b230fk -97 setup tips? på 300-350hk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

b230fk -97 setup tips? på 300-350hk

Inlägg av load3d_ »

Hej.

Håller på bygga en 740 turbo och jag har absolut ingen aning av vad som är bra för ett 300hk recept? är 17år vill gå så billig väg som möjligt men motorn ska ändå vara acceptabel för gata.

Motorn är helt original för tilfället. ska skriva lista vad jag tänkt använda till ca 300hk. Originalbotten ska jag köra på då den bara har gått 19k.

Hemma filad 530 / 531:a topp, riktplanad , mirafräst

kam blir väl till att skicka till någon som slipar om när motorn är klar i övrigt

Spridare: gröna R

lmm: 3''

Kina ic 3'' tryckrör

618 tryckplatta med organisklamell i bästa fall 6puckad?

Låda m47/m46 det man får tag på billigt typ :)

Bränslepump vet jag inte? ge mej tips eller är std pumpen god för detta? bränsletryck räcker väl med 3bar?

Turbo: tips? 19t? gt37? (budget)

grenrör: portat original?

2.5'' utan kat

Chippade boxar
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

känns som du är på rätt väg med den setuppen :)
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: b230fk -97 setup tips? på 300-350hk

Inlägg av Dennis Öhman »

Ingen 19T turbo iaf, bygger så mottryck, satsa hellre på en kina turbo..
Sen vilket sprut?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du läst om stövarns B230 som vi bromsade förra vintern?

fins i bland de klistrade trådarna som är klistrade.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: b230fk -97 setup tips? på 300-350hk

Inlägg av Xuri »

räkna med att typ mer vridmoment änr 350nm så rensar du dreven på m46/m47 lådorna.. satsa hellre på typ m90 låda. kopplingarna mellan lådorna passar inte så bestäm dig innan du köper koppling för 5-6000kr..

tb-58 turbo från turbobanditen tex..kl racing har den till bättre pris.

så har du din effekt sen.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

okej :)

Dennis: okej original sprut..

Jens: ska göra de!

xuri jo jag har hafft det i åtanke men är 17 år och att köpa en m90låda och allt kring den blir ju en dyrsmäll. tanken är att skaffa en bmw låda istället då m90 inte är helt 100 heller! men som sagt inte just nu. jag har dubbelmassehjulet liggandes och kör original koppling tills jag vet mer..

ska kolla efter turbon där!

tack mvh jonatan
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

folk som kör sönder m90 gör de pga av dålig växling å inte effekten.
en sportkoppling till m90 klarar även mer effekt då den är 240mm än vanlig 228mm koppling till tex m46Od lådorna.

med hyffsat rätt setup har du ca 300hk å 450-480nm å då behövs stadig koppling.
Jens Hedlund.
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Mekken »

Hur mkt effekt klarar m90 på klistrad stripp?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

svårt å säga men den enda jag vet som rensat drev e turbocontainern som var med i bilsport för längesen...
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

men på 228mm lamell (organisk) och en 618 tryckplatta klarar jag mej nog.. beror alldeles på hur mycket vrid jag kommer ha inte sant?
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

tb-58 god för 500hk spolar den bra även vid låga effektuttag? ä jag se kör 350hk med portat original grenrör? laddar jag 1bar borde jag ju ledit ha 300hk iaf om allt annat lirar kam/topp osv..
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

load3d_ skrev:tb-58 god för 500hk spolar den bra även vid låga effektuttag? ä jag se kör 350hk med portat original grenrör? laddar jag 1bar borde jag ju ledit ha 300hk iaf om allt annat lirar kam/topp osv..
tb-58an kanske orkar de på rätt motor å med äckligt bra setup..

på min spis gav den 250 hk/ 346nm vid 0.8 bar.

några år senare i annan bänk med värre setup gav den enbart 313 hk å 440nm vid 1.5 bar..mer ladd ville inte snurran för då gick den i surge.. men vid 1.7 bar gav den 48+nm den korta stunden som motorn gick..

räkna med 1.5 bars ladd med portat org grenrör å typ v-kam vid 35-3800rpm.

samma motor gav ett par månader senare med ny kam,grenrör å hx40 snurra 55 hjulhästar/ 60 HjulNewton mer på samma laddtryck tyvärr slira kopplingen så blev inte mer mappat. hade nog gett lite till om den blivit injusterad riktigt. tror du nu tb-58an är god för 500 ?:p
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

haha nej men enligt turbobanditen.... :)

men hx 35:a / hx 40 äre nått att satsa på? eller kommer de bli mycke ketchup?

sen jag har en 530 topp liggandes vad brukar ni göra med topparna? fila lite? mirafräsa? slipa in ventiler? ge mej tips kring ett toppa jobb, de nämnda sakerna har jag tillgång till att göra samt att riktplana. större ventiler? vad måste jag göra osv utveckla lite

mvh
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

en borg warner s200g eller schwitzer snurra s2 eller liknande med runt 55mm inducer å 55mm exducer skulle orka den effekten du vill med bra spol.

hx35 skulle nog lira också, gärna med så liten exducer som möjligt.

här e några exempel nedan som jag kommit fram till på min spis så ser du ungefär.

tb 58an , 56mm exducer = 1.5 bar vid 35-3800
Hx40 , 65mm exducer = 1.5 bar vid 45-4700 rpm

jag slänger på mindre snurra nu med 55mm utlopp för jag vill ha tidigt ladd, maxladd runt 4000 kanske.

tror en std 530 räcker till ditt effektmål.

jag hade nog bara jämnat ut puckeln i taket på avgaskanalen å filat lite på styrningen.
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Bild

holset hx40, enem v16 kam + extraktor grenrör. lite filad 531 topp.
374hk/498nm 1.5 bar.

Bild

Tb-58 snurra, portad topp å grenrör, V-kam.
313hk / 440nm 1.5 bar

tyvärr så är effekten utsuddad på bänkning 2 med tb-58 snurran men om du kollar på översta bänkpappret så ligger de med en "skugga" å de är samma bromsning så där ser du respektive effektkurva.
Jens Hedlund.
Skriv svar