Hej.
Går i funderingarna om att turbokonvertera min b230e.
Bilen ska användas som isbil så behöver inte vara lagligt på något vis.
Tänkte höra om vad jag behöver tänka på och om det ens är någon ide. Är inga jätte höga effektsiffror jag tänkt plocka ut. Är bara ett projekt för att lära och för skojs skull. Har sökt runt här på forumet och på andra sidor men skulle vara bra att få lite tips och råd om hur jag ska göra och vad för saker som kan användas.
Det ska vara så billigt som möjligt och ni behöver inte skriva att jag ska köpa en bil med turbo.
/ Jens
Turbokonvertering av b230e
Det är bara att skruva dit nån turbo. Olja in tex. från oljetryckgivarhålet, olja ut till tråget.
Sen ordna lite mer bränsle till motorn.
Lättast är extraspridare med tryckvakt. En bra tryckvakt hittas tex. i vissa diskmaskiner.
Annars kan en modifieraqd volvoförgasare stå för såsen. Men kanske är lite krångligare.
Sänka tänningen lite lagomt också.
Är inga konstigheter. 3 skiftnycklar på haynes-skalan.
Sen ordna lite mer bränsle till motorn.
Lättast är extraspridare med tryckvakt. En bra tryckvakt hittas tex. i vissa diskmaskiner.
Annars kan en modifieraqd volvoförgasare stå för såsen. Men kanske är lite krångligare.
Sänka tänningen lite lagomt också.
Är inga konstigheter. 3 skiftnycklar på haynes-skalan.
Motorn får en trevlligare karaktär....om det ens är någon ide.
http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... er&sidnr=1
Sen kan du söka och läsa på lite till, du är knappast den första som kommit på den här iden de senaste åren..
Sen kan du söka och läsa på lite till, du är knappast den första som kommit på den här iden de senaste åren..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan