B_Christoffersson skrev:
Dennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
du blandar inte ihop 8v och 16v nu, de låter lite så ;)
Helt fel har du nog inte Dennis,Gunnar säljer 16v kambrygga med 38mm tryckare på insug!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Skriv svar