Större ventiltryckare i volvo 16v
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Större ventiltryckare i volvo 16v
Hej!
Fick rådet att montera större tryckare av min kamaxel leverantör. Han påstår att köra 37mm inte ska vara några problem.
Någon som vet att det funkar? Tycker inte det blir sådär jätte katigt med gods kvar.
Det kanske inte blir så mycket sidobelastning på dom?
Hoppas att någon kan övertyga mig!
Tack på förhand!
Fick rådet att montera större tryckare av min kamaxel leverantör. Han påstår att köra 37mm inte ska vara några problem.
Någon som vet att det funkar? Tycker inte det blir sådär jätte katigt med gods kvar.
Det kanske inte blir så mycket sidobelastning på dom?
Hoppas att någon kan övertyga mig!
Tack på förhand!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Ok. Vi börjar med att fråga vad är det för kam som behöver den tryckaren? Jag kan sälja upp till 15.5mm lyft och med runt 280 grader vid 1.25mm som går på 35mm tryckare.
Det går säkert att köra 37mm men jag förstår inte vitsen, antar att det inte är en sugmotor som skall ge effekt vid 9500rpm?
Berätta mera.
/Andre'
Det går säkert att köra 37mm men jag förstår inte vitsen, antar att det inte är en sugmotor som skall ge effekt vid 9500rpm?
Berätta mera.
/Andre'
power
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
frågan är om det finns nån anledning till det? det är väldigt stora lyftare på en volvo 16v redan.Dennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
räknar man lite mer så räcker mycket mindre lyft mycket längre än vad många tror.
durationerna på en volvo 16v är en helt annan grej än på en 8v. det är lätt att förstöra en 16v med en allt för vass kamaxel, även full race motorer.
vad är det för motor vi snackar om? använings område mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
norrback skrev:Bra, jag har skrivit fel! Det är som jens skriver, max hastigheten, inte max accelerationen.Jens Gustavsson skrev:max VELOCITY är vad som bestämer hur långt ut på tryckaren man kommer om man ska va korekt.
/Andre'
här ser man en uppmätt mekanisk STS 238 som jag och rajne på AGAP ritat fram som en modärn sport kam som just presis rymms på en orginal stomme.
en modärn 16v kam med måttlig duration och som utnytjar hela 35mm tryckaren (inte många 16v kammar som värkligen va 16v kammar i början). se Minimum Flat Follower Dia (ska va minst 2mm från kanten i mitten för säker funktion).
volvo kör med en 8v kam det kan man se då den bara utnytjar 29mm!
hur långt räcker en sån? jag är rätt säker på att den skulle räcka till väldigt vassa motorer än fast det långt ifrån är en fullrace profil. (0.20 i vspel)
många glömer bort att räkna om grenrören och insugen (kör med vad som fungerar på 8v) till de mindre durationerna på 16v och tror sen att kammen inte orkar varva ut men det är igenteligen rören som stämmer av fel. (blir kortare med mindre duration).
även en orginal kamaxel.
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS238 16.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 111.00 ATDC 0.20 277.96 28.53 BTDC 69.43 ABDC 925.4
.050 Lift C/L 110.33 ATDC 0.30 271.01 25.08 BTDC 65.94 ABDC 924.5
Runout 0.0051 0.40 265.38 22.31 BTDC 63.07 ABDC 923.5
Peak Open Acc. 0.01586 0.50 260.67 19.96 BTDC 60.71 ABDC 921.9
Peak Nose Acc. -0.00799 1.00 244.07 11.72 BTDC 52.35 ABDC 915.4
Peak Close Acc. 0.01807 1.25 238.06 8.70 BTDC 49.37 ABDC 913.0
Lift @ TDC 2.163 2.00 223.65 1.37 BTDC 42.28 ABDC 899.4
Valve Lash 0.000 3.00 208.13 6.44 ATDC 34.57 ABDC 879.1
Rocker Ratio 1.00 4.00 193.78 13.61 ATDC 27.39 ABDC 857.0
Lobe Separation ----- 5.00 179.15 20.94 ATDC 20.09 ABDC 819.1
Minimum Flat 6.00 163.68 28.67 ATDC 12.35 ABDC 775.5
Follower Dia. 32.118 7.00 146.97 37.06 ATDC 4.03 ABDC 720.2
8.00 128.57 46.24 ATDC 5.19 BBDC 650.0
9.00 107.38 56.86 ATDC 15.77 BBDC 558.8
10.00 81.27 69.94 ATDC 28.79 BBDC 443.6
11.00 42.42 89.57 ATDC 48.01 BBDC 238.6
11.3729 --- PEAK CAM LIFT ---
11.3729 --- PEAK VALVE LIFT ---
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo UA.16.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe E1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 111.00 ATDC 0.20 241.89 10.23 BTDC 51.66 ABDC 689.6
.050 Lift C/L 110.16 ATDC 0.30 235.73 7.37 BTDC 48.36 ABDC 688.5
Runout 0.0127 0.40 231.30 5.27 BTDC 46.02 ABDC 687.6
Peak Open Acc. 0.02129 0.50 227.71 3.56 BTDC 44.15 ABDC 686.7
Peak Nose Acc. -0.00816 1.00 214.80 2.76 ATDC 37.57 ABDC 682.5
Peak Close Acc. 0.02158 1.25 209.76 5.28 ATDC 35.04 ABDC 679.7
Lift @ TDC 0.758 2.00 196.82 11.75 ATDC 28.57 ABDC 667.1
Valve Lash 0.000 3.00 180.93 19.73 ATDC 20.65 ABDC 646.3
Rocker Ratio 1.00 4.00 164.84 27.79 ATDC 12.63 ABDC 617.1
Lobe Separation ----- 5.00 147.80 36.34 ATDC 4.14 ABDC 577.8
Minimum Flat 6.00 128.97 45.83 ATDC 5.20 BBDC 524.8
Follower Dia. 29.198 7.00 107.51 56.60 ATDC 15.89 BBDC 454.0
8.00 81.36 69.71 ATDC 28.93 BBDC 362.7
9.00 42.54 89.40 ATDC 48.06 BBDC 196.7
9.3653 --- PEAK CAM LIFT ---
9.3653 --- PEAK VALVE LIFT ---
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Hej och tack för svar!
Med risk att uppmuntra till smutskastning av min kamaxel leverantör så nämner jag inte hans namn men det rör sig om en äldre herre som håller till i östergötland och har egen ritade vevstakar, motorblock i aluminium, mm på repetoaren.
Jag litar på honom, men han kan omöjligt vara bäst på allt, därav min fråga här.
Vi har inte pratat något om kammarna men 14-15mm lyft vid 0 spel har disskuterats.
Har kontaktat dig tidigare Jens angående kamaxlar och fyllt i "kamaxel fomuläret" men du verkar inte ha fått tid att svara. Det är fortfarande aktuellt, har du något som skulle passa mig så för du gärna höra av dig!
Motorn i sig är en 3L lustgas dragracing snurra.
Tack på förhand!
Med risk att uppmuntra till smutskastning av min kamaxel leverantör så nämner jag inte hans namn men det rör sig om en äldre herre som håller till i östergötland och har egen ritade vevstakar, motorblock i aluminium, mm på repetoaren.
Jag litar på honom, men han kan omöjligt vara bäst på allt, därav min fråga här.
Vi har inte pratat något om kammarna men 14-15mm lyft vid 0 spel har disskuterats.
Har kontaktat dig tidigare Jens angående kamaxlar och fyllt i "kamaxel fomuläret" men du verkar inte ha fått tid att svara. Det är fortfarande aktuellt, har du något som skulle passa mig så för du gärna höra av dig!
Motorn i sig är en 3L lustgas dragracing snurra.
Tack på förhand!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
sorry! jag har nog missat nått pm. jag ska leta efter det på torsdag-fredag då jag jobbar med motorer i värkstan och ge ett svar.dhedlund skrev:Hej och tack för svar!
Med risk att uppmuntra till smutskastning av min kamaxel leverantör så nämner jag inte hans namn men det rör sig om en äldre herre som håller till i östergötland och har egen ritade vevstakar, motorblock i aluminium, mm på repetoaren.
Jag litar på honom, men han kan omöjligt vara bäst på allt, därav min fråga här.
Vi har inte pratat något om kammarna men 14-15mm lyft vid 0 spel har disskuterats.
Har kontaktat dig tidigare Jens angående kamaxlar och fyllt i "kamaxel fomuläret" men du verkar inte ha fått tid att svara. Det är fortfarande aktuellt, har du något som skulle passa mig så för du gärna höra av dig!
Motorn i sig är en 3L lustgas dragracing snurra.
Tack på förhand!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Helt fel har du nog inte Dennis,Gunnar säljer 16v kambrygga med 38mm tryckare på insug!B_Christoffersson skrev:du blandar inte ihop 8v och 16v nu, de låter lite såDennis Öhman skrev:Jag har sett 16v toppar med närmare 17mm lyft och 37mm tryckare..
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.