164-sesongen är över för i år!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

164-sesongen är över för i år!

Inlägg av marmander »

som väntat slutade allt med lite ras...

i sommar har det rasat 1st m31, två drivaxlar, 2st kopplingsvajrar, 1st plenum, samt2st getrag m50 och en m400, m400:an höll bäst!

Fick precis bilen att gå bra med hydraulisk koppling och getrag mm, körde lite 0-96 igår och med hjulspinn ettan ut och lite fäste på tvåan fick jag en tid på ca 4,5sek.

mkt ska göras nästa år, men för i år får det vara bra :)

kommer med lite bilder ikväll!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Hur rasade M400:an? Hade den kullager eller koniska rullager på sidoaxeln?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Finnsebbe skrev:Hur rasade M400:an? Hade den kullager eller koniska rullager på sidoaxeln?
Vanliga lager, ettans drev saknar ett antal kugg, samt nån kugg här och var på andra drev...

det verkar även som alla lager är helt kass...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
FINNI
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:46 pm

Inlägg av FINNI »

Skal du bytte til corvette bak axl i vinter.
Spekkulerer på om jeg skal skaffe en eller annen amerikansk bakasl,
Tenkte jeg skulle prøve med m31 m400 oppsett til og begynne med.
Trenger bra sperre til m31 hvis noen vet om en???

MVH FINNI
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Re: 164-sesongen är över för i år!

Inlägg av Madrace »

marmander skrev: i sommar har det rasat 1st m31, två drivaxlar, 2st kopplingsvajrar, 1st plenum, samt2st getrag m50 och en m400, m400:an höll bäst!
Detta med kopplingsvajern är ju lite bökigt..har du hittat någon bra lösning för att byta den? Själv har jag inte hittat något enklare än att man tar loss bromsservon och då får lite plats att komma åt genomföringen genom torpeden. För mig var de det enklaste o snabbaste sättet att byta..men de kanske finns bättre sätt?
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det blir inte corvetteaxel, den säljer jag nog snart.

jag har en lamelldiff till m31/1031, så det blir nog en renoverad m31 med drivaxlar av riktigt stål (special från moser engineering).

Min koppling består numera av ett pedalställ inkl. kopplingscylinder från opel omega 2,6 och slavcylinder, samt urtrampningslager från saab 9000. Fungerar mkt bra!

Eftersom jag redan lagt en hel del pengar och arbete på manuell låda och koppling, så lutar det åt att köra med en zf-låda från bmw m3. Vet dock inte hur bra dessa håller... i annat fall blir det säkerligen en th350 :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 164-sesongen är över för i år!

Inlägg av Steve »

marmander skrev:
kommer med lite bilder ikväll!

MVH/
Simon
Var är bilderna?? ;)
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

jag röstar på automat, det håller mycket bättre och med en bra converter blir det heller inte direkt mycket förluster. Sen så håller slutväxlar och drivaxlar längre.
bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

Inlägg av bergman »

med automat försvinner ju halva sporten ;)


// bergman
volvo 242 16v turbo :P
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

samma zf låda sitter i 524 tds bilarna, och ja en sån låda håller för din b30, skulle bli förvånad om den inte gör de då den håller för hammarström samt alla turbo e30is mfl.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

robban skrev:samma zf låda sitter i 524 tds bilarna, och ja en sån låda håller för din b30, skulle bli förvånad om den inte gör de då den håller för hammarström samt alla turbo e30is mfl.
Sitter i 328:an också

På tds-bilarna är det annan lutning, men det spelar ju mindre roll för marmander =)
Skriv svar