b230fk -97 setup tips? på 300-350hk
b230fk -97 setup tips? på 300-350hk
Hej.
Håller på bygga en 740 turbo och jag har absolut ingen aning av vad som är bra för ett 300hk recept? är 17år vill gå så billig väg som möjligt men motorn ska ändå vara acceptabel för gata.
Motorn är helt original för tilfället. ska skriva lista vad jag tänkt använda till ca 300hk. Originalbotten ska jag köra på då den bara har gått 19k.
Hemma filad 530 / 531:a topp, riktplanad , mirafräst
kam blir väl till att skicka till någon som slipar om när motorn är klar i övrigt
Spridare: gröna R
lmm: 3''
Kina ic 3'' tryckrör
618 tryckplatta med organisklamell i bästa fall 6puckad?
Låda m47/m46 det man får tag på billigt typ
Bränslepump vet jag inte? ge mej tips eller är std pumpen god för detta? bränsletryck räcker väl med 3bar?
Turbo: tips? 19t? gt37? (budget)
grenrör: portat original?
2.5'' utan kat
Chippade boxar
Håller på bygga en 740 turbo och jag har absolut ingen aning av vad som är bra för ett 300hk recept? är 17år vill gå så billig väg som möjligt men motorn ska ändå vara acceptabel för gata.
Motorn är helt original för tilfället. ska skriva lista vad jag tänkt använda till ca 300hk. Originalbotten ska jag köra på då den bara har gått 19k.
Hemma filad 530 / 531:a topp, riktplanad , mirafräst
kam blir väl till att skicka till någon som slipar om när motorn är klar i övrigt
Spridare: gröna R
lmm: 3''
Kina ic 3'' tryckrör
618 tryckplatta med organisklamell i bästa fall 6puckad?
Låda m47/m46 det man får tag på billigt typ
Bränslepump vet jag inte? ge mej tips eller är std pumpen god för detta? bränsletryck räcker väl med 3bar?
Turbo: tips? 19t? gt37? (budget)
grenrör: portat original?
2.5'' utan kat
Chippade boxar
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: b230fk -97 setup tips? på 300-350hk
Ingen 19T turbo iaf, bygger så mottryck, satsa hellre på en kina turbo..
Sen vilket sprut?
Sen vilket sprut?
Dänniz 073-8447664
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du läst om stövarns B230 som vi bromsade förra vintern?
fins i bland de klistrade trådarna som är klistrade.
fins i bland de klistrade trådarna som är klistrade.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: b230fk -97 setup tips? på 300-350hk
räkna med att typ mer vridmoment änr 350nm så rensar du dreven på m46/m47 lådorna.. satsa hellre på typ m90 låda. kopplingarna mellan lådorna passar inte så bestäm dig innan du köper koppling för 5-6000kr..
tb-58 turbo från turbobanditen tex..kl racing har den till bättre pris.
så har du din effekt sen.
tb-58 turbo från turbobanditen tex..kl racing har den till bättre pris.
så har du din effekt sen.
Jens Hedlund.
okej
Dennis: okej original sprut..
Jens: ska göra de!
xuri jo jag har hafft det i åtanke men är 17 år och att köpa en m90låda och allt kring den blir ju en dyrsmäll. tanken är att skaffa en bmw låda istället då m90 inte är helt 100 heller! men som sagt inte just nu. jag har dubbelmassehjulet liggandes och kör original koppling tills jag vet mer..
ska kolla efter turbon där!
tack mvh jonatan
Dennis: okej original sprut..
Jens: ska göra de!
xuri jo jag har hafft det i åtanke men är 17 år och att köpa en m90låda och allt kring den blir ju en dyrsmäll. tanken är att skaffa en bmw låda istället då m90 inte är helt 100 heller! men som sagt inte just nu. jag har dubbelmassehjulet liggandes och kör original koppling tills jag vet mer..
ska kolla efter turbon där!
tack mvh jonatan
tb-58an kanske orkar de på rätt motor å med äckligt bra setup..load3d_ skrev:tb-58 god för 500hk spolar den bra även vid låga effektuttag? ä jag se kör 350hk med portat original grenrör? laddar jag 1bar borde jag ju ledit ha 300hk iaf om allt annat lirar kam/topp osv..
på min spis gav den 250 hk/ 346nm vid 0.8 bar.
några år senare i annan bänk med värre setup gav den enbart 313 hk å 440nm vid 1.5 bar..mer ladd ville inte snurran för då gick den i surge.. men vid 1.7 bar gav den 48+nm den korta stunden som motorn gick..
räkna med 1.5 bars ladd med portat org grenrör å typ v-kam vid 35-3800rpm.
samma motor gav ett par månader senare med ny kam,grenrör å hx40 snurra 55 hjulhästar/ 60 HjulNewton mer på samma laddtryck tyvärr slira kopplingen så blev inte mer mappat. hade nog gett lite till om den blivit injusterad riktigt. tror du nu tb-58an är god för 500 ?:p
Jens Hedlund.
haha nej men enligt turbobanditen....
men hx 35:a / hx 40 äre nått att satsa på? eller kommer de bli mycke ketchup?
sen jag har en 530 topp liggandes vad brukar ni göra med topparna? fila lite? mirafräsa? slipa in ventiler? ge mej tips kring ett toppa jobb, de nämnda sakerna har jag tillgång till att göra samt att riktplana. större ventiler? vad måste jag göra osv utveckla lite
mvh
men hx 35:a / hx 40 äre nått att satsa på? eller kommer de bli mycke ketchup?
sen jag har en 530 topp liggandes vad brukar ni göra med topparna? fila lite? mirafräsa? slipa in ventiler? ge mej tips kring ett toppa jobb, de nämnda sakerna har jag tillgång till att göra samt att riktplana. större ventiler? vad måste jag göra osv utveckla lite
mvh
en borg warner s200g eller schwitzer snurra s2 eller liknande med runt 55mm inducer å 55mm exducer skulle orka den effekten du vill med bra spol.
hx35 skulle nog lira också, gärna med så liten exducer som möjligt.
här e några exempel nedan som jag kommit fram till på min spis så ser du ungefär.
tb 58an , 56mm exducer = 1.5 bar vid 35-3800
Hx40 , 65mm exducer = 1.5 bar vid 45-4700 rpm
jag slänger på mindre snurra nu med 55mm utlopp för jag vill ha tidigt ladd, maxladd runt 4000 kanske.
tror en std 530 räcker till ditt effektmål.
jag hade nog bara jämnat ut puckeln i taket på avgaskanalen å filat lite på styrningen.
hx35 skulle nog lira också, gärna med så liten exducer som möjligt.
här e några exempel nedan som jag kommit fram till på min spis så ser du ungefär.
tb 58an , 56mm exducer = 1.5 bar vid 35-3800
Hx40 , 65mm exducer = 1.5 bar vid 45-4700 rpm
jag slänger på mindre snurra nu med 55mm utlopp för jag vill ha tidigt ladd, maxladd runt 4000 kanske.
tror en std 530 räcker till ditt effektmål.
jag hade nog bara jämnat ut puckeln i taket på avgaskanalen å filat lite på styrningen.
Jens Hedlund.
holset hx40, enem v16 kam + extraktor grenrör. lite filad 531 topp.
374hk/498nm 1.5 bar.
Tb-58 snurra, portad topp å grenrör, V-kam.
313hk / 440nm 1.5 bar
tyvärr så är effekten utsuddad på bänkning 2 med tb-58 snurran men om du kollar på översta bänkpappret så ligger de med en "skugga" å de är samma bromsning så där ser du respektive effektkurva.
Jens Hedlund.